Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2019-01-21

Kursplan med gällandedatum 2019-01-21

Benämning

Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik

Engelsk benämning

Nursing: Leadership in Theory and Practice

Kurskod

OV716A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Fastställandedatum

2018-10-15

Gäller från

2019-01-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng.
if (Model.HuvudomradenMedFordjupning.Count == 1) {

Huvudområde

} else {

Huvudområden

}
Omvårdnad

Fördjupningsnivå

A1N

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap, organisationer, förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team. Kursen syftar också till att studenten ska skaffa sig kunskap om begreppet kulturkompetens och hur detta kan relateras till sjuksköterskans ledarskap.

Innehåll

Kursen behandlar teorier och modeller för ledarskap och organisationer. Dessutom diskuteras förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete som syftar till att stödja ledarskap inom hälso-och sjukvården. Slutligen behandlas den medicinska och vårdvetenskapliga forskningens användbarhet för kunskapsutveckling. Med utgångspunkt från ledarskap och organisation behandlas och diskuteras lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap. I kursen behandlas och diskuteras även hur kulturkompetens kan påverka ledarskapet och det interprofessionella teamarbetet

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. Kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för sjuksköterskans ledarskap.
2. Kritiskt diskutera modeller för förändringsarbete och kunskapsimplementering av vikt för ledarskap i vård- och omvårdnad och det interprofessionella teamarbetet,
3. Sammanfatta och kritiskt granska medicinsk och vårdvetenskaplig forskning av relevans för ledarskap samt forskningens användbarhet för kunskapsutveckling inom hälso- och sjukvård och det kliniska arbetets planering, samordning och utvärdering, och
4. Identifiera och analysera vikten av kulturkompetens och tillämpa strategier för att hantera frågor relaterade till kulturkompetens i relation till ledarskap, riktat mot, interprofessionella team, patienter och närstående.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarium, egna studier i form av ett studiebesök. För att studenten ska uppnå lärandemål 1-4 presenteras kursinnehållet dels vid föreläsningar som kopplas till ett litteratur- och diskussionsseminarium dels under studiebesök där sjuksköterskans ledarskap granskas från ett verksamhetsperspektiv. Av de schemalagda momenten är seminarium och studiebesök obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via individuell skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.

Bedömningsformer

Lärandemål 1-4 examineras i form av en skriftlig individuell examinationsuppgift som presenteras muntligt vid ett seminarium. Fokus för bedömningen är studentens förmåga att i skrift och därefter muntligt vid ett seminarium argumentera, problematisera och reflektera kring organisation och sjuksköterskans ledarskap. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på den individuella skriftliga examinationsuppgiften samt de i kursen ingående obligatoriska momenten. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på den individuella skriftliga examinationsuppgiften.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Grol R, Wensing M, Eccles M, Davis D, (2013) Improving patient care – the implementation of change in health care. 2 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 374 s.
Johansson S, Dellgran P, Höjer S, (2015) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Stockholm. Natur & Kultur. 320 s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Lund. Studentlitteratur: 252s.
Kvarnström S, (2007) Interprofessionella team i vården. En studie om samarbete mellan hälsoprofessioner. Linköping Studies in Health Sciences Thesis No. 83. 61 s.
Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10 th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen om ca 200 sidor.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.