Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik
Engelsk benämning
Nursing: Leadership in Theory and Practice
Kurskod
OV716A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-10-15
Gäller från
2019-01-21
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap, organisationer, förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team. Kursen syftar också till att studenten ska skaffa sig kunskap om begreppet kulturkompetens och hur detta kan relateras till sjuksköterskans ledarskap.
Innehåll
Kursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisationer. Dessutom diskuteras förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete som syftar till att stödja ledarskap inom hälso-och sjukvården. Slutligen behandlas den medicinska och vårdvetenskapliga forskningens användbarhet för kunskapsutveckling. Med utgångspunkt från ledarskap och organisation behandlas och diskuteras lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap. I kursen behandlas och diskuteras även hur kulturkompetens kan påverka ledarskapet och det interprofessionella teamarbetet
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap.
2. Kritiskt diskutera modeller för förändringsarbete och kunskapsimplementering av vikt för ledarskap i vård- och omvårdnad och det interprofessionella teamarbetet,
3. Sammanfatta och kritiskt granska medicinsk och vårdvetenskaplig forskning av relevans för ledarskap samt forskningens användbarhet för kunskapsutveckling inom hälso- och sjukvård och det kliniska arbetets planering, samordning och utvärdering, och
4. Identifiera och analysera vikten av kulturkompetens och tillämpa strategier för att hantera frågor relaterade till kulturkompetens i relation till ledarskap, riktat mot, interprofessionella team, patienter och närstående.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarium, egna studier i form av ett studiebesök. För att studenten ska uppnå lärandemål 1-4 presenteras kursinnehållet dels vid föreläsningar som kopplas till ett litteratur- och diskussionsseminarium dels under studiebesök där sjuksköterskans ledarskap granskas från ett verksamhetsperspektiv. Av de schemalagda momenten är seminarium och studiebesök obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via individuell skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras i form av en skriftlig individuell examinationsuppgift som presenteras muntligt vid ett seminarium. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att i skrift och därefter muntligt vid ett seminarium argumentera, problematisera och reflektera kring organisation och sjuksköterskans ledarskap. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga examinationsuppgiften samt de i kursen ingående obligatoriska momenten. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Grol R, Wensing M, Eccles M, Davis D, (2013) Improving patient care – the implementation of change in health care. 2 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 374 s.
Johansson S, Dellgran P, Höjer S, (2015) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm. Natur & Kultur. 320 s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Lund. Studentlitteratur: 252s.
Kvarnström S, (2007) Interprofessionella team i vården. En studie om samarbete mellan hälsoprofessioner. Linköping Studies in Health Sciences Thesis No. 83. 61 s.
Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10 th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen om ca 200 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.