UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2015

Kursplan våren 2015

Benämning

Klinisk omvårdnad inom medicinsk vård

Engelsk benämning

Applied Clinical Specialist Nursing in Medical Care

Kurskod

OM813A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2015-03-30

Fastställandedatum

2014-11-11

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs genomförd kurs med godkänd examination avseende kurs Medicinsk vård I, 7,5 hp, Medicinsk vård II, 7,5 hp samt Avancerad medicinsk omvårdnad, 15 hp inom Specialistsjuksköterskeprogrammet inriktning Medicinsk vård.

Huvudområde

Omvårdnad

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i Specialistsjuksköterskeprogrammet, inriktning medicinsk vård.

Syfte

Kursens syfte är att studenten ska omsätta teoretiska kunskaper i praktiskt självständigt handlande. I den verksamhetsförlagda utbildningen ska studenten träna och visa färdigheter inom de områden som innefattas i specialistsjuksköterskans kompetensbeskrivning.

Innehåll

Kursen omfattar fördjupade studier inom avancerad omvårdnad, vårdvetenskap, medicinsk vetenskap samt inom de sex kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap, säker vård samt informatik, relaterat till medicinsk vård. Forskningsanknuten teoretisk kunskap omsättes genom självständigt praktiskt handlande inom verksamheten.
VfU omfattar i genomsnitt 16 timmar per vecka och kan förläggas dag, kväll eller natt under veckans alla sju dagar. VfU sker med organiserad handledning och färdighetsträning.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för personcentrerad, avancerad och evidensbaserad omvårdnad i en individuell vårdplan vid komplexa medicinska tillstånd,
2. ge förslag och värdera utvecklingsmöjligheter för omvårdnadsarbetets organisering med vetenskaplig precision,
3. utveckla och genomföra en pedagogisk undervisningssituation innefattande bedömning och handläggning av medicinska sjukdomstillstånd utifrån de sex kärnkompetenserna relaterat till specialistsjuksköterskans ansvarsområde med ett etiskt och vetenskapligt förhållningssätt, och
4. formulera och värdera ett personligt förhållningssätt och sin egen insats i förhållande till medarbetare, patienter och deras anhöriga i olika omvårdnadssituationer.

Arbetsformer

Undervisningen bedrivs dels i form av verksamhetsförlagd utbildning som varvas med enskilda studier, dels i form av muntliga och skriftliga presentationer med tillägg av studiebesök inom områden som möjliggör ett ökat kunskapsinhämtande för studenten (lärandemål 1-4). Dessa olika arbetsformer ställer krav på praktiskt handlande, aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys.

Bedömningsformer

Moment 1. (4 Hp) Lärandemål 1-4 examineras genom individuell klinisk examination utifrån fastställda kriterier via ett bedömningsformulär.
Moment 2. (1,5 Hp) Examination av lärandemål 1-4 sker genomatt studenten ska genomföra en undervisningssituation utifrån vetenskapligt förankrad omvårdnad och med kunskap om ett aktuellt akut medicinskt sjukdomstillstånd för kollegor, övriga medarbetare och studenter. Bedömning sker utifrån fastställda kriterier.
Moment 3. (2 Hp) Lärandemål 3 och 4 examineras i samband med en presentation där studenten ska reflektera över och värdera dels den egna insatsen i förhållande till medarbetare, patienter och deras anhöriga i olika omvårdnadssituationer och dels vikten av ledarskap, samverkan och bedömning av vårdkvalitet vid korta vårdtider och med höga effektivitetskrav i medicinsk omvårdnad. Bedömning sker utifrån fastställda kriterier.
Rätt till omtentamen
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VfU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VfU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VfU placeringen i förtid.
Students som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges två möjligheter till omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid regristeringen av kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Fagerström, L (2011). Avancerad klinisk sjuksköterska. Lund: Studentlitteratur ,464 s.
Edvardsson D (2009). Personcentrerad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur (136).
Avhandlingar och vetenskapliga artiklar tillkommer

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursutvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Samt att resultatet av kursvärderingen återkopplas resultat till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.