Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Maskulinitet och makt
Engelsk benämning
Masculinity and power relations
Kurskod
PO113U
Omfattning
3 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-01-26
Gäller från
2021-03-01
Behörighetskrav
Kursen riktar sig till studierektorer, programansvariga samt lärare vid de program där examenskraven omfattar examensmålet – att visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, det vill säga vid följande professions-utbildningar; fysioterapeut, jurist, läkare, psykolog, sjuksköterska, socionom, tandläkare och tandhygienist. Deltagaren ska vara verksam vid ovan nämnda utbildningar men det finns inga krav på formell behörighet utöver grundläggande behörighet. Undantag ges enligt bestämmelser om uppdragsutbildning. För behörighet krävs dessutom att den sökande uppfyller kraven för målgrupp utifrån uppdragsgivarens anvisningar. Uppdragsgivaren utser deltagare och behörig är den som uppdragsgivaren utser (SFS 2002:760).
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Uppdragsutbildning
Syfte
Kursens syfte är att kursdeltagarna ska förvärva grundläggande och fördjupade kunskaper om relationer mellan maskulinitet och makt. Vilka perspektiv på maskulinitet och makt finns i samhället och i forskningen? Makt som dominans, makt som prioritering/fördelning och makt som diskursiv (norm) ordning analyseras och diskuteras. Kursen syftar till att öka deltagarnas förmåga att resonera och analysera kring olika uttryck för maskulinitet och makt som våld, privilegier, tolknings- och kunskapsföreträde och handlingsutrymme. Kursens mål är att deltagarna ska få verktyg att utforska relationer mellan maskulinitet och makt och vilka konsekvenser dessa får i arbetsvardagen, professionsutveckling och i samhället.
Innehåll
Kursen fokuserar på kunskap om olika perspektiv på maskulinitet i relation till makt och där frågor om diskurser, normer, föreställningar och konsekvenser diskuteras och analyseras. Centralt är olika förståelser av makt i relation till kön, specifikt maskulinitet. Kursen är upplagd utifrån tre steg; (1) kunskap utifrån forskning kring maskulinitet och makt, (2) egna och andras observationer (uppgift mellan träffar) i den egna arbets-/utbildningsmiljön och redovisningar samt (3) konsekvensanalys och eventuell implementeringsfas i respektive utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
1. beskriva och förklara olika perspektiv på maskulinitet och makt
2. tillämpa perspektiv på maskulinitet och makt på egna observationer , och
3. analysera hur kunskap om maskulinitet och makt kan leda till förändringar i utbildningsmiljöer.
Arbetsformer
Kursen bygger på aktivt deltagande i seminarier, läsning av litteratur samt att genomföra egna observationer. För att uppnå samtliga lärandemål diskuteras kursens innehåll i föreläsnings- och seminarieform. Lärandemålen stöds även genom att kursdeltagarna genomför egna observationer och tillämpar perspektiv på maskulinitet och makt på dem muntligt och skriftligt. Seminarier är obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut från examinator genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-3 examineras genom skriftliga inlämningsuppgifter. Fokus i bedömningen ligger på kursdeltagarens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika perspektiv på maskulinitet och makt samt förmåga att reflektera över konsekvenser liksom att skriftligt formulera slutsatser.
Rätt till omtentamen
Kursdeltagare som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamenstillfällen på samma kursinnehåll och med samma krav om inte annat antal för omtentamina anges i med uppdragsgivarens överenskomna avtal.
Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som det kurstillfälle pågår som deltagaren har registrerats på.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Eduards M, (2002) Män – finns dom? I Eduards, M. Förbjuden handling. Om kvinnors organisering och feministisk teori. Malmö: Liber (ca 20 sid)
Flood M, Pease B, (2005) Undoing Men’s Privilege and Advancing Gender Equality in Public Sector Institutions. Policy and Society, 24:4, 119–138, DOI: 10.1016/ S1449-4035(05)70123-5. (20 sid)
Gottzén L, (2019) Av det känsligare slaget. Män och våld mot kvinnor. Stockholm; Makadam. (110 sid)
Kalm S, (2019) Om akademiskt hushållsarbete och dess fördelning. Sociologisk forskning nr 1, sid. 5–26. (20 sid)
William J, (2014) Stoner. Stockholm: Natur & kultur. (290 sid)
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande och för att resultatet av kursvärderingen återkopplas till kursdeltagarna samt uppdragsgivaren.