Kursplan våren 2017
Kursplan våren 2017
Benämning
Omvårdnad med VFU somatisk vård, akutsjukvård samt hemsjukvård
Engelsk benämning
Placement in Somatic Care, Emergency Care and Municipal Home Care
Kurskod
OM161A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att terminerna 1-4 är godkända, och att projektplan moment omfattande 2 hp i kurs OM151B, samt moment halvtidsseminarium omfattande 7,5 hp i kurs OM153A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 61-90. Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper, färdigheter och erfarenheter för att självständigt kunna utföra personcentrerad omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med olika sjukdomstillstånd samt kunna leda vårdarbetet, planera och genomföra förebyggande åtgärder för att förhindra sjukdom.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat över 5 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Reflektion ingår som pedagogisk metod för att kunna utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 14 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1, 2, 3). Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2-5 ges betygen Underkänd och Godkänd. Hur betyg för hela kursen fastställs och specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i omvårdnadskunskap och i VFU somatisk vård i delkurs 1.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamen på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 256 timmars VFU fördelade på 8 veckor på somatisk vårdavdelning samt hospitering på dialysavdelning. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet i delkursen. Den preventiva, kurativa, stabiliserade, stödjande och palliativa omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas för en grupp patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd, svårt sjuka och döende. Även ordinerad medicinsk behandling utförs för dessa patienter. Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer. Studenten leder och fördelar arbetet i vårdteamet och interprofessionellt samarbete tillämpas och fördjupas på klinisk utbildningsavdelning (KUA) under 2 veckor (gäller ej studenter som antagits till Ystad).
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt leda omvårdnadsarbetet i vårdteamet och i samverkan med andra personalgrupper,
2. kommunicera och samverka professionellt såväl med vårdteamen i vårdkedjan som med patient och närstående på respektfullt, lyhört och empatiskt sätt,
3. tillämpa, kritiskt granska och självständig dokumentera den individuella omvårdnadsprocessen utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
4. identifiera vårdbehov, upprätta vårdplan samt ge vård och behandling ur ett personcentrerat, etiskt och patientsäkert perspektiv, i samverkan med patient och närstående
5. informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen,
6. förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi,
7. motivera och tillämpa användning av relevanta författningar,
8. reflektera över egen självkännedom, empatisk förmåga, och över eget behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin egen kompetens, och
9. kritiskt granska, analysera och forskningsanknyta förekommande händelse i vården samt redogöra för vilka åtgärder dessa bör föranleda.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 3), obligatorisk VFU på somatisk vårdavdelning och hospitering på dialysavdelning (lärandemål 1-8). I delkursen ingår även en obligatorisk presentation av vetenskapligt arbete under VFU, samt deltagande i ett grupparbete fokuserat på patientsäkerhet (lärandemål 9). Omvårdnadsprocessen övas med hjälp av virtuella patienter (Lärandemål 3 -4). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1-8 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård där kunskaper och färdigheter samt professionellt och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier (8 hp). Lärandemålen 2-6 examineras även genom individuell skriftlig salstentamen, ”Omvårdnadskunskap”, där fokus för bedömningen ligger på tillämpning av omvårdnadsprocessen (4 hp). Lärandemål 7 examineras även genom en individuell skriftlig salstentamen, ”Författningskunskap” där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att motivera tillämpning av relevanta författningar, (2 hp). Lärandemål 9 examineras genom patientfall som redovisas muntligt och skriftligt. Fokus vid bedömningen är inriktat mot studentens förmåga att kritiskt granska och analysera specifika åtgärder inom ramen för en vårdhändelse utifrån ett forskningsanknutet perspektiv (2hp). Betyg fastställs och specifika bedömningskriterier presenteras i studiehandledning.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistsjukvårdsområde ges. I delkursen ingår 64 timmars VFU fördelade på 2 veckor. För studenter antagna till Ystad gäller 96 timmars VFU fördelade på 3 veckor. Studenten ska i VFU samt vid ett seminarium träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar av vårdbehov utifrån A-E konceptet, kommunicera i det korta mötet och reflektera över etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. Studenten ska också reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika slags katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv belyses. Principer för skadediagnostik och prioritering av skadade exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av fria luftvägar och observationer av vitala tecken samt beskriva prioritering av vårdinsatser utifrån A-E konceptet
2. utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt skapa en professionell patientrelation med fokus på det korta mötet, och
3. redogöra för katastrofmedicinska principer för allvarlig händelse.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner och obligatorisk VFU på specialistavdelningar inom området akutsjukvård (lärandemål 1-3). I delkursen ingår ett obligatoriskt seminarium inom akutsjukvård (lärandemål 1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1och 3 vid ett seminarium där studentens prestationer bedöms individuellt och där fokus för bedömningen avser akut omhändertagande av patienten. Lärandemål 2 examineras även genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom akutsjukvård där kunskap, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård. Hur betyg för hel delkurs fastställs och specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen presenteras och behandlas palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Patientinflytande och närståendes samverkan betonas. I delkursen ingår även omvårdnad inom hemsjukvård där betydelsen av sjuksköterskans förhållningsätt i patientens eget boende belyses. Dessutom belyses samverkan mellan hälso- och sjukvård, socialtjänst och närstående/anhörigvårdare. Vidare berörs betydelsen av kontinuiteten i patientens vårdkedja, delegeringsförfarande och samordnad vårdplanering. I delkursen ingår 64 timmars VFU inom hemsjukvård fördelade på 2 veckor. För studenter antagna till Ystad gäller 96 timmar fördelade på 3 veckor.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov,
2. utföra omvårdnad under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv samt medicinsk behandling i patientens hem, och
3. kritiskt granska det egna förhållningssättet i en professionell patientrelation, och hur detta påverkas av vårdgivarens särart.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner och obligatorisk VFU inom hemsjukvård (lärandemål 1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från obligatoriska verksamhetsanpassade introduktioner kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålen 1 och 3 genom skriftlig individuell inlämningsuppgift. med fokus på studentens förmåga att redogöra för palliativ vård med fokus på smärtlindring utifrån ett personcentrerat perspektiv med beaktan av fysiska, psykiska, sociala och existentiella behov. Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom hemsjukvård där färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård. Hur betyg för hel delkurs fastställs och specifika bedömningskriterier för samtliga examinationer presenteras i kursens studiehandledning.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår tillämpning av handledningsmetodik för omvårdnadshandledning och integration av yrkesrelaterad omvårdnadskunskap samt för huvudområdet relevant forskning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. kritiskt värdera och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till sjuksköterskans profession samt studentens egna kunskaps- och kompetensutveckling.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår fortsatt utveckling av sjuksköterskans profession genom omvårdnadshandledning i grupp som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 4 examineras lärandemålet genom aktivt deltagande där varje student presenterar och reflekterar kring upplevda omvårdnadssituationer samt individuell skriftlig examination där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att kritiskt resonera om sjuksköterskans profession och eget behov av kunskap- och kompetensutveckling i relation till omvårdnad.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent, medicinska gaser och iordningställande av infusion med koncentrattillsatser.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam litteratur för delkurser 1,2,3, och 4:
Almås H, (red.) (2011) Klinisk omvårdnad del 1 och 2 Stockholm: Liber. 1167 s.
alt.
Hinkle JL, Cheever KH, (2013) Brunner & Suddarth’s Textbook of Medical-Surgical Nursing. (13th edition). Lippincott Williams &Wilkins. 2288 s.
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2006) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 232 s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell-Ekstrand I, (2013) Nya VIPS-boken Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur. 235 s.
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Stockholm: Liber. 399 s. Ericson E,
Ericson T, (2012) Medicinska sjukdomar-specifik omvårdnad-Medicinsk behandling-Patofysiologi. Lund: Studentlitteratur. 747 s.
FASS (2014) Band I A-L och Band II M-Z. Läkemedel i Sverige. Stockholm: Läkemedelsindustriföreningens Service. 5207 s.
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. 896 s.
ICN etisk kod för sjuksköterskor. http://www.icn.ch/icncodeswedish.pdf //
Järhult J, Offenbartl K, (2013) Kirurgiboken. Stockholm: Liber. 608 s.
Klang Söderkvist B, (red.) (2013) Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur. 224 s.
Vårdhandboken http:www.vardhandboken.se < (2014-03-20)
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Polit DF, Beck TC, (2013) Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 8th edition. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins. 512 s.
Ödegård S, (red) (2013) Patientsäkerhet teori och praktik. Stockholm: Liber. 347s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 50 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Almerud Österberg S, Nordgren L, (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur.
MacKway-Jones K, (2014) MIMMS - på svenska: Praktisk ledning av sjukvård vid en större skadehändelse. Lund: Studentlitteratur, 189 s.
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 50 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 6 hp
Drevenhorn E, (2010) Hemsjukvård. Lund: Studentlitteratur, 199 s.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Lilja-Andersson P, (2012) Vården inifrån – när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur och Kultur, 177 s.
Lindell L, (2003) Omvårdnadshandledning – en möjlig väg till reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Rapport. Malmö högskola, 32 s.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Björkman A-M, (2009), Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. 117 s.
FASS (2014) Band I A-L och Band II M-Z. Läkemedel i Sverige. Stockholm: Läkemedelsindustriföreningens Service. 5207 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015) Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. (1. utg.). Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter fem veckor. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida och muntligt vid kursforum. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgänglig för studenterna samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle. En skriftlig och muntlig programutvärdering genomförs under kursens sista veckan på kursen. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.