Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Designprocess: grundläggande designmetodik och form
Engelsk benämning
Design processes: basic design methodology and form
Kurskod
PD155A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-02-27
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Engelska B. (Områdesbehörighet A6/6)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Material och produktutveckling
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i kandidatexamen i Material och produktutveckling.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla grundläggande kunskap i och förståelse för designmetodik.
I kursen utvecklar studenten kunskap i form där fokus ligger på formmöten, färglära och produktsemiotik. I kursen utvecklar studenten även en grundläggande förståelse för produktdesign i relation till ergonomi, människan och kroppen.
Studenten tillämpar designmetodiken i ett projekt.
Projektet utgår från produktdesign i relation till ergonomi, människan och kroppen vilket syftar till att öva idégenerering, konceptionalisering och hur man kommunicerar sin process.
Innehåll
Designmetodik 6 hp
- Grundläggande designmetodik: designprocessen
- Grundläggande verktyg för designprocessen så som brief, imageboard, funktionsanalys och urvalsanalys
- Definition av målgrupp och kommunikation av denna
- Konceptualisering och scenarios
- Idégenereringsmetoder såsom brainstorming, mindmapping och associationsmetoder
Form 4 hp
- Formmöten
- Grundläggande färglära
- Färglära i relation till produktdesign
- Grundläggande produktsemiotik
- Designhistoria: formanalys
- Akademiskt skrivande och källkritik
Tillämpad designmetodik 5 hp
- Tillämpad designmetodik och idégenereringmetoder
- Ergonomi: produkt och kropp
- Fördjupning muntlig och visuell kommunikation
- Introduktion processdokument
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om designprocesser, för produktdesign relevanta metoder och analyser samt produktrelaterad ergonomi
- visa grundläggande kunskap om tillämpad ergonomi och hur produkten relaterar till människans kropp
- visa grundläggande kunskap om tillämpad produktsemiotik
- visa kunskap och förståelse för kreativa processer så som brainstorming, mindmapping och associationsmetoder
- visa kunskap om färg och hur detta används i produktdesign
- visa kunskap om formmöten och användning av stilelement i form
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- tillämpa metoder för att strukturera, utveckla och behålla kreativiteten i ett utvecklingsprojekt
- tillämpa brief, funktionsanalys, målgruppsdefinition och imageboard i ett projekt
- utveckla ett konceptuellt projekt med idéhöjd genom att använda idégenereringsmetoder
- visa förmåga att visuellt kommunisera förstudie och scenarios
- visa förmåga att genomföra enklare förstudier i relation till produktdesign
- visa förmåga att formulera en enklare brief där mål, metod, syfte och målgrupp framgår, formulera en funktionsanalys och definiera målgrupp
- konkretisera målgrupp, identitet och formuttryck i imageboards
- kommunicera sin process, sina idéer och koncept med bild och textelement så att en icke insatt person förstår
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att kritiskt granska sin egen och andras kreativa processer
- ta ansvar för sin egen utveckling och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom designprocessen
- kritiskt granska och reflektera över idéer i relation till samtiden och historien
Arbetsformer
Genom undervisning och eget arbete med stöd i form av handledning tillämpar studenten undervisningen i projektform. Kursen innehåller även en mindre uppgift i akademiskt skrivande.
Föreläsningar: ca 15 h
Övningar: ca 35 h
Seminarium: ca 50 h
Handledning: ca 5 h
Självstudietid ca 295 h
Bedömningsformer
Krav för godkänt på kursen:
Godkända inlämningsuppgifter, godkänd tentamen, godkänt projekt och godkända seminarium.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur:
- Kurskompendier, Teknik och samhälle - Mah
- Österlin, Kenneth, Design i fokus för produktutveckling; Liber 2010
Rekommenderad litteratur:
- Breiler, Andréas, Michanek Jonas, Idéagenten: en handbok för att leda kreativa processer, Arx Förlag AB, 2012
- Sundström, Erik Produktutveckling startar med idéer; Industrilitteratur AB, 2005
- Monö, Rune, Design for Product Understanding: The Aestetics of Design from a Semiotic Approach, Liber, 1997
- Friberg, Irene, Färglära - grundkurs, Docendo, 2011
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.