Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Omvårdnad med inriktning medicinsk vård, magisteruppsats
Engelsk benämning
Degree Project in Nuring with Emphasis on Medical Care
Kurskod
OM812A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-05-28
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 ho, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp,
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksktöerska motsvarande ett års tjänstgöring,
3. Godkänd kurs i Vetenskaplig metod, 7,5 hp på avancerad nivå.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning kirurgisk eller medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfodringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper i omvårdnad med inriktning medicinsk vård och vetenskaplig metodik samt träning i att självständigt under handledning genomföra, försvara och opponera på ett examensarbete. Detta för att som specialistsjuksköterska aktivt kunna kritiskt värdera vetenskaplig kunskap, deltaga i forskning samt för att kunna ta initiativ till och bedriva utvecklingsarbete.
Innehåll
I kursen ingår att presentera ett avgränsat och relevant forskningsområde samt utifrån valt problemområde tillämpa vald metod och göra etiska överväganden. En plan för examensarbetet ska presenteras. Datainsamling, bearbetning och analys ska genomföras och en skriftlig rapport i form av ett examensarbete ska utformas utifrån forskningsprocessen. I examensarbetet fördjupas och kritiskt granskas problemformulering, datainsamlings- och analysmetoder, resultat samt forskningsetiska principer. Examensarbetet försvaras vid ett examinationsseminarium. Kritisk granskning av vetenskapliga projekt görs i form av opponentskap (lärandemål 6).
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. presentera en projektplan,
2. problematisera aktuellt forskningsfält och formulerad problemställning inom valt problemområde i relation till omvårdnad med inriktning mot medicinsk vård,
3. förklara och tillämpa vetenskapliga begrepp, teorier, modeller, metoder och etiska krav i forskningsprocessen i relation till valt problemområde och argumentera för val av vetenskaplig metod och dess relevans för forskningsproblemet,
4. utforma och i respondentskap försvara ett examensarbete inom omvårdnad med inriktning mot medicinsk vård,
5. värdera och diskutera det egna examensarbetets betydelse för det omvårdnadsvetenskapliga området, strategier för implementering av forskningsresultat, relevans för den enskilda individen, dess samhällsrelevans samt nyttiggörande inom hälso- och sjukvården, och
6. kritiskt granska och värdera ett annat examensarbete, samt genomföra opponentskap
Arbetsformer
Lärandemål 1-3 uppnås genom att undervisningen varvas mellan olika pedagogiska modeller såsom individuellt arbete, läraktivitet i grupp samt seminarium. Individuellt arbete samt seminarium är arbetsformer som används för att uppnå lärandemål 4-6. Dessa olika arbetsformer ställer krav på aktivt kunskapssökande, problemlösning, reflektion och kritisk analys. Handledning inför genomförande av projekt samt utarbetande av examensarbete erbjuds.
Bedömningsformer
Bedömningsunderlaget för ett godkänt resultat utgörs av ett examensarbete (lärandemål 2-5) och opponentskap av annan students arbete (lärandemål 6). Dessutom krävs ett aktivt deltagande i schemalagda seminarier (lärandemål 1-3) samt närvara vid tre examinationsseminarier. För godkänt resultat krävs att alla delmomenten är godkända
Fokus vid bedömning av studenternas prestationer är deras kritiska förhållningssätt avseende forskningsprocessen med tyngdpunkt på metod och resultat. Om examensarbetet har två författare skall det vara möjligt att bedöma författarnas individuella prestationer
För studenter som ej godkänts avseende examensarbete skall omarbetning ske utifrån examinatorns anvisningar och förnyad bedömning görs.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Forsman, B. (senaste upplaga). Forskningsetik: en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Nyberg, R. (senaste upplaga). Skriv vetenskapliga uppsatser och avhandlingar med stöd av IT och Internet. Lund: Studentlitteratur.
Polit, DF., Tatano Beck, C. (senaste upplaga). Nursing research: principles and methods. 7th ed. Philadelphia:Lippincott Cop.
Litteratur för examensarbete väljs i samråd med handledare.
Avhandlingar och vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter slutförande Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.