Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Medicinsk vård II
Engelsk benämning
Medical Care II
Kurskod
OM811A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp,
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfodringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i medicinsk vård och omvårdnad i relation till patienter med medicinska diagnoser. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i omvårdnadsprocessens alla delar samt kunna formulera kliniskt relevanta frågeställningar i relation till patienter med komplexa omvårdnads– och vårdbehov samtidigt som de sex kärnkompetenserna beaktas. Student skall även inhämta kunskap om omvårdnad- och vård i livets slut, döendet och döden.
Innehåll
I kursen behandlas och diskuteras planering och ledning av omvårdnadsarbetet för patienter med komplexa medicinska omvårdnads- och vårdbehov. Vidare behandlar kursen patofysiologi, behandling och diagnostik vid medicinska tillstånd och diagnoser. Vidare behandlas omvårdnadsprocessen, de sex kärnkompetenserna: personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik tillsammans med formuleringar av kliniska frågeställningar och omvårdnad- och vård i livets slut.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. formulera och vetenskapligt argumentera för kliniska frågeställningar av relevans för patienter inom medicinsk vård med komplexa omvårdnads- och vårdbehov,
2. förklara relationen mellan etiologi och patologi samt redogöra för diagnostik och behandling hos patienter med medicinska tillstånd och diagnoser i relation till livsloppsperspektivet,
3. planera och utvärdera omvårdnaden för patienter inom medicinsk vård med komplexa omvårdnads- och vårdbehov utifrån omvårdnadsprocessens struktur, de sex kärnkompetenserna samt vetenskap och beprövad erfarenhet,
4. planera och utvärdera hälsofrämjande och förebyggande omvårdnadsinterventioner för patienter inom medicinsk vård med komplexa omvårdnads- och vårdbehov, och
5. diskutera relevanta hanteringsstrategier för ett professionellt bemötande och en naturlig kommunikation kring döendet och döden vid omvårdnad- och vård i livets slut.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier samt seminarier. Lärandemål 1 uppnås med föreläsningar, litteratursökning, skriftlig bearbetning samt genom att kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Lärandemål 2-4 uppnås via föreläsningar, litteratursökning, individuell skriftlig bearbetning samt genom redogörelse och diskussioner vid ett seminarium. Slutligen behandlas lärandemål 5 genom föreläsningar, litteratursökning, individuell skriftlig bearbetning och kritisk diskussion vid ett seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarier obligatoriska och utgör, tillsammans med den individuella skriftliga omvårdnadsplanen underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras individuellt genom skriftlig bearbetning som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Lärandemål 2 examineras genom en individuell skriftlig tentamen. Lärandemålen 3-4 examineras genom en individuell skriftlig omvårdnadsplan som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Lärandemål 5 examineras genom individuell skriftlig bearbetning som presenteras och kritiskt diskuteras vid ett seminarium. Detaljerade bedömningskriterier finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning). För Väl Godkänt betyg på kursen krävs dessutom att bedömningskriterierna är uppfyllda enligt specifikation i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider
Kurslitteratur och övriga läromedel
*Edberg, A-K (red) (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur, Lund, 264 s.
*Gudmundsson, P (2012) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och Samhälle. Malmö: Malmö Högskola.
Lindgren,S(2011)Medicin.Studentlitteratur, Lund, 684 s.
*Polit D.F, & Beck C.T. (2012) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 9th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.
*Wilkinson, J W. (2006) Nursing process and critical thinking. Upper Saddle River, New Jersey. PrenticeHall, 454 s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.