Kursplan hösten 2014
        
    
        Kursplan hösten 2014
    
    Benämning
            Produktutveckling och människan
        Engelsk benämning
            Product development and the human being
        Kurskod
            PD132A
        Omfattning
            7.5 hp
        Betygsskala
            UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för teknik och samhälle
        Fastställandedatum
            2012-11-19
        Gäller från
            2014-09-01
        Behörighetskrav
            Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker (godkänd) och PD117A Designmetodik för produktutvecklare (godkänd) 
Utbildningsnivå
    Grundnivå
        
        Inget huvudområde.
            Fördjupningsnivå
            G1F  
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
        Syfte
        Syftet med kursen är att studenten fördjupar och utvecklar sin förståelse för de delar av designprocessen som kopplar produkter till människan samt metoder för detta. Studenten får lära sig att definiera målgrupper, identifiera dess behov och identitet samt hur detta påverkar utvecklingsarbetet av en produkt. Människans olika relationer till produkter (köpare, brukare, användare, konsument, beställare etc.) diskuteras. Aspekter som identitet, ergonomi, semiotik och etik tas upp. Studenten tillämpar kunskaperna i ett produktdesignprojekt.
Innehåll
        Kursen innehåller följande moment:
- Målgrupper
 - Produktsemiotik
 - Ergonomi
 - Identitetsbegreppet i relation till produkter
 - Formval
 - Etiska frågor i designprocessen
 - Tillämpat designprojekt
 - Reflektion kring eget utvecklingsbehov i relation till yrkesrollen
 
Lärandemål
        Kunskap och förståelse:
Efter avslutad kurs ska studenten visa förståelse för:
- vanliga begrepp inom produktsemiotik och dess betydelse för användbarhet samt uttryck i olika produkter
 - hur olika målgrupper påverkar utformningen av en produkt
 - relevanta begrepp inom ergonomi kopplat till produkters utformning
 
Färdighet och förmåga:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- kunna genomföra ett mindre designprojekt som utgår från ett målgruppsrelaterat problem
 - kunna argumentera för beslut tagna under designprocessen utifrån semiotik, ergonomi och identitet
 - kunna kommunicera sin arbetsprocess och sina beslut såväl i text, bild och muntligen
 - visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper
 
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter avslutad kurs ska studenten:
- ta ansvar för egen utveckling och identifiera behov av ytterligare kunskap genom reflektion över produktutvecklarens roll i produktutvecklingsprocessen
 - visa förmåga att göra bedömningar utifrån etiska aspekter
 
Arbetsformer
        Kursen är uppbyggd av föreläsningar, övningar och seminarier samt ett självständigt projekt med tillgång till handledning.
Föreläsningar ca 10 timmar
Övningar ca 10 timmar
Seminarier ca 30 timmar
Handledning ca 2 timmar
Självstudietid ca 148 timmar
Bedömningsformer
        För godkänd kurs krävs:
Godkänt projekt (7,5hp) som innehåller godkänd muntlig redovisning vid examinationsseminarium, godkänt processdokument samt godkänd reflektion.
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            I kursen används i huvudsak kurskompendium: Produktutveckling och människa; Teknik och samhälle – Mah
Texterna i detta kompendium är hämtade från följande litteratur, vilket också utgör rekommenderad litteratur i kursen:
- Andersson U-L., Människovara; funktionell ergonomi för konstruktörer, Studentlitteratur, 1993
 - Johannesson, H; Persson, J-G; Pettersson, D, Produktutveckling: Effektiva metoder för konstruktion och design, Liber, 2005
 - Jönsson B. et. al, Människonära design, Studentlitteratur, 2005
 - Monö, R. , Design for product understanding, Liber, 1997
 - Norman D.A, The design of everyday things, Basic Books, 2002
 - Sundström, E, Produktutveckling startar med idéer; Industrilitteratur AB, 2005
 - Österlin, K, Design i fokus för produktutveckling; Liber, 2007
 
Kursvärdering
        Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.