Kursplan hösten 2021
Kursplan hösten 2021
Benämning
Introduktion till programmering i textbaserad miljö
Engelsk benämning
Introduction to Programming in a Text-based Environment
Kurskod
RC411U
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-01-25
Gäller från
2021-08-30
Behörighetskrav
Kursen riktar sig i första hand mot matematiklärare i grundskolans årskurs 7–9 och specialskolans årskurs 8–10, matematiklärare i vuxenutbildningen på grundläggande nivå och på gymnasial nivå, matematiklärare i gymnasieskolan samt tekniklärare i grundskolans årskurs 7–9 och specialskolans årskurs 8–10. Deltagaren ska vara verksam lärare, men det är inget krav på formell behörighet.
Kursen är öppen för lärare i andra ämnen eller andra skolformer i mån av plats.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
GXX
Syfte
Kursen syftar till att deltagaren ska utveckla kunskaper i programmering för att kunna använda dessa kunskaper och färdigheter inom ramen för den egna undervisningen.
Innehåll
Programmering för att skapa program i textbaserad miljö är en central del av kursen. I kursen behandlas grundläggande begrepp och byggstenar inom programmering, inklusive sekvens, alternativ, villkor, upprepning, variabler och funktioner. Vidare ingår aktiviteter som syftar till att förstå, felsöka och utveckla programkod och även hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras för att lösa problem.
Kursen har tydlig didaktisk karaktär. Metoder för att arbeta med programmering och tillämpning av programmering i undervisningen diskuteras. Även programmeringens betydelse för samhället, etiska perspektiv samt koppling till skolans styrdokument diskuteras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska deltagaren kunna
- skapa enklare program i textbaserad miljö
- läsa, förstå, felsöka, testa och förbättra enklare program
- utforma algoritmer för att lösa problem
- identifiera moment och innehåll i relevanta kurs- och ämnesplaner där programmering är ett användbart verktyg
- kunna ge exempel på hur programmering kan introduceras för elever
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utgörs av föreläsningar, praktiska övningar, workshops och diskussioner.
Kommunikation inom kursen sker via webbaserad kommunikationsplattform.
Bedömningsformer
Skriftlig hemtentamen (lärandemål 1-3)
Skriftlig hemtentamen (lärandemål 4-5)
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kjällander, Susanne, Selander, Staffan & Åkerfeldt, Anna (2018).?Programmering: Introduktion till digital kompetens i skolan.?Stockholm: Liber (160 s)?
Melin, Staffan (2019). Programmera i matematik. Att använda programmering som ett verktyg i matematikundervisningen i årskurs 7-9. [Elektronisk resurs] Tillgänglig via internet. (120 s).
Artiklar och elektroniska resurser kan tillkomma.
Kursvärdering
Deltagare som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering. I slutet av kursen utvärderar deltagarna kursen via en digital enkät.