Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Produktdesign: kandidatuppsats
Engelsk benämning
Product Design: Bachelor Thesis
Kurskod
PD164A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2015-09-25
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Godkänd på minst 90 hp inom huvudområdet inklusive kursen PD158A Metod och analys: fördjupad designmetodik.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen Material och produktutveckling på 61-90 poängsnivån.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla och fördjupa sina praktiska, teoretiska och metodologiska färdigheter inom produktdesignområdet samt utföra ett vetenskapligt arbete av professionell karaktär inom produktutvecklingsområdet.
Arbetet utgår antingen från en frågeställning kopplad till designvetenskaplig forskning, eller från annan relevant forskning som kopplas till ämnet produktdesign i en tvärvetenskaplig studie. Studien redovisas i en akademisk uppsats. Arbetet genomförs individuellt.
Innehåll
Planering av studie (Delmoment 1): Studenterna formulerar och undersöker ett tema för sin studie. Temat ska behandla en för ämnet produktdesign relevant frågeställning och studenten ska kunna motivera relevansen.
Utifrån temat formulerar studenten sedan en lämplig frågeställning att undersöka samt planerar upplägget för sin studie. Arbetet med planeringen sker huvudsakligen självständigt men med tillgång till handledning. Planeringen för studien sammanställs skriftligen i en s.k. uppsatsplan med tillhörande tidsplan och presenteras muntligen vid ett seminarium där upplägget av studien diskuteras.
Genomförande av metod (Delmoment 2): Studien görs i huvudsak självständigt men studenten har tillgång till handledning. I denna del av kursen visar studenten sin förmåga att hantera relevant metodik samt förmåga att analysera. Resultatet av studien presenteras muntligen och skriftligen vid ett seminarium för diskussion och opponering.
Kommunikation av studie (Delmoment 3): Studenten sammanställer sin studie i form av en akademisk uppsats. Fokus ligger på skriftlig kommunikation och uppsatsen skrivs på svenska med ett tillhörande abstract på engelska. Uppsatsen presenteras vid ett opponeringsseminarium.
Lärandemål
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa på en fördjupad kunskap inom ett eget valt område som berör material eller produktdesign, inom aktuell designvetenskaplig forskning
- visa kunskap inom aktuella forskningsfrågor inom material och produktdesign
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att självständigt identifiera och formulera en frågeställning
- kritiskt diskutera frågeställningar relevanta för studien
- visa förmåga att söka och samla relevant information
- visa förmåga att värdera och kritiskt tolka relevant information
- visa förmåga att självständigt besvara en frågeställning och att kunna föra fram relevanta argument
- visa förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera begrepp, frågeställningar, resultat och analyser
- visa förmåga att genomföra uppgifter inom givna tidsramar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- uppvisa en insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att identifiera sitt eget behov av ytterligare kunskap
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier, handledning och självständigt arbete.
Bedömningsformer
Arbetet genomförs individuellt och redovisas i formen av en akademisk uppsats, opposition och presentation.
För betyget Godkänd krävs: Godkänd projektplan 1 hp och godkänd akademisk uppsats 14 hp.
Student registrerad på kursen äger rätt till maximalt fem examinationstillfällen på varje prov inom kursen, i enlighet med denna kursplan och så länge kursen ges.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Studenten väljer själv lämplig litteratur för sin studie och ska också välja litteratur som berör vetenskaplig metod och akademiskt skrivande.
Rekommenderad litteratur:
Akademiskt skrivande:
- Backman J., Rapporter och uppsatser, Studentlitteratur. Upplaga 2, 2008
- Rienecker L. och Stray Joergensen P., Att skriva en bra uppsats. Liber, Upplaga 2, 2011
- Svenska språknämnden, Svenska skrivregler. Liber förlag, aktuell utgåva
Metod:
- Alvesson, M. och Sköldberg K., Tolkning och reflektion - Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod. Studentlitteratur. Upplaga 2, 2007
- Bell, J., Introduktion till forskningsmetodik. Studentlitteratur, Upplaga 4, 2006
- Ejvegård R., Vetenskaplig metod. Studentlitteratur, Upplaga 4, 2009
- Holme, I. M. och Krohn Solvang, B., Forskningsmetodik om kvalitativa och kvantitativa metoder. Studentlitteratur, Upplaga 2, 1997
- Thurén, T., Källkritik. Liber, Upplaga 2, 2005
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.