Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Produktdesign: kandidatuppsats
Engelsk benämning
Product Design: Bachelor Thesis
Kurskod
PD164B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-16
Gäller från
2017-12-18
Behörighetskrav
Godkänd på kurserna:
Introduktion till produktdesign, 7.5 hp (PD150A)
Form och perception, 7.5 hp (PD151A)
Grafiska verktyg och visuell kommunikation, 7.5 hp (PD152A)
Skissverktyg, 7.5 hp (PD153A)
Material och modellverktyg för produktdesign, 15 hp (PD154A)
Designprocess: grundläggande designmetodik och form, 15 hp (PD155A)
Material och tillverkningsmetoder, 15 hp (PD156A)
Metod och analys: fördjupad designmetodik, 7.5 hp (PD158A)
Tillämpad metod och analys, 7.5 hp (PD159A)
Design och hållbar utveckling, 15 hp (PD160A)
Produktrelaterad elektronik, 7.5 hp (PD157A)
Design management, 7.5 hp (PD161A)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen Material och produktutveckling på nivå 61-90 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Material och produktutveckling.
Syfte
Kursen syftar till att studenten fördjupar sin förståelse för designforskningens praktik och därigenom vidareutvecklar sina färdigheter i vetenskapligt grundat arbete relaterat till design. Arbetet genomförs individuellt och redovisas i formen av en akademisk uppsats.
Produktdesign är ett tvärvetenskapligt ämne, med sin huvudsakliga forskningsanknytning till designforskning. Designforskning bedrivs ofta i gränslandet, mellan design och konst, teknik, ekonomi eller beteendevetenskap. Designforskning brukar delas upp i forskning om, för och genom design. Forskning om design undersöker t.ex. olika designprocesser och designrelaterade fenomen, forskning för design syftar att utveckla kunskap som förbättrar och underlättar designarbete, t.ex. metoder. Forskning genom design använder designarbetets innovationsförmåga till att undersöka och generera nya eller alternativa lösningar. (http://www.designfakulteten.kth.se/, 151231).
Innehåll
Kursen inleds med att studenten skapar ett tematiskt ramverk för sin studie, i form av en uppsatsplan. Studenten ska undersöka, en för ämnet produktdesign relevant frågeställning och koppla sin egen studie till aktuell och relevant forskning, helst designforskning. Denna koppling kan ske såväl via litteratur och studier av designforskning som vid valet av undersökningsmetod som studenten sedan genomför. Studenten ska visa att denne kan arbeta självständigt och föra ett självständigt resonemang dessa aspekter av den vetenskapliga praktiken men gör detta i dialog med handledare. Kursen innehåller också opponeringsmoment där studenten ska kunna ge och ta konstruktiv feedback samt reflektera över den feedback som getts.
Lärandemål
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- uppvisa kunskap och förståelse om designforskning, samt fördjupad kunskap om någon tematik som specifikt relaterar till produktdesign och dess vetenskapliga praktik
- självständigt identifiera och formulera ett underlag för en studie, enligt ovan
- självständigt söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information samt såväl muntligen som skriftligen kunna diskutera information
- såväl muntligen som skriftligen, kritiskt kunna diskutera problemställningar, företeelser, fenomen, situationer och lösningar relaterade till produktdesign i dialog med olika grupper
- visa kunskap om, samt kunna utforma och genomföra några relevanta metoder inom huvudområdet designforskning med ett vetenskapligt förhållningssätt
- skriva en vetenskaplig uppsats som bidrar till att utveckla kunskapsfältet inom produktdesign, där det egna bidraget sätts i relation till befintligt kunskap på området
- visa insikt om designens roll i samhället samt dess förmåga att bidra till att utveckla betingelserna i samhället samt etiskt förhålla sig till detta bidrags påverkan på samhället och naturen
- identifiera sitt eget och andras behov av utveckling av kunskap och kompetenser, samt kunna föra en konstruktiv dialog kring detta
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, handledning och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Arbetet genomförs individuellt och redovisas i formen av en akademisk uppsats, opposition och presentation.
För betyget Godkänd krävs:
Godkänd akademisk uppsats 14 hp (lärandemål 1, 2, 3,4,5,6,7 )
Godkänd opponering 1 hp (lärandemål 8)
Student registrerad på kursen äger rätt till maximalt fem examinationstillfällen på varje prov inom kursen, i enlighet med denna kursplan och så länge kursen ges.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur, vilket i denna kurs avser den litteratur som används som referens i uppsatsen, bör i första hand relatera till huvudområdet produktdesign. Kurslitteraturen fastställs i samråd med handledare, med utgångspunkt i det tematiska ramverk och frågeställning som undersöks och den ansats studenten väljer.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).