Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Medicinsk vård II
Engelsk benämning
Medical Care II
Kurskod
OM811A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-06-20
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp,
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfodringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i medicinsk vård och omvårdnad i relation till patienter med medicinska diagnoser. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i omvårdnadsprocessens alla delar i relation till patienter med komplexa omvårdnads- och vårdbehov samtidigt som kärnkompetenserna beaktas. Student skall även inhämta kunskap om omvårdnad- och vård i livets slut, döendet och döden.
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras planering och ledning av omvårdnadsarbetet för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov. Vidare behandlar kursen patofysiologi, behandling och diagnostik vid medicinska tillstånd och diagnoser. Vidare behandlas omvårdnadsprocessen och kärnkompetenserna: personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik tillsammans med formuleringar av kliniska frågeställningar och omvårdnad- och vård i livets slut.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. förklara relationen mellan etiologi och patologi samt redogöra för diagnostik och behandling hos patienter med medicinska tillstånd och diagnoser
2 planera och utvärdera omvårdnaden för patienter inom medicinsk vård med komplexa omvårdnads- och vårdbehov utifrån omvårdnadsprocessens struktur, kärnkompetenserna samt vetenskap och beprövad erfarenhet,
3 planera och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsinterventioner för patienter inom medicinsk vård med komplexa omvårdnads- och vårdbehov, och
4. diskutera relevanta hanteringsstrategier för ett professionellt bemötande och kommunikation om döendet och döden vid omvårdnad- och vård i livets slut.
Arbetsformer
Lärandemål 1-4 uppnås genom föreläsningar, fältstudier, enskilda studier, samt seminarier. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus i bedömning är studentens förmåga att förklara komplexa medicinska tillstånd. Lärandemålen 2-4 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Fokus i bedömning är på studentens förmåga att planera omvårdnad för patienter med komplexa vård- och omvårdnadsbehov. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift. För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning). För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på tre utav kursens examinationsmoment enligt specifikation i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
*Edberg A-K, (red) (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur, Lund, 264 s.
*Jonson B, Wollmer P, (2011), Klinisk fysiologi: med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi. med eLabb.3 uppl. Stockholm, Liber, 397 s.
*Lindgren S, (2017) Medicin. Uppl. 2. Lund, Studentlitteratur, 808 s.
Norlén P, & Lindström E, (red) (2014), Farmakologi. 3 uppl. Stockholm, Liber, 443 s.
*Wilkinson J W, (2016) Nursing process and critical thinking. 5th Ed. New Jersey, Prentice Hall, 454 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen, cirka 500 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.