Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Designmetodik för produktutvecklare
Engelsk benämning
Design metohology for productdevelopers
Kurskod
PD117A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för teknik och samhälle
Fastställandedatum
2012-06-18
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: PD102A Visualiserings- och presentationstekniker (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i högskoleingenjörsexamen i Produktutveckling och design.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar grundläggande kunskaper inom designmetodik och designprocessen. Kunskaperna syftar till att studenten erhåller förståelse för designerns och produktutvecklarens roll i att utveckla en produkt. Kunskaperna syftar också till att studenten tillägnar sig designmetoder att föra in i framtida produktutvecklingsprocesser.
Innehåll
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande designmetodik
- Grundläggande designprocess
- Verkstadsteknik och tillämpad ritteknik
- Grunderna i modellteknik samt val av nivå på modell
- Grundläggande produktsemiotik
- Tillämpat designprojekt
- Reflektion kring processen och rollerna
Lärandemål
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna redogöra för:
- designmetodik och designprocessen
- designerns och ingenjörens roll i att utveckla en produkt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- genomföra ett designprojekt på grundläggande nivå
- tillämpa designmetoder i ett designprojekt
- tillämpa produktsemiotik i ett designprojekt
- tillämpa grunderna i modellteknik
- visa förmåga att bedöma lämplighet av nivå på modell
- kommunicera sin process och sina idéer i ett tillämpat designprojekt med enklare text och bild samt modell
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att kritiskt reflektera kring sin egen och andras arbetsprocesser i ett designprojekt
- ta ansvar för egen utveckling och identifiera behov av ytterligare kunskap
Arbetsformer
Kursen är uppbyggd av föreläsningar och seminarier, och ett självständigt projekt med tillgång till handledning. Projektet presenteras muntligt vid ett gruppseminarium där studenten utvärderar sitt eget och andras arbete.
Föreläsningar ca 10 timmar, seminarium ca 20 timmar, handledning ca 2 timmar, examinerande seminarier ca 20 timmar, självstudietid ca 148 timmar.
Bedömningsformer
För att bli godkänd på kursen krävs:
Godkänt projekt, godkänd presentation, godkända seminarium och godkänd skriftlig reflektion kring designprocessen.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Kurskompendium; Teknik och samhälle - Mah
- Österlin, K, Design i fokus för produktutveckling; Liber, 2007
Rekommenderad litteratur:
- Sundström, E, Produktutveckling startar med idéer; Industrilitteratur AB, 2005
- Johannesson, H; Persson, J-G; Pettersson, D, Produktutveckling: Effektiva metoder för konstruktion och design - effektiva metoder för konstruktion och design, Liber, 2005
Kursvärdering
Alla studenter ges vid slutet av kursen möjlighet att kommentera kursen skriftligt. En sammanställning av resultatet med bemötande av kursansvarig diskuteras med studenter/kursrepresentanter under ett kursvärderingsmöte/programråd. Sammanställningen finns tillgänglig på områdets datornät.