Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Design och marknad
Engelsk benämning
Design and Market
Kurskod
PD162A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-09-10
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: PD152A Grafiska verktyg och visuell kommunikation (godkänd) och PD158A Metod och analys: fördjupad designmetodik (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Produktdesign.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla kunskap i avancerad presentationsteknik och förståelse för hur design kan marknadsföras samt säljas. Kursen syftar även till att stärka studentens egen relation till yrkesrollen.
Innehåll
I ett mindre projekt undersöker och utvecklar studenten sin egen yrkesidentitet och sitt formspråk via en portfolio.
I portfolion synliggör studenten sin kompetens och övar på att framförallt visuellt kommunicera med olika yrkesgrupper. Inom kursens ramar exponeras studentens portfolio för en omvärldskontakt.
Kursen innehåller följande moment:
Avancerad presentationsteknik
- Avancerad presentationsteknik: tillämpade 2D-verktyg
- Säljmetoder: att sälja designtjänster och att sälja produktdesign som produkt
- Yrkesrollen: fördjupning
Tillämpad grafisk design
- Visuell kommunikation: koncept- och projektförmedling
- Portfolio: för olika mottagare
- Litet projekt: Identitetsökaren
- Att skriva kort och kärnfullt
Reflektion
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten visa förståelse för:
- hur man marknadsför och tar betalt för produktdesign
- några olika säljmetoder samt när dessa lämpar sig
- yrkesrollen som konsult och producent
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- med text och bild presentera projekt med olika fokus på en för yrkesrollen relevant nivå
- med text och bild kommunicera projekt för olika yrkesgrupper
- kommunicera en identitet och ett formspråk som produktdesigner
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- kritiskt värdera sitt eget och andras resultat
- reflektera kring olika yrkesroller i relation till produktdesignerns kompetens
- reflektera kring en produktdesigners yrkesutövning inom olika nischer
Arbetsformer
Kursen består av övningar, handledning samt självständigt arbete. Portfolio och projekt redovisas i grupp inför klassen. Studenten skriver en reflektion.
Seminarium ca 40 timmar, övningar ca 15 timmar, handledning ca 5 timmar, självstudietid ca 140 timmar.
Bedömningsformer
För godkänt betyg krävs: Godkända inlämningsuppgifter, godkända presentationer, godkända projekt och godkända seminarer.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
- Bergström, Bo, Effektiv visuell kommunikation: Om nyheter, reklam och profilering i vår vardag, Carlsson förlag, 2012
- Kompendium - Teknik och samhälle, Malmö högskola
Rekommenderad litteratur:
- Johansson, Ulla: Möten kring design: Om relationer mellan design, teknik och marknadsföring. Studentlitteratur AB, 2008
- Linn, Carl Eric: Värdeskapandets dynamik: Hur metaprodukter, varumärken och design ger resultat på sista raden. Meta Management Publishing, 2002
- Uggla, Henrik, Positionering: Teori, trend & strategi, Liber, 2006
- Åkerberg, Mattias; Wiklander, Christer: Sälj det med ord: konsten att skriva reklam - Roos & Tegner, 2011
- Öhlin, Per Robert, Fame to claim: 12 kreativa hjältestrategier för att skapa uppmärksamhet och sympati i en skeptisk värld, The Brainy Bug, 2012
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).