Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Design management
Engelsk benämning
Design management
Kurskod
PD161A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-14
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: PD155A Designprocess: grundläggande designmetodik och form (godkänd) eller PD117A Designmetodik för produktutvecklare (godkänd) eller MT119A Tillämpad konstruktion (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Produktdesign samt i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska skaffa sig en grundläggande förståelse för design management som ämne samt dess historia och utveckling. Under kursen sker en genomgång av grundläggande organisations- och managementbegrepp samt verktyg och modeller för analys av företags interna kompetens och den omvärld de verkar i. I kursen presenteras också grundläggande företagsekonomiska begrepp och modeller.
Kursen har som målsättning att studenten ska kunna skaffa sig en förståelse för olika perspektiv på företag och företagande samt vad dessa får för konsekvenser för produktdesignern och produktutvecklarens roll i ett företag. På så vis kan studenten även skaffa sig en förmåga i att uttrycka sig kring företag och företagande som underlättar i kommunikation och argumentation mellan designer, produktutvecklare och företag.
Studenterna tränar sin förmåga att använda sig av några analysverktyg i kursen i ett projektarbete. I relation till detta arbete tas även några exempel på etiska frågeställningar och hur man kan lösa dem genom olika konfliktteorier upp.
I kursen ingår också ett mindre avsnitt om immaterialrätt och mönsterskydd.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Design managements historia och utveckling
- Grundläggande organisations- och management begrepp
- Grundläggande företagsekonomiska modeller och begrepp
- Verktyg och modeller inom design management för analys
- Grundläggande begrepp och modeller inom varumärkes- och företagsidentitet
- Grundläggande teori inom management- och organisationsteori
- Grundläggande principer inom immaterialrätt och mönsterskydd
- Projektarbete
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för några av de begrepp och modeller inom organisation- och managementteori som kursen behandlar
- visa på kunskap och förståelse för kopplingen mellan ett företags övergripande strategi, varumärke och produkt
- visa på kunskap och förståelse för kopplingen mellan ett företags övergripande strategi och var design och produktutveckling implementeras
- resonera kring kopplingen mellan designerns arbetsprocess och yrkesroll, design management och företags- och varumärkesidentitet
- redogöra för principer inom mönsterskydd
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
6. analysera hur design organisatoriskt kopplas till ett företags verksamhet och arbetsorganisation utifrån de modeller och begrepp som kursen tar upp
7. i ett projektarbete beskriva ett givet företags implementering av design genom att koppla design management teorier till konkreta exempel
8. tillämpa verktyg för att integrerar design med ett givet företags övergripande strategi, företag- och varumärkesidentitet
Värdering och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
9. beskriva hur och när en designer kan arbeta med modeller och verktyg från design managementteorin i sitt eget arbete
10. argumentera för hur och varför design kan ingå i ett företags utveckling
11. resonera kring olika ställningstaganden intressekonflikter och kopplade till managementteori
Arbetsformer
I kursen ges undervisning genom föreläsningar och seminarier samt att studenterna arbetar i mindre grupper med ett skriftligt projektarbete med tillgång till handledning. Kursen ges på svenska men en del av litteraturen är på engelska.
Bedömningsformer
Godkända seminarier, 1,5 hp. (Lärandemål 1, 2,3,4,5)
Godkänd skriftlig inlämningsuppgift, 1 hp. (Lärandemål 2, 3,6,10)
Godkänt projektarbete, 5 hp (Lärandemål 1,2,3,4,6,7,8,9,10,11)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Lars Bruzelius, Per-Hugo Skärvad, Management, Studentlitteratur 2012
Nils Brunsson (red) , Företagsekonomins frågor, SNS Förlag 2010
Österlin, Kenneth, Allt du behöver veta om Design Management, Liber, 1:a utgåvan, 2011.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).