Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Omvårdnad med inriktning vetenskaplig metod II
Engelsk benämning
Nursing - Research Methodology II
Kurskod
OM151B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-11-06
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 (OM111A, OM112A, OM113A, OM121A) är godkända samt att OM131A är godkänd.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 61-90 hp.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa och tillämpa sina kunskaper i vetenskaplig metodik med fokus på vetenskapsteori, kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt forskningsetik. Vidare ska studenten planera ett framtida examensarbete inom huvudområdet omvårdnad, som utgör en fördjupning mot något/några av områdets kärnkompetenser: personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård eller informatik.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Forskningsmetodik, 5.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursem behandlar grundläggande kunskaper avseende tillämpning av olika vetenskapliga metoder. Utifrån vetenskapliga artiklar presenteras och diskuteras kvalitativa och kvantitativa metodansatser. Datainsamlingsmetoderna intervju och observation samt statistiska begrepp och analyser avseende jämförande statistik förklaras och diskuteras. Reflektion sker kring forskningsetiska ställningstaganden utifrån vetenskapliga artiklar. I delkursen omvårdnadshandledning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. identifiera, värdera samt redogöra för olika kvantitativa och kvalitativa metoder inom omvårdnadsforskning,
2. förklara och motivera grundläggande statistiska och fundamentala kvalitativa begrepp inom omvårdnadsforskning, och
3. tillämpa forskningsetiska principer.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 används studentaktiva arbetsformer innefattande föreläsningar samt studentaktiva arbetsformer innefattande litteraturstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Bedömning av studenternas prestationer sker genom en individuellskriftlig tentamen. För godkännande av kursen krävs godkänd/väl godkänd tentamen. Utförligare betygskriterier anges i studiehandledningen.
2. Projektplan, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen utformas en projektplan inför kommande examensarbete, med fokus på den grundutbildade sjuksköterskans kompetensområde. Delkursen innefattar praktisk tillämpning av kunskaperna i forskningsetik, problemformulering, metodval, datainsamlings- och databearbetningsmetod. Kunskaper i omvårdnadsinformatik med fokus på litteratursökning i databaser fördjupas.
Delkursens lärandemål
1. Identifiera ett kunskapsbehov och formulera enforskningsfråga inom den grundutbildade sjuksköterskans kompetensområde, och
2. tillämpa kunskaper i vetenskaplig metod vid sammanställandet av en projektplan utifrån den identifierade forskningsfrågan.
Delkursens arbetsformer
Arbetet i delkurs 2 bedrivs huvudsakligen i seminarieform samt självständigt arbete i respektive författarpar. Lärandemål 1 uppnås med stöd av de kunskaper som inhämtas under delkurs 1.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen i delkurs 2 examineras individuellt genom utformandet av en skriftlig projektplan.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Arbetsformer
.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ejlertsson, G (2003) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 120 av 275 s.
Granskär, M & Höglund-Nielsen, B (2008) Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur. 210 s
Gudmundsson, P (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten Hälsa och Samhälle
* Olsson H, Sörensen S (2011) Forskningsprocessen – kvantitativa och kvalitativa perspektiv. Tredje upplagan. Stockholm: Liber. 186 s.
alternativt
* Polit, D & Beck, C (2010) Essentials of Nursing research. Methods, appraisal and utilization. Philadelphia: Lippincott. ca 200 s av 554
Trost, J (2005) Kvalitativa intervjuer. (3dje uppl) Lund: Studentlitteratur. 146 s
Vetenskapsrådets portal till forskningsetiska riktlinjer. www.codex.vr.se
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med tidigare använd kurslitteratur vetenskapliga artiklar
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande och att resultatet återkopplas resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.