Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Metod och analys: fördjupad designmetodik
Engelsk benämning
Methods and analysis – design methodology
Kurskod
PD158A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-18
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Kurser om minst 30hp inklusive kurserna PD150A Introduktion till produktdesign och PD155A Designprocess: grundläggande designmetodik och form.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen i Material och produktutveckling på 31-60 poängsnivån.
Syfte
Kursen huvudsakliga syfte är att studenten ska fördjupa sin förståelse för analysens roll i designarbetet samt analysens koppling till de metoder som ingår i produktdesignerns arbetsmetoder. I kursen kopplas detta till såväl forskning inom designämnet som själva formgivningsarbetet. Studenten ska skaffa sig förståelse för hur olika metoder och forskningsresultat kan kopplas till och användas inom mer komplexa designprojekt.
Studenten skaffar sig grundläggande kunskaper om vetenskapsmetodik och tränar vetenskapliga förhållningssätt. Detta tränas genom att planera och genomföra några, inom design, vanligt förekommande undersökningsmetoder samt metoder inom formgivning. Studenten ska lära sig hur man dokumenterar sitt arbete i en akademisk uppsats samt hur man genomför en enklare opponering. I kursen diskuteras även etiska ställningstaganden inom designprojekt och designforskning.
Innehåll
- Introduktion till design som forskningsområde
- Grundläggande forskningsmetodik för produktdesigners
- Tillämpningar av några forskningsmetodiker
- Uppsatsstruktur och källkritik
- Komplexa former och formmöten
- Relationen mellan detaljer och helhet
- Identitet, kultur och social kontext i relation till formgivning och estetik
- Redogörelse av formgivningsprocesser, urval och beslut verbalt; visuellt och skriftligt
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna redogöra för när och hur forskning används inom designämnet
- kunna redogöra för några forskningsmetoder relevanta för ett designprojekt
- visa förståelse för hur identitet och estetik kan sammankopplas
- visa förståelse för hur kulturell och social kontext påverkar preferenser kring form och estetik
- visa förståelse för detaljers påverkan på en forms helhetsuttryck
- visa förståelse för formmötens påverkan på en forms helhetsuttryck
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
förbereda ett fördjupat designprojekt genom att:
- självständigt formulera en brief samt med viss handledning en relevant frågeställning för en förstudie
- bland de metoder kursen går igenom, självständigt välja några relevanta metoder och kunna motivera valet
- med viss handledning kunna söka och välja relevant litteratur för förstudien och kunna motivera valet
genomföra en förstudie till ett fördjupat designprojekt genom att:
- med viss handledning genomföra valda metoder på ett korrekt sätt
- självständigt kunna sammanställa och hantera insamlad empiri på ett källkritiskt sätt
- med viss handledning kunna analysera sitt resultat samt dra slutsatser relevanta för designprojektet och besvara frågeställningen
- självständigt kunna skriva en kravspecifikation kopplad till förstudien
- dokumentera sin förstudie och formgivningsprocess i en akademisk text
- sammanställa och motivera komplexa former genom att medvetet arbeta med detaljer och helheter, formmöten, färgval och ytor
- på ett nyanserat sätt, såväl muntligt som skriftligt, beskriva former, formgivnings-processer, estetik och dess kontext
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- förhålla sig källkritiskt till sitt eget och andras material
- kritiskt granska sitt eget och andras arbete genom att tillämpa strukturer för opponering
- förhålla sin egen och andras formgivning till en social och kulturell kontext
- diskutera och resonera kring ställningstaganden i formgivning och etiska frågor samt ställningstaganden som kan uppstå i arbetet
- identifiera sina egna behov av ytterligare kunskap samt ta ansvar för egen utveckling genom att vid handledning diskutera egna förslag på förbättringar
Arbetsformer
Undervisning sker genom föreläsningar, seminarier och lärarledda övningar. Studenten tränar praktiska tillämpningar under självstudietid men får stöd i detta genom handledning.
Föreläsningar: ca 15 h
Övningar: ca 25 h
Seminarier: ca 15 h
Handledning: ca 5 h (sker i mindre grupper)
Examination: ca 20 h
Självstudier: ca 120h
Bedömningsformer
Krav för godkänt:
Kursen har två delar:
- Metod och analys: 4 hp; godkända seminarium, godkänd skriftlig dokumentering och godkänd opponering
- Form: 3,5 hp; godkända seminarium, godkänd skriftlig och visuell dokumentering
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Kompendium, Teknik och samhälle - Mah
Litteraturen i kompendiet kommer i huvudsak från följande litteratur som kan ses som rekommenderad om man vill läsa texterna i sin helhet:
- www.ideo.com/work/human-centered-design-toolkit: IDEO, Human Centered Design toolkit, 2nd edition, Result of a project funded by the Bill & Melinda Gates Foundation, IDEO, IDE, Heifer Internatinal, ICRW, /2009
- Birjenstam, Pirjo, Skapande handling – om idéernas födelse, Studentlitteratur 2000
- Merhotz P. et al, Subject to change – creating great product for an uncertain world, Adaptive path, O´Reilly Media Ink., USA, 2008
- Norman, D.A, Ortony A, Designers and users – two perspectives on emotion and design, Sumposium Paper, Department of computer science and psychology, Nielsen Norman group, Northwestern University, USA, 2003
- Patel R, Davidson B, Forskningsmetodikens grunder. Att planera, genomföra och rapportera en undersökning, Studentlitteratur, Lund, 2003
- Sperling L. et al, Exploring emotions for design of your future chair, Conference paper, Department of Design Sciences, Faculty of Engineering LTH, Lund University, Lund, Sweden, 2006
- Sperling L, Christoforidou D, Olander E, Communication with users in industrial design activities. Educational report. Department of Design Sciences, Faculty of Engineering LTH, Lund University, Lund, Sweden, 2005
- Whitemyer D, Anthropology in design – an old science makes a new inpact on interior design. International Interior Design Association, 2006
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.