Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Omvårdnad med VFU somatisk vård, akutsjukvård samt hemsjukvård
Engelsk benämning
Placement in Somatic Care, Emergency Care and Municipal Home Care
Kurskod
OM161A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-05-22
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
För tillträde till termin 6 ska terminerna 1-4 vara godkända. Möjlighet att påbörja terminen men ej genomgå nationell klinisk slutexamination ges till studenter som uppfyller följande: Godkänt moment projektplan 2 hp i kurs OM151A samt godkänt moment halvtidsseminarium 7,5 hp i kurs OM153A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör den sjätte terminen i sjuksköterskeprogrammet och är en fördjupning inom huvudområdet omvårdnad på nivå 61-90 högskolepoäng.
Syfte
Studenten ska efter avslutad kurs självständigt kunna utföra omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling till personer med komplexa sjukdomstillstånd samt kunna leda vårdarbetet, planera och genomföra förebyggande åtgärder för att förhindra sjukdom.
Innehåll
Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 14 veckor klinisk utbildning där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår.
Delkurser
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 256 timmars VFU fördelade på 8 veckor på somatisk vårdavdelning samt hospitering på dialysavdelning. Både vetenskapliga som erfarenhetsbaserade kunskaper inom omvårdnadsämnet fördjupas och integreras med medicinsk vetenskap, arbetsledning och patientsäkerhet i delkursen. De sex kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård och informatik diskuteras och kritiskt granskas i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll. Omvårdnaden utgår från en humanistisk människosyn där människan anses som aktiv och skapande samt som en del i ett sammanhang. Den preventiva, kurativa, stabiliserade, stödjande och palliativa omvårdnaden fördjupas och omvårdnadsprocessen tillämpas på en grupp patienter med olika komplexitet i sitt sjukdomstillstånd, svårt sjuka och döende. Även ordinerad medicinsk behandling utförs på dessa patienter Omvårdnaden dokumenteras och utförs enligt gällande författningar och riktlinjer. Studenten leder och fördelar arbetet i vårdteamet och interprofessionellt samarbete tillämpas och fördjupas på klinisk utbildningsavdelning (KUA) under 2 veckor (gäller ej studenter som antagits till Ystad).
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses omvårdnad vid akuta tillstånd inom pre- och hospital akutsjukvård, intensivvård, operations- och anestesisjukvård. Teoretisk introduktion till omvårdnad inom respektive specialistsjukvårdsområde ges. I delkursen ingår 64 timmars VFU dagtid eller motsvarande tid natt fördelade på 2 veckor (för studenter antagna till Ystad 96 timmar fördelade på 3 veckor). Studenten ska i VFU träna förmågan att observera vitala tecken, göra prioriteringar, kommunicera i det korta mötet och reflektera över etiska dilemman i den utsatta situation som patient och närstående befinner sig i. Studenten ska också reflektera över sjuksköterskans roll i omvårdnadsarbetet. I katastrofmedicin belyses såväl den medicinska som den omvårdnadsinriktade handlingsberedskapen inför olika slags katastrofer. Principer för samhällets katastroforganisation ur ett nationellt och internationellt perspektiv, samt vikten av beredskap inför våld och hot åskådliggörs. Principer för skadediagnostik och prioritering exemplifieras liksom sjukhusens beredskap inför katastroflarm.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ges undervisning i palliativ vård och teoretisk introduktion till omvårdnad inom hemsjukvård. Undervisningen handlar om den kommunala hemsjukvårdens organisation, samverkan mellan landstinget och kommunen samt samverkan mellan socialtjänst och hälso- och sjukvården, närstående/anhörigvårdare och kommunens stöd till dessa samt betydelsen av kontinuiteten i patientens vårdkedja. I delkursen ingår 64 timmars VFU inom hemsjukvård fördelade på 2 veckor (för studenter antagna till Ystad 96 timmar fördelade på 3 veckor). I VFU ska studenten tillsammans med handledande sjuksköterska, utföra omvårdnad samt ordinerad medicinsk behandling i patientens hem utifrån sin kompetens. Identifiering av risker för patienten diskuteras, delegeringsförfarandet och samordnad vårdplanering tillämpas. Studenten reflekterar över betydelsen av sjuksköterskans förhållningssätt och att omvårdnaden utförs i patientens eget boende. Patientinflytande och närståendes samverkan betonas.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår tillämpning av handledningsmetodik gällande omvårdnadshandledning och integration av yrkesrelaterad omvårdnadskunskap samt för huvudområdet relevant forskning.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursens innehåll bygger på SOSFS 2000:1 och omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
6. Nationell klinisk slutexamination, 1 hp
Delkursens innehåll
Examination och uppföljning av teoretiskt och praktiskt prov.
Lärandemål
Kursen består av sex delkurser:
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. självständigt planera och leda omvårdnadsarbetet i vårdteamet och i samverkan med andra personalgrupper,
2. kommunicera och samverka professionellt såväl med vårdteamen i vårdkedjan som med patient och närstående på respektfullt, lyhört och empatiskt sätt
3. självständig tillämpa, kritiskt granska och dokumentera den individuella omvårdnadsprocessen såväl utifrån beprövad klinisk erfarenhet som evidensbaserat
4. i samverkan med patient och närstående identifiera vårdbehov, upprätta vårdplan samt ge vård och behandling ur ett holistiskt, etiskt och patientsäkert perspektiv
5. informera och undervisa patient, närstående och medarbetare samt följa upp informationen
6. förbereda, verkställa och informera om medicinska ordinationer inklusive läkemedelshantering med tillämpning av kunskaper inom farmakologi
7. visa på kunskap om relevanta författningar, och
8. kritiskt granska och analysera förekommande vårdhändelse i vården och redogöra för vilka åtgärder de bör föranleda
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för betydelsen av fria luftvägar, observation av vitala tecken och prioriteringar
2. skapa en professionell patientrelation med fokus på det korta mötet ur ett etiskt och patientsäkert perspektiv, och
3. kunna redogöra för katastrofmedicinska principer för allvarlig händelse inom vårdinrättning.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för hur kommunen och landsting samverkar, avseende socialtjänst och hälso- och sjukvård,
2. under handledning utifrån ett patientsäkert och etiskt perspektiv utföra omvårdnad samt medicinsk behandling i patientens hem, och
3. reflektera över det egna förhållningssättet i en professionell patientrelation, och hur detta påverkas av vårdgivarens särart.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. Kritiskt värdera och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till sjuksköterskans yrkesfunktion.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksamhetssubstans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent, medicinska gaser och infusionsiordningställande med koncentrattillsatser.
6. Nationell klinisk slutexamination, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. integrera utbildningens teoretiska och praktiska moment samt relatera dessa till yrkesfunktionen.
Arbetsformer
Arbetsformerna i kursen syftar till att integrera teoretisk och klinisk kunskap och bygger på studentaktivitet och egna studier.
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
I delkurs 1 ingår VFU på somatisk vårdavdelning, hospitering på dialysavdelning, introduktioner, föreläsningar samt studieuppgifter avseende omvårdnadsdokumentation och presentation av vetenskapligt arbete (se studiehandledningen). För studenter antagna till Malmö och Trelleborg ingår också VFU på KUA. Samtliga moment i delkursen är obligatoriska och ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-8.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
I delkurs 2 ingår VFU på specialistavdelningar inom området akutsjukvård, föreläsningar samt introduktioner förlagda på campus och i den kliniska verksamheten. Samtliga moment i delkursen är obligatoriska och ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-3.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 5 hp
I delkurs 3 ingår VFU hemsjukvård, föreläsningar och introduktion till VFU Samtliga moment i delkursen är obligatoriska och ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-3.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
I delkurs 4 ingår fortsatt utveckling av sjuksköterskans profession genom omvårdnadshandledning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
I delkurs 5 ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Bedömningsformer
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. För delkurs 2-6 ges betygen Underkänd och Godkänd.
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
I delkurs 1 examineras lärandemålen 1-8 genom bedömning av studentens prestationer i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) inom medicinsk eller kirurgisk vård där kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets kriterier (8 hp). Lärandemål 1 examineras även genom skriftlig individuell uppgift med efterföljande seminarium där sjuksköterskans ledarskap står i fokus (1 hp). Lärandemål 2-6 examineras även genom individuell skriftlig salstentamen där omvårdnadsprocessen står i fokus (4 hp). Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). Lärandemål 7 examineras även genom en individuell skriftlig salstentamen (2 hp). Lärandemål 8 examineras genom en grupptentamen med fokus på patientsäkerhet där varje student bedöms individuellt. Vid denna examination bearbetar gruppen ett patientfall, redovisar och lämnar in en skriftlig rapport (1 hp). Studenterna bedöms individuellt och betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
I delkurs 2 examineras lärandemålen 1 och 2 genom bedömning av studentens prestationer i VFU inom akutsjukvård där färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom akutsjukvård. Lärandemålen examineras också vid två seminarier; ett med fokus på intensivvård och ett med fokus på akutsjukvård, där studentens kunskaper bedöms. Lärandemål 3 examineras genom enskild individuell tentamen. Ovanstående moment omfattar 6 hp och betyget sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård 5 hp
I delkurs 3 examineras lärandemålen 1 och 3 genom skriftlig enskild inlämningsuppgift. Lärandemål 2 examineras genom bedömning av studentens prestationer i VFU inom hemsjukvård där färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom hemsjukvård. Ovanstående moment omfattar 5 hp och betyget sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
I delkurs 4 examineras lärandemålet genom aktivt deltagande där varje student presenterar och reflekterar kring upplevda omvårdnadssituationer samt individuell skriftlig examination.
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
I delkurs 5 examineras lärandemålet genom skriftlig individuell tentamen och 100 procents rätt krävs för att studenten ska vara godkänd.
6. Nationell klinisk slutexamination, 1 hp
I delkurs 6 examineras utifrån innehållet i sjuksköterskeprogrammet de kunskaper och färdigheter som ingår i yrkesfunktionen som sjuksköterska genom Nationell klinisk slutexamination (NKSE). Examinationen består av två delar; dels en skriftlig enskild tentamen utifrån patientfall (0,5 hp) och dels av ett patientnära enskilt praktiskt prov (0,5 hp). Det praktiska provet görs när alla övriga moment och examinationer i sjuksköterskeprogrammet är godkända.
För godkänd kurs krävs att obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att Delkurs 1 – VFU och Delkurs 1 – teori bedömts som väl godkända. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 16 hp
*Almås, H. (red.) (2011 ). Klinisk omvårdnad del 1 och 2 Stockholm: Liber. 1167 s alt.
Smeltzer, S., Bare, B., Hinkle, J., Cheever, K. (2008). Brunner & Suddarth’s, Textbook of Medical-Surgical Nursing. Eleventh Edition. Lippincott Williams and Wilkins. 2630 s
*Andersson R, Jeppsson B, Lindholm C, Rydholm A, Ulander K, (2004) Kirurgiska sjukdomar patofysiologi behandling specifik omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 460 s. alternativt Järhult, J och Offenbartl, K (2006) Kirurgiboken. Stockholm: Liber. 608 s.
*Ehnfors, M. & Ehrenberg, A. & Thorell-Ekstrand, I. (2000). VIPS-boken. Om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen. Stockholm: Vårdförbundet, FOU rapport 48. 382 s
*Ericson, E och Ericson, T (2008). Medicinska sjukdomar-specifik omvårdnad-Medicinsk behandling-Patofysiologi. Lund: Studentlitteratur. 747 s.
*Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Stockholm: Liber. 399 s.
*FASS. Läkemedel i Sverige. Stockholm: Läkemedelsinformation (senaste utgåvan). www.fass.se
*Hokland, B., Madsen,S., (1996, 2008, andra omarbetade utgåvan, sjunde tryckningen, eller annat tryckår) Klinisk kemi och fysiologi. Vällingby: Natur och Kultur. 188 s.
*ICN etisk kod för sjuksköterskor. http://www.icn.ch/icncodeswedish.pdf
*Klang Söderkvist, B. (red.) (2008). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur. 224 s
*Raadu G. (red). Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården Stockholm: Liber. Senaste utgåvan. 742 s
*Socialstyrelsen. (2005). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Artikelnummer 2005-105-1. www.socialstyrelsen.se
*www.vardhandboken.se.
Ödegård, Synnöve (red) (2007) I rättvisans namn. Stockholm: Liber 347s.
* Ingår även i delkurs 2 och 3.
2. Akutsjukvård inklusive katastrofmedicin, 6 hp
Almerud Österberg, S & Nordgren, L. (2012) Akut vård ur ett patientperspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Lennquist, S. (2009) Katastrofmedicin. Stockholm: Liber AB. 468 s
Vetenskapliga artiklar omfattande omkring 50 sidor tillkommer som anges i studiehandledningen.
3. Hemsjukvård inklusive palliativ vård, 5 hp
Drevenhorn E. (2010) Hemsjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Ytterligare litteratur samt vetenskapliga artiklar som fritt kan väljas i samarbete med kursansvarig lärare tillkommer.
4. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Lilja P (2012) Vården inifrån – när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur och Kultur.
Lindell. L (2003) Omvårdnadshandledning – en möjlig väg till reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Rapport. Malmö högskola
5. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Björkman A-M. (2009). Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. 117 s
FASS. Läkemedel i Sverige. Stockholm: Läkemedelsinformation (senaste utgåvan). www.fass.se
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter fem veckor. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida och muntligt vid kursforum. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Resultatet återkopplas till studenterna på kursens hemsida. En skriftlig och muntlig kursvärdering på hela programmet genomförs sista veckan på kursen. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgänglig för studenterna samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.