Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Medicinsk vård II
Engelsk benämning
Medical Care II
Kurskod
OM811A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-01-14
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
1. Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp,
2. Yrkesverksamhet som legitimerad sjuksktöerska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård 60 hp. Ges även som fristående kurs och kan ingå i examensfodringarna för magister- eller masterexamen.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper i avancerad omvårdnad vid komplexa medicinska sjukdomstillstånd hos äldre och multisjuka patienter. Vidare syftar kursen till att studenten skall kunna tillämpa evidensbaserad omvårdnad, samt kunna föreslå strategier för att främja fysiska och psykiska funktioner och minska lidande hos multisjuka patienter.
Innehåll
Inom ramen för kursen ges en fördjupning i fysiologi, patofysiologi, farmakologi, och diagnostik hos multisjuka patienter. Patientfall, akuta medicinska tillstånd, smärta och smärtbehandling, patientmonitorering, specifik omvårdnad och skadeprevention för vård av patienter med komplexa medicinska tillstånd behandlas utifrån patientfall. Vidare ges en fördjupning i vårdpedagogik, ledarskap, förbättringskunskap, informatik, vårdplanering samt gerontologi och geriatrik som redskap för specialistsjuksköterskans arbete med vård av multisjuka vuxna samt äldre patienter.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. analysera relationen mellan etiologi, patologi, diagnostik, behandling, omvårdnadsåtgärder samt skadeprevention vid komplexa medicinska tillstånd hos multisjuka vuxna och äldre inom slutenvård,
2. värdera avancerad omvårdnad för komplexa medicinska tillstånd utifrån aktuell forskning och beprövad erfarenhet.
3. redogöra för pedagogiska metoder för vårdpersonal och anhöriga i assisterad egenvård, samt föreslå insatser för denna målgrupp, och
4. utarbeta samt kritisk granska samordnad vårdplanering av multisjuka vuxna och äldre med avancerade omvårdnadsbehov på grund av komplexa medicinska tillstånd.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer i vilka studenternas lärande fokuseras. Undervisningen bedrivs med utgångspunkt från kursens fyra lärandemål i form av enskilda studier, obligatoriska föreläsningar och seminarier, samt bearbetning av patientfall. Deltagande och kunskapsinhämtning från föreläsningar, seminarier och patientfall ingår som förutsättningar till individuell hemtentamen (lärandemål 1 och 2) och andra examinationsuppgifter som skriftlig och muntligt presenterad vårdplan (lärandemål 3 och 4).
Bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en skriftlig individuell hemtentamen utifrån komplexa patientfall.
Lärandemål 3 och 4 examineras individuellt genom en skriftlig utarbetad samordnad vårdplan för multisjuka vuxna personer med komplexa medicinska tillstånd, beaktande ålder, genus, miljö och etnicitet och som även presenteras muntligt i seminarieform.
Dessutom krävs aktivt deltagande vid samtliga seminarier. För studenter där examinations uppgift inte är godkänd görs omarbetning utifrån examinators anvisningar inom angiven tidsram och förnyad bedömning sker. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider
Kurslitteratur och övriga läromedel
European Pressure Ulcer Advisory Panel (EPUAP) (2010) Guidelines: International
PressureUlcerGuidelines.
Kragh, A (red.) (2005) Äldres läkemedelsbehandling: orsaker och risker vid multimedicinering. Lund: Studentlitteratur, (278 s)
Lindgren, S (2011) Medicin. Studentlitteratur, Lund (684 s)
Marquis, B &HustonC. (senasteupplagan) Leadership Roles and Management Functions in Nursing: Theory and Application Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins (464 s)
Rankin, SH& Stallings KD (senasteupplagan)Education in Health and Illness.Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins (384 s)
Svensk författningssamling 2010:2010:659 Patientsäkerhetslag (2010:659)
SFS nr: 2010:659
Werner, M., & Stamp, P. (Red.). (senaste upplagan). Smärta och smärtbehandling. Stockholm: Liber. (490 s)
Förutom valda delar av obligatorisk litteratur,beroende på aktuella patientfall,tillkommer dessutom riktlinjer,avhandlingar och vetenskapliga artiklar. Dessa återfinns i studiehandledingen.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.