Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Omvårdnad med inriktning medicinsk vård, magisteruppsats
Engelsk benämning
Degree Project in Nursing with Emphasis on Medical Care
Kurskod
OM812B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-13
Gäller från
2021-01-18
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp,
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring,
3. Godkänd kurs i Vetenskaplig metod, 7,5 hp på avancerad nivå.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper inom specialiseringen; specialistsjuksköterska med inriktning mot medicinsk vård samt inom ämnet omvårdnad. Kursen syftar också till att studenten självständigt genomför ett examensarbete baserat på forskningsprocessens alla delar, och som reflekterar en förmåga och en färdighet i att se sambandet och relationen forskning, beprövad erfarenhet och specialiseringens yrkesutövande.
Innehåll
Kursen omfattar ett 15 högskolepoängs examensarbete. Således ingår en fördjupning inom ämnet omvårdnad med inriktning mot specialiseringens fokus och forskningsprocessen, olika forskningsdesign där metod för insamling och analys av data behandlas i kursen. Därutöver behandlas forskningsetiska aspekter, systematiskt och organiserad hantering och identifiering av relevant information. I kursen diskuteras och behandlas även vikten av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt och akademiskt skrivande med särskilt fokus på språkbruk, problematiserande texter och slutsatser.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. differentiera och kritiskt värdera forskningsprocessens olika delar,
2. ta ställning till val av forskningsdesign och värdera forskningsetiska principer av relevans för vald design,
3. identifiera och självständigt formulera klinisk frågeställning av betydelse för specialiseringens fokus och ämnet omvårdnad,
4. identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för examensarbetets genomförande samt komma fram till strategier för att kunna inhämta kunskap som svarar mot detta behov,
5. kritiskt bearbeta och sammanställa relevant kunskap inom angivna tidsramar och med hjälp av adekvata vetenskapliga metoder,
6. tillämpa ett fördjupat akademiskt skrivande som kännetecknas av en kritisk bearbetad och problematiserande text i form av ett examensarbete, och
7. föreslå och motivera konstruktiva förbättringar både i eget och annan students examensarbete vid opponent- och respondentskap.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form enskilda studier, metodseminarier, enskild handledning samt handledning i grupp kan ingå. Undervisningen är övervägande projektorienterad och formas således utifrån studenternas tidigare inhämtade kunskaper, färdigheter och erfarenheter. För att student skall uppnå lärandemål 1-6 erbjuds metodseminarier där dessas innehåll sedan kan omsättas av studenten i sitt examensarbete och i diskussioner vid grupp-och individuellt handledningsstöd. Koppling till lärandemål 7 sker vid ett slutseminarium samt genom opponent och respondentskap. Metodseminarier ingår som obligatorisk moment under kursen liksom slutseminariet med opponent- och respondentskap.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-6 examineras i form av ett examensarbete på 15 högskolepoäng. Fokus vid examinationen ligger på studentens förmåga och färdighet att logiskt samt strukturerat hantera forskningsprocessens alla delar. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet. Särskilt fokuseras den kliniska frågeställningen i relation till forskningsprocessen och arbetets relevans för verksamheten och fortsatt behov av ytterligare kunskap inom ämnet. Bedömningen omfattar också arbetets övergripande relevans i relation till ämnet omvårdnad och specialiseringens fokus. Lärandemål 7 examineras vid ett opponent- och respondentskap där specifik vikt läggs på studentens förmåga att initiera en konstruktiv och kritisk tillåtande diskussion som fokuserar på övergripande frågor och metodologiska utmaningar. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator beroende momentets innehåll och omfattning. För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning). För väl godkänt betyg på kursen krävs att betygskriterierna för väl godkänt betyg av examensarbetet uppfylls enligt specifikation i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
*markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
* Aveyard H, Sharp P, Wooliams M, (2011) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Glasgow; Open University Press, 170 s.
*Edberg A-K, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur, 264 s.
*Gudmundsson P, (2016) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Reviderade inför vårterminen 2017. Malmö Högskola. >http://www.mah.se< PDF .
*Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10 th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s.
*SBU, (2014) Utvärdering av metoder i hälso-och sjukvården: En handbok.Uppl 2. Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). 216 s
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Litteratur för examensarbete väljs i samråd med handledare.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter slutförande Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.