Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Omvårdnad: Examensarbete för mastersexamen
Engelsk benämning
Nursing: Master’s (Two-Year) Thesis
Kurskod
OV715A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2024-03-26
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
Examen om minst 180 högskolepoäng i huvudämnet omvårdnad alternativt vårdvetenskap inklusive ett examensarbete om minst 15 högskolepoäng. Dessutom krävs godkända kurser: Forskningsmetod I (OV712A) och Forskningsmetodik II (OV714A) på vardera 7.5hp (totalt 15hp) samt Omvårdnad: Examensarbete för magisterexamen (OV713A) eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i Omvårdnad mastersprogram år 2. Kursen kan även ges som fristående kurs.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom omvårdnad, medicinsk vetenskap samt vetenskaplig metodik och forskningsetik. Kursen syftar också till att studenten självständigt genomför ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar i den vetenskapliga artikelns form och som reflekterar en fördjupad förmåga och färdighet i att kunna analysera samband och relation mellan forskning, beprövad erfarenhet och yrkesutövandet.
Kursen omfattar ett 15 högskolepoängs examensarbete i form av ett engelskspråkigt manuskript. Således fördjupas forskningsprocessen, förmåga att formulera frågeställningar av relevans för omvårdnad samt att identifiera rimlig och lämplig design för frågeställningens besvarande. Därutöver behandlas forskningsetiska aspekter, systematiskt och organiserad hantering och identifiering av relevant information. I kursen förstärks vikten av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- 1. kritiskt och systematiskt integrera vetenskaplig kunskap av betydelse för omvårdnad,
- 2. argumentera för vald forskningsdesign, forskarens individuella ansvar samt relevanta forskningsetiska principer för kunskapsutveckling inom omvårdnad,
- 3. identifiera och självständigt formulera en problemställning av betydelse för kunskapsutvecklingen inom omvårdnad,
- 4. analysera och värdera sitt behov av ytterligare fördjupad kunskap för examensarbetets genomförande och strategier för att kunna inhämta denna,
- 5. kritiskt bearbeta och sammanställa kunskap inom omvårdnad samt inom andra områden av relevans för omvårdnad med en begränsad kunskapsbas inom angivna tidsramar
- 6. tillämpa ett fördjupat akademiskt skrivande på engelska i ett examensarbete av relevans för omvårdnad och som kännetecknas av en kritisk syntetiserad och logiskt problematiserande text
- 7. konstruktivt diskutera styrkor och svagheter i genomfört arbete samt motivera till kvalitetsförbättringar både i eget och annan students arbete vid opponent och respondentskap.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form enskilda studier, seminarium, handledning enskilt eller i grupp. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas således utifrån studenternas tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att student skall uppnå lärandemål 1–6 erbjuds progressionsseminarier i metod och etik. Koppling till lärandemål 7 sker genom att studenterna arbetar som kritiska vänner vid ett slutseminarium genom opponent-och respondentskap. Samtliga seminarier ingår som obligatoriska moment.
Bedömningsformer
Lärandemål 1–7 examineras i form av ett examensarbete författat på engelska av relevans för omvårdnad på 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på den individuella studentens förmåga och färdighet att logiskt och strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Särskilt fokuseras problemställningen i relation till forskningsprocessen och arbetets relevans för omvårdnadsforskning och fortsatt behov av ytterligare kunskap inom omvårdnad. Bedömningen omfattar även det muntliga opponentskapet. För opponentskap läggs specifik vikt på den individuella studentens förmåga att initiera en konstruktiv och tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar.
Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på det skriftliga examensarbetet och det muntliga opponentskapet samt att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på det skriftliga examensarbetet.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Relevant metod och vetenskaplig litteratur för enskilt examensarbete bestäms i samråd med handledare.
Inom ramen för kursen rekommenderas följande fördjupningslitteratur:
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
*Aveyard H, Sharp P, Woolliams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Open University Press. 192s.
*Beauchamp T L, Childress J F (2019). Princilpes of Biomedical Ethics (8ed). Oxford University Press. 512s.
*Creswell J.W, (2014) A concise introduction to mixed methods research. London, SAGE Publications Inc. 152s.
*Green J, (2013) Qualitative Methods for Health Research. London, SAGE Publications Ltd. 360s.
*Helbaek M, (2014) Statistik i ett nötskal. Lund: Studentlitteratur AB. 198s.
Medical Research Council, (2008) Developing and evaluating complex interventions: new guidance. London: MRC. https://www.mrc.ac.uk/documents/pdf/complex-interventions-guidance/ [2024-03-12]
*Polit D F, Beck C t, (2020). Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11ed). Philadelhia: Lippincott Williams & Wilkins. 814s.
Richards D A, Hallberg I L Ed, (2015). ‘Complex Interventions in Health: An overview of research methods’. London: Routledge Taylor & Francis Group. 408s.
Sidani S, Braden C J, (2011) Design, evaluation and translation of nursing interventions. Wiley & Blackwell. Iowa State University Press. 320s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.