Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Design och hållbar utveckling
Engelsk benämning
Design and sustainable development
Kurskod
PD160A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-18
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: PD154A Material och modellverktyg för produktdesign (godkänd) och PD155A Designprocess: grundläggande designmetodik och form (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen Material och produktutveckling på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska skaffa sig en djupare förståelse för ämnet hållbar utveckling och dess tvärvetenskapliga grund samt hur hållbar utveckling relaterar till produktdesign och produkter.
I relationen mellan hållbar utveckling och produktdesign finns flera komplexa problem inbyggda och studenten ges i kursen möjlighet att medvetandegöra dessa samt att arbeta med strategier för att överbrygga svårigheter som han/hon kan stöta på i sitt kommande yrkesliv. I kursen ges studenterna möjligheten att diskutera den aktuella miljödebatten och hur man kan arbeta för en utveckling mot cykliska system på olika samhälleliga nivåer. Studenten ges också möjlighet att diskutera sitt eget förhållningssätt till ämnet. I kursen får studenten lära sig konkreta verktyg och metoder för att utveckla koncept och produkter som kan ingå i ett cykliskt system och som är tvärvetenskapligt förankrat.
I kursen ingår också en tematisk del där studenterna fokuserar på materials inverkan på miljön och hur man som produktdesigner kan arbeta med materialfrågor kopplade till produktutveckling och hållbar utveckling. Kursen betonar behovet av att brett söka information samt att förhålla sig analytiskt och källkritisk till information.
Innehåll
Design och hållbar utveckling, teori och metodik 6 hp:
- Definitioner av begrepp och teori
- Introduktion till ekologiska, sociala, ekonomiska och tidsmässiga perspektiv samt cykliska system
- Introduktion till forskning- och samhällsdebatt om hållbar utveckling
- Några metoder och konkreta verktyg i relation till design
- Hållbar utveckling och produktdesign i designprocessen
- Koncept och strategi
Material och hållbar utveckling, teori och metodik 4,5 hp:
- Principer för återvinning av material, konstruktion för dekonstruktion, up grading och down grading
- Förnyelsebara material
- Framställning av material och produktion: energifrågor
- Material och ämnens påverkan på natur och människa
- Designkvaliteter hos material
- Enklare former av Livscykelanalys
Design och hållbar utveckling, tillämpat designprojekt 4,5:
- Tillämpningar av metoder för konceptualisering, produktutveckling och materialval med hållbar utveckling som fokus
- Reflektioner och diskussioner kring hållbar utveckling och produktdesign
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hållbar utveckling utifrån ekologiska-, sociala- ekonomiska och tidsmässiga aspekter samt cykliska systems betydelse för hållbar utveckling
- redogöra för hur produktdesign, material och hållbar utveckling relaterar till varandra
- redogöra för några relevanta metoder för att utveckla produkter för cykliska system i avsikt att uppnå en hållbar utveckling
- redogöra för hur man tar reda på information om ett materials påverkan på miljön samt om, hur och när det kan ingå i ett cykliskt system
- genomföra en enklare livscykelanalys på en produkt eller ett material samt veta hur man avläser resultatet
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- analysera komplexa problem som uppstår i arbetet med hållbar utveckling och därefter kunna välja metod för att arbeta för en lösning
- kommunicera sina funna problem och lösningar med olika målgrupper
- utveckla koncept och produkter med ett medvetet förhållningssätt till ekologiska, sociala, ekonomiska och tidsmässiga aspekter och cykliska system som förutsättning för hållbar utveckling
- kunna utveckla koncept där metoder och verktyg för hållbar produktutveckling och hållbara materialval tillämpas
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- arbeta tvärvetenskapligt och multidisciplinärt och aktivt dra nytta av olika experters kunskaper
- tillämpa ett kritiskt förhållningssätt till information och lösningar
- föra resonemang kring designkvaliteter hos ett material
- resonera kring sitt eget förhållningssätt till sin kommande yrkesroll och hållbar utveckling
- resonera kring problematik och vanliga svårigheter för tillämpningar av produktdesign för hållbar utveckling, samt kunna ge förslag på strategier för att övervinna dessa
- vara medveten om sin eget, produktdesignyrket och ämnet hållbar utvecklings fortsatta behov av kunskapsfördjupning och utveckling
Arbetsformer
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och övningar där studenten arbetar såväl i grupp som individuellt. I kursen tillämpas kursinnehållet i ett designprojekt med tillgång till handledning. Studenten/gruppen förväntas att självständigt söka kontakt och samarbete med externa experter, organisationer eller företag.
Föreläsningar: 25h
Övningar: 35h
Seminarier: 60h
Handlednig: 5h (ges i smågrupp)
Självstudier: 275h
Bedömningsformer
Krav för godkänt:
Godkända seminarier, godkända skriftliga uppgifter och godkänt processdokument.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur:
- Brown, Lester R; Plan B 4.0, WW Norton & CO, 2009
- Hagberg, Mattias, Skräp, Bokförlaget Atlas, 2008
- Mcdonough, William; Braungart, Michael: Cradle To Cradle, Hardback. Rodale Press, USA, 2003
- SOU 2005:51: Biffen, bilen, bostaden – hållbara laster, smartare konsumtion Slutbetänkande av Utredningen om en handlingsplan för hållbar konsumtion – för hushållen
- Thorpe, Ann: Design för hållbar utveckling: ekologi, ekonomi, kultur, Raster förlag, 2008
Rekommenderad litteratur:
- Diamond, Jared; Collapse – how societies choose to fail or succeed, Penguin Books,2011
- Diamond, Jared; Guns, germs and steel – the fates of human societies, WW Norton & Co, 1999
- Gröndahl Fredrik, Svanström Magdalena; Hållbar utveckling – en introduktion för ingenjörer och andra problemlösare, Liber, 2011
- Jackson, Tim: Välfärd utan tillväxt, Ordfront Förlag, 2011 (Kapitelutdrag i kompendium)
- Lövin, Isabella, Tyst hav – jakten på den sista matfisken, Ordfront, 2010
- Mau, Bruce: Massive Change, Hardback. Phaidon Press Ltd, USA, 2004
- Nilsson A, mfl; Miljö och hållbar utveckling – samhällsvetenskapliga perspektiv från en lundahorisont, Studentlitteratur, 2004
- Polland, Micheal; The Omnivore´s dilemma, the search for the perfect meal in a fast food world, Bloomsbury Publishing PLC, 2011
- Wilkinson, Richard; Pickett, Kate: Jämlikhetsanden, Karneval förlag, 2010 (Kapitelutdrag i kompendium)
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.