Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Tillämpad metod och analys
Engelsk benämning
Applied methods and analysis
Kurskod
PD159A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-18
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PD158A Metod och analys: fördjupad designmetodik (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Produktdesign.
Syfte
I kursen ska studenten arbeta i ett individuellt designprojekt med utgång från en förstudie gjord i kursen Metod och analys: fördjupad designmetodik. Avancerad och medveten tillämpning av designerns metoder och verktyg är viktigt i projektet liksom kommunikationen av detta.
Projektet syftar till att studenten ska använda metoder och resultat från designforskning i ett designprojekt samt fördjupa sin förståelse för idémetodik och konceptualisering. Studenten övar i projektform formgivning på en fördjupad och detaljerad nivå.
Projekten redovisas muntligt och visuellt samt sammanställs i ett processdokument med fokus på hur man redovisar konceptualisering och formgivningsarbetet.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
Konceptualisering 1,5hp
- Fördjupad idémetodik
- Konceptualisering och process
- Dokumentering och kommunikation
Designutveckling 6 hp
- Implementering av designrelaterad forskning
- Form som idégenereringsmetod
- Formgivning – fördjupning och detaljering
- Tillämpade designverktyg fördjupning
- Dokumentering och kommunikation av designutveckling
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
- olika sätt forskning kan användas i ett tillämpat designprojekt
- hur idéer och koncept relaterar till varandra
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna sovra relevant material från förstudien och sammanställa detta i en designpresentation
- kunna kommunicera förstudien med visuella element
- kunna använda några fördjupande idégeneringsmetoder
- kunna utvärdera egna och andras konceptförslag i relation till olika parametrar
kunna genomföra en konceptualiseringsfas genom att:
- självständigt och i grupp tillämpa några olika idégeneringsmetoder för att kvalitativt och kvantitativt idégenerera kring teman relevanta för designprojektet
- med viss handledning kunna välja ut ett koncept samt motivera sitt val genom att förankra det i sin egen förstudie
- dokumentera och kommunicera hela sin designprocess muntligt och visuellt
- tillämpa komplexa former genom att medvetet arbeta med detaljer och helheter, formmöten, färgval och ytor i ett designprojekt
- kunna formge med tanke på kulturell kontext
- utveckla strategier för att utveckla sin egen formgivningsprocess
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förståelse för begreppet idéhöjd
- kunna värdera sin egen idéhöjd
- identifiera sina egna behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen utveckling genom att vid handledning diskutera egna förslag på förbättringar
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd av undervisningstid med övningar, självständigt arbete och projekt med handledning. Projekten presenteras muntligt vid gruppseminarium där studenten utvärderar sitt eget och andras arbete samt redovisas med en inlämning.
Föreläsningar ca 10 timmar, seminarium ca 25 timmar, handledning ca 5 timmar, examinerande seminarium ca 20h, självstudietid ca 140 timmar.
Bedömningsformer
Krav för godkänt:
Godkänt projekt, godkänd presentation, godkänt processdokument och godkända seminarium
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Kurskompendie, Teknik och samhälle - Mah
Studenter väljer ut några artiklar inom designforskning.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.