Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Design och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Design and sustainable development
Kurskod
PD160A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2016-12-14
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: PD154A Material och modellverktyg för produktdesign (godkänd) och PD155A Designprocess: grundläggande designmetodik och form (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen Material och produktutveckling på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska orientera sig inom ämnet hållbar utveckling och dess tvärvetenskapliga grund samt hur hållbar utveckling relaterar till produktdesign. I relationen mellan hållbar utveckling och produktdesign finns flera komplexa problem inbyggda. Studenten ges i kursen möjlighet att studera och medvetandegöra dessa, samt ta del av några metoder och förhållningssätt som används för att hantera problematiken. I kursen ska studenten, i rollen som produktdesigner, diskutera sitt eget förhållningssätt till ämnet hållbar utveckling. I kursen ingår också en tematisk del kring material, produktion och miljöpåverkan.
Studenten tillämpar sina kunskaper och sitt förhållningssätt inom ramen för ett projekt. Kursen betonar behovet av ett tvärvetenskapligt informationssökande samt att studenten utvecklar ett källkritiskt förhållningssätt till information. Kursen omfattar också ett moment där studenten ska kommunicera sitt projekt med det omgivande samhället.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- korrekt använda sig av centrala begrepp relaterade till hållbar utveckling samt kunna föra ett resonemang kring hur ekologisk, social och ekonomisk hållbar utveckling relaterar till varandra och till design, utifrån stöd i kurslitteraturen.
- förklara vad en livscykelanalys kan användas till och vilken information en sådan kan ge
- genomföra en förenklad livscykelanalys och kritiskt diskutera sitt resultatet
- resonera kring sitt eget, som produktdesigner, förhållningssätt till hållbar utveckling i sitt designarbete
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till information och lösningsförslag relaterade till produktdesign och hållbar utveckling
- i ett projekt tillämpa någon av de metoder för design för hållbar utveckling som kursen tar upp
- redogöra för hur denne medvetet har förhållit sig till ekologisk, social och ekonomisk hållbar utveckling
- motivera material-, produktions- och konstruktionsval för en produkt utifrån syftet att minska miljöbelastningen.
Arbetsformer
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och övningar där studenten arbetar såväl i grupp som individuellt. I kursen tillämpas kursinnehållet i ett designprojekt med tillgång till handledning. Studenten förväntas att självständigt söka kontakt och samarbete med externa experter samt komplettera kurslitteraturen med egen litteratur relaterad till sitt projekt.
Bedömningsformer
Krav för godkänt:
Teori, 3hp
Godkända inlämningsuppgifter och ett seminarium (lärandemål 1)
LCA, 3hp
Godkänd inlämning (lärandemål 2 och 3)
Tillämpat projekt, 9 hp
Godkänd slutmodell, godkänd projektdokumentation (lärandemål 5, 6, 7 och 8) godkänd reflektion (lärandemål 4).
Kurslitteratur och övriga läromedel
Thorpe, Ann: Design för hållbar utveckling: ekologi, ekonomi, kultur, Raster förlag, 2008
Kurskompendium, medieproduktioner inom området.
Rekommenderad litteratur:
Bonnedahl, Karl Johan; Från ekonomiskt till hållbart, från exploatering till samexistens, Studentlitteratur, 2012.
Gröndahl, Fredrik, Svanström, Magdalena; Hållbar utveckling – en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare, Liber, 2011.
Mcdonough, William; Braungart, Michael: Cradle To Cradle, Hardback. Rodale Press, 2003.
Wilkinson, Richard; Pickett, Kate: Jämlikhetsanden, Karneval förlag, 2010.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).