Kursplan hösten 2014
Kursplan hösten 2014
Benämning
Medicinsk vetenskap III
Engelsk benämning
Biomedical science III
Kurskod
OM152A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-18
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 (OM111A, OM112A, OM113A, OM121A) samt kurs OM131A i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 5. Kursen är den tredje och sista (3 av 3) i medicinsk vetenskap.
Syfte
Studenten skall tillägna sig kunskaper för att genomföra en personcentrerad och patientsäker omvårdnad till personer med komplexa medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd utifrån samverkan i vårdteam.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Patologi vid medicinska och kirurgiska sjukdomar, 6 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas akuta tillstånd, hjärt- kärlsjukdomar, gastroenterologiska sjukdomar, sjukdomar i rörelseorgan, blodsjukdomar, sjukdomar i urinvägar och njurar, infektionssjukdomar, endokrina och onkologiska sjukdomstillstånd samt förändringar i syra-bas-balans. Varje sjukdomstillstånd behandlas utifrån epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandlingsprinciper, prevention och prognos.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för epidemiologi, etiologi samt undersökningar som utförs i samband med diagnostisering av aktuella sjukdomstillstånd,
2. relatera patofysiologiska skeenden till förekommande kliniska symtom, och
3. förklara relevant behandling i relation till aktuella sjukdomstillstånd.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen genomförs i form av föreläsningar, bearbetning av patientjournaler samt enskilda studier (lärandemål 1-3). Kursintroduktion, omvårdnadshandledning samt i schemat markerad föreläsning är obligatoriska moment och utgör tillsammans med den skriftliga individuella tentamen underlag för bedömningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen i delkursen examineras genom en enskild skriftlig tentamen med möjlighet att examinera delar av den enskilda tentamen i seminarium: se specifika bedömningskriterier i studiehandledningen.
2. Klinisk träning, 1.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar övningar med patientsimulator där intraprofessionell kommunikationsträning ingår, avancerade medicinsk-tekniska uppgifter samt praktiska övningar i S-HLR.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa kunskaper inom patofysiologi och omvårdnad i en simulerad patientsituation, handha centrala ven katetrar och utföra Hjärt-Lung-Räddning för Sjukvårdspersonal (S-HLR).
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen genomförs i form av praktiska övningar på kliniskt träningscentrum och simulatorcentrum med teoretiskt uppföljning i grupp (lärandemål 1).
Kursintroduktion, praktiska övningar på kliniskt träningscentrum, träning med patientsimulator, hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal är obligatoriska moment och utgör tillsammans med den skriftliga individuella tentamen underlag för bedömningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen i delkursen examineras genom, aktivt deltagande i simuleringsövningar, hantering av central ven kateter och utförande av S-HLR.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att delkurs 1 är bedömd som väl godkänd. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Återtagande av frånvaro vid obligatoriska moment handläggs i samråd med examinatorn.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Lärandemål
Kursen innehåller två delkurser:
1. Patologi vid medicinska och kirurgiska sjukdomar, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för epidemiologi, etiologi samt undersökningar som utförs i samband med diagnostisering,
2. relatera patofysiologiska skeenden till förekommande kliniska symtom, och
3. beskriva relevant behandling i relation till aktuella sjukdomstillstånd.
2. Klinisk träning, 1,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa kunskaper inom patofysiologi och specifik omvårdnad i en simulerad patientsituation samt utföra medicinsk-tekniska uppgifter och Hjärt-Lung-Räddning för sjukvårdspersonal (S-HLR).
Arbetsformer
Kursen består av två delkurser:
1. Patologi vid medicinska och kirurgiska sjukdomar, 6 hp
Undervisningen i delkursen genomförs i form av föreläsningar, arbete i grupp, enskilda studier samt bearbetning av patientjournaler (lärandemål 1-3).
Kursintroduktion, omvårdnadshandledning samt i schemat markerade föreläsningar är obligatoriska moment och utgör tillsammans med den avslutande skriftliga individuella tentamen underlag för bedömningen.
2. Klinisk träning, 1,5 hp
Undervisningen i delkursen genomförs i form av praktiska övningar på kliniskt träningscentrum och simulatorcentrum med teoretiskt uppföljning i grupp (lärandemål 1).
Kursintroduktion samt praktiska övningar på kliniskt träningscentrum, träning med patientsimulator, hjärt-lungräddning för sjukvårdspersonal är obligatoriska moment och utgör tillsammans med den avslutande skriftliga individuella tentamen underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål i delkurs 1-2 examineras genom enskild skriftlig tentamen. Praktiska övningar på kliniskt träningscentrum och på simulatorcentrum samt de i schemat markerade obligatoriska föreläsningar utgör tillsammans med den skriftliga individuella tentamen underlag för bedömning om att lärandemålen i delkurs 1-2 är uppfyllda. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med väl godkänt resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2006 3:e upplagan) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Analyser och undersökningar. Lund, Studentlitteratur. 232 sid.[1] )
Ericson E, Ericson T, (2012) Medicinska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. Ca 470/752 sid.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS). >http://www.fass.se/LIF/startpage?1&userType=0< (2014-01-23)
Hokland B, Madsen S, (2000 4:e upplagan) Klinisk kemi och fysiologi. Stockholm, Natur och Kultur. 188 sid1
Järhult J, Offenbartl K, (2013) Kirurgiboken. Vård av patienter med kirurgiska, urologiska och ortopediska sjukdomar. Stockholm, Liber AB. Ca 200/608 sid.
Läkemedelsboken: >http:www.lakemedelsverket.se/Alla-nyheter/Nyheter-2013/Ny-utgava-av-Lakemedelsboken--i-tryck-och-webbversion/< (2014-01-23)
Raadu G, (Red) (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvården. Stockholm, Liber AB. Ca 50/742 sid.
Simonsen T, Hasselström J, (2012) Illustrerad Farmakologi 2. Sjukdomar och behandling (3:e uppl.). Stockholm, Natur & kultur. Ca 130/503 sid.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning S-HLR. HLR för sjukvårdspersonal. >http://www.hlr.nu< (2014-01-23)
Vårdhandboken >http:www.vardhandboken.se< (2014-01-23)
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
Valbar kurslitteratur välj ett alternativ av Klinisk kemi och klinisk fysiologi: Bjuväng et al. (2006 3:e upplagan) eller Hokland B, Madsen S, (2000 4:e upplagan).
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästföljande kurstillfälle.