Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Kursplan med gällandedatum 2024-01-15

Benämning

Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik

Engelsk benämning

Nursing: Leadership in Theory and Practice

Kurskod

OV716A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Fastställandedatum

2023-10-27

Gäller från

2024-01-15

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Omvårdnad

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram. Kursen kan även ges som fristående kurs.

Innehåll

Kursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisationer. Dessutom behandlas förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete samt patientsäkerhet som syftar till att stödja ledarskap inom hälso-och sjukvården. Slutligen behandlas den medicinska och vårdvetenskapliga forskningens användbarhet för kunskapsutveckling. Med utgångspunkt från ledarskap och organisation behandlas lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap. I kursen behandlas jämställdhet och kulturmedvetenhet utifrån ledarskapet och det interprofessionella teamarbetet.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap,
2. Kritiskt diskutera modeller för förändringsarbete och kunskapsimplementering samt patientsäkerhet av vikt för ledarskap i vård- och omvårdnad och det interprofessionella teamarbetet,
3. Kritiskt granska medicinsk och vårdvetenskaplig forskning av relevans för ledarskap samt forskningens användbarhet för kunskapsutveckling inom hälso- och sjukvård och det kliniska arbetets planering, samordning och utvärdering, och
4. Kritiskt diskutera kulturmedvetenhet och jämställdhet i relation till ledarskap och det interprofessionella teamet.

Arbetsformer

Kursen är nätbaserad och för att uppnå lärandemål 1-4 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, seminarium och diskussionsforum via kursens lärplattform samt genom egna studier. Dessutom ingår ett studiebesök, som studenten själv planerar och ansvarar för, då en vårdchef skuggas. Av de schemalagda momenten är studiebesöket och deltagande i diskussionsforum obligatoriska.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras i form av en skriftlig individuell examinationsuppgift som presenteras muntligt vid ett examinerande seminarium. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att i skrift och därefter muntligt vid ett seminarium argumentera, problematisera och reflektera kring organisation och sjuksköterskans ledarskap. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften. För båda betygsgraderna krävs genomförande av det obligatoriska momentet studiebesök. Eventuell frånvaro vid de obligatoriska aktiviteterna (studiebesök och deltagande i diskussionsforum) kompletteras med en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schema.

Kurslitteratur

Garnow T, (2021) Kulturmöten: interkulturell omvårdnad med normkritiska perspektiv. Lund: Studentlitteratur. 296 s.
Johansson S, Dellgran P, Höjer S (2023) Människobehandlande organisationer : villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm: Natur & Kultur. 455 s.
Wensing M, Grol R, Grimshaw J (2020). Improving Patient Care. The Implementation of Change in Health Care. 3 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 456 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen om ca 200 sidor.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultatet ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.