Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Klinisk omvårdnad inom medicinsk vård
Engelsk benämning
Applied Clinical Specialist Nursing in Medical Care
Kurskod
OM813A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs genomförd kurs med godkänd examination avseende kurs Medicinsk vård I, 7,5 hp, Medicinsk vård II, 7,5 hp samt Avancerad medicinsk omvårdnad, 15 hp inom Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning Medicinsk vård.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning medicinsk vård.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt självständigt handlande. I den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenten träna och visa färdigheter inom de områden som innefattas i specialistsjuksköterskans kompetensbeskrivning.
Innehåll
Kursen omfattar fördjupade studier inom avancerad omvårdnad, vårdvetenskap, medicinsk vetenskap samt inom de sex kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap, säker vård samt informatik, relaterat till medicinsk vård. Forskningsanknuten teoretisk kunskap omsätts omsätts genom självständigt praktiskt handlande inom verksamheten.
VfU omfattar i genomsnitt 16 timmar per vecka och kan förläggas dag, kväll eller natt under veckans alla sju dagar. VfU sker med organiserad handledning och färdighetsträning.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för personcentrerad, avancerad och evidensbaserad omvårdnad i en individuell vårdplan vid komplexa medicinska tillstånd,
2. ge förslag och värdera utvecklingsmöjligheter för omvårdnadsarbetets organisering med vetenskaplig precision,
3. utveckla och genomföra en pedagogisk undervisningssituation innefattande bedömning och handläggning av medicinska sjukdomstillstånd utifrån de sex kärnkompetenserna relaterat till specialistsjuksköterskans ansvarsområde med ett etiskt och vetenskapligt förhållningssätt, och
4. formulera och värdera ett personligt förhållningssätt och sin egen insats i förhållande till medarbetare, patienter och deras anhöriga i olika omvårdnadssituationer.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels i form av verksamhetsförlagd utbildning som varvas med enskilda studier, dels i form av muntliga och skriftliga presentationer med tillägg av studiebesök inom områden som möjliggör ett ökat kunskapsinhämtande för studenten (lärandemål 1-4). Dessa olika arbetsformer ställer krav på praktiskt handlande, aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys.
Bedömningsformer
Moment 1. (4 Hp) Lärandemål 1-4 examineras genom individuell klinisk examination utifrån fastställda kriterier via ett bedömningsformulär.
Moment 2. (1,5 Hp) Examination av lärandemål 1-4 sker genomatt studenten ska genomföra en undervisningssituation utifrån vetenskapligt förankrad omvårdnad och med kunskap om ett aktuellt akut medicinskt sjukdomstillstånd för kollegor, övriga medarbetare och studenter. Bedömning sker utifrån fastställda kriterier.
Moment 3. (2 Hp) Lärandemål 3 och 4 examineras i samband med en presentation där studenten ska reflektera över och värdera dels den egna insatsen i förhållande till medarbetare, patienter och deras anhöriga i olika omvårdnadssituationer och dels vikten av ledarskap, samverkan och bedömning av vårdkvalitet vid korta vårdtider och med höga effektivitetskrav i medicinsk omvårdnad. Bedömning sker utifrån fastställda kriterier.
Rätt till omtentamen
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VfU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VfU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VfU placeringen i förtid.
Students som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges två möjligheter till omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid regristeringen av kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edberg, Anna-Karin (2013), Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. (264 s)
Jonson, Björn & Wollmer, Per (2011), Klinisk fysiologi : med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. 3 uppl. Stockholm : Liber. (397 s).
Kragh, Annika (2013), Äldres läkemedelsbehandling: orsaker och risker vid multimedicinering. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (235 s).
Lindgren, Stefan (2012), Medicin. Lund : Studentlitteratur. (684 s).
McGavock, Hugh (2006), Så fungerar läkemedel. Lund : Studentlitteratur. (138 s).
Norlén, Per & Lindström, Erik (red) (2009), Farmakologi. 2 uppl. Stockholm: Liber. (384 s).
Wilkinson, Judith M. (2011), Nursing process & critical thinking. 5 uppl. Upper Saddle River, New Jersey : Pearson. (454
Avhandlingar och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursutvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas resultat till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.