Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Medicinsk vård II
Engelsk benämning
Medical Care II
Kurskod
OM811A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-01
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp, yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfordringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i medicinsk vård och omvårdnad i relation till patienter med komplexa medicinska diagnoser utifrånett forskningsanknutet förhållningssätt.
Innehåll
I kursen behandlas patofysiologi, behandling och diagnostik vid medicinska tillstånd och diagnoser med ett jämställdhetsperspektiv. Planering och ledning av omvårdnadsarbetet för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov diskuteras utifrån kärnkompetenserna samt vetenskap och beprövad erfarenhet. Även kliniska frågeställningar och omvårdnad- och vård i livets slut ingår.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara relationen mellan etiologi och patologi samt redogöra för diagnostik och behandling hos patienter med komplexa medicinska tillstånd och diagnoser
2. planera och utvärdera omvårdnaden för patienter med komplexa omvårdnads- och vårdbehov utifrån kärnkompetenserna, jämställdhet samt vetenskap och beprövad erfarenhet,
3. planera och bedöma hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsinterventioner för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov, och
4. diskutera relevanta hanteringsstrategier för ett professionellt bemötande och kommunikation om döendet och döden vid omvårdnad- och vård i livets slut.
Arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, enskilda studier, praktiska övningar samt seminarier. Av de schemalagda arbetsformerna är seminarium för lärandemål 4 obligatoriskt.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 (2,5 hp) examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömning är studentens förmåga att förklara komplexa medicinska tillstånd. Lärandemålen 2-4 (5,0 hp) examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Fokus i bedömning är på studentens förmåga att utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt planera, bedöma samt utvärdera omvårdnad för patienter med komplexa vård- och omvårdnadsbehov och vid livets slut. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift om inte ny läraktivitet kan erbjudas under terminstid. För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på kursens båda examinationer.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
*Edberg A-K, (red) (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur, Lund, 264 s.
*Braun, Carie A & Andersson, C, (2012), Patofysiologi. Om hur förändringar i kroppens funktioner påverkar vår hälsa. Lund: Studentlitteratur (532 s).
*Lindgren S, (2017) Medicin. Uppl. 2. Lund, Studentlitteratur, 808 s.
Norlén P, & Lindström E, (red) (2014), Farmakologi. 3 uppl. Stockholm, Liber, 443 s.
*Wiklund Gustin L & Bergbom l, (2017), Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. 2 upplagan. Lund:Studentlitteratur (459s).
*Wilkinson J W, (2016) Nursing process and critical thinking. 5th Ed. New Jersey, Prentice Hall, 454 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.