Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Omvårdnad: VFU inom kvinno- och barnhälsovård/sjukvård, psykiatri, primärvård samt hälsopedagogiska perspektiv
Engelsk benämning
Nursing: Clinical Placement focusing Women´s and Children´s Health care, Psychiatry, Community Care and Pedagogics
Kurskod
OM141B
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-05-26
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till termin 4 skall kurserna OM111B, OM112A, samt kurs OM121B vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syfte
Kursen ska leda till fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende sjuksköterskans bedömning och behandling av individens totala livssituation och dess påverkan på fysisk och psykisk hälsa under livets olika åldrar, faser och sjukdomstillstånd. Kursen ska även leda till fördjupade kunskaper om modeller för hälsopedagogiskt arbete samt olika handledningsmodeller.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat över 6 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 12 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1,2,4,5). I kursen behandlas även teorier och modeller för handledning och hälsopedagogiskt arbete. Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik ingår i samtliga delkurser och diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen, sjuksköterskans roll och hållbar utveckling. Även mänskliga rättigheter belyses i delkurs 1, 2, 4 och 5.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1-5 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkursen 6 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen för momenten i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs uppnåtts. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd på de skriftliga tentamina i delkurserna 1-5.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Delkurser
1. Kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller anatomi, fysiologi, patologi och omvårdnad relaterat till fertil ålder, graviditet, förlossning, barnsängstid, klimakterium, sexuellt överförbara sjukdomar samt gynekologiska sjukdomar. Psykisk ohälsa under graviditet belyses. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter omfattande mäns våld mot kvinnor, könsstympning och konventioner utifrån etiska frågeställningar och författningar. I delkursen ingår 64 timmars VFU fördelade på 2 veckor inom obstetrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med kvinnor i olika åldrar och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara gynekologiska/obstetriska hälsoproblem samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende kvinnors reproduktiva fysiska och psykiska hälsa i olika åldrar och situationer med hänsyn till mänskliga rättigheter och mäns våld mot kvinnor,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende graviditet, förlossning och barnsängstid, samt
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på sexualitet och reproduktion med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 1-3), obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion (lärandemål 1-3), obligatoriskt reflektionsseminarium (lärandemål 1-3) och obligatorisk VFU (lärandemål 1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken Rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att korrekt förstå hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa (3 hp). Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom obstetrisk vård (2 hp). Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, anhöriga/närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom obstetrisk vård. Betygen fastställs utifrån bedömningskriterier (se studiehandledning).
Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller hälsofrämjande och förebyggande åtgärder och omvårdnad vid akuta ohälsoproblem och barnolycksfall samt långvarig ohälsa hos barn och ungdomar. Barn och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling behandlas. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter utifrån FN:s barnkonvention om barn och ungdomars rättigheter och lika värde, nationellt och internationellt. Delkursen diskuterar även barn och ungdomars- samt familjers likabehandling inom hälso- och sjukvård utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. I delkursen ingår 64 timmars VFU inom barnsjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras vårdnadshavare/föräldrar. Vidare diskuteras samverkan i team, säker vård samt familje- och patientcentrerad omvårdnad inom barnsjukvården.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara symtom och reaktioner samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder för barn och ungdomar med akut eller långvarig ohälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende barns och ungdomars hälsa/ohälsa, och
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på barn och ungdomars hälsa/ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 1-3), obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion (1-3), obligatoriskt reflektionsseminarium (1-3) och obligatorisk VFU (1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att korrekt förklara hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende barn och ungdomars hälsa och ohälsa (3 hp). Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom barnsjukvård (2 hp). Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, anhöriga/närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom barnsjukvård. Betygen fastställs utifrån bedömningskriterier (se studiehandledning).
Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
3. Handledning IV, 4 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses teorier och modeller inom sjuksköterskans pedagogiska arbete samt olika handledningsmodeller. Betydelsefulla begrepp för pedagogiskt hälsoarbete såsom attityder, värderingar, kommunikation, samtal, information, handledning och undervisning behandlas. Vidare presenteras betydelsen av synen på hälsa och sjukdom i sjuksköterskans pedagogiska arbete. Etiska frågeställningar i hälsofrämjande arbete lyfts fram, värderas och diskuteras, liksom strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av pedagogiska interventioner. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera, genomföra och kritiskt granska pedagogiska interventioner, och
2. reflektera kring olika handledningsmodeller samt beskriva, jämföra och tillämpa modeller för samspel och kommunikation.
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 och 2 uppnås genom föreläsningar och med praktiska gruppövningar, obligatorisk workshop med drama samt genom obligatoriskt seminarium med fallbeskrivningar. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-2 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift avseende studentens förmåga att resonera kritiskt om teorier, modeller och pedagogiska interventioner med relevans för sjuksköterskans pedagogiska arbete och handledning. Studenten bedöms individuellt utifrån en bedömningsmatris. Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras befolkningens psykiska hälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende psykisk hälsa och ohälsa samt mänskliga rättigheter avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Omvårdnaden vid psykiatriska sjukdomstillstånd så som; psykos, affektiv sjukdom, ångesttillstånd, beroendetillstånd, kris och krisförlopp samt suicid behandlas liksom medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation vid psykiatriska sjukdomstillstånd. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom sluten psykiatrisk vård alternativt öppen psykiatrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende psykisk ohälsa utifrån evidensbaserad kunskap,
2. beskriva och förklara behandling, omvårdnad och rehabilitering vid psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. tillämpa och dokumentera omvårdnad under handledning avseende psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa ur ett patientsäkert perspektiv, samt samverka såväl med vårdteamet som med andra personalgrupper,
4. identifiera, beskriva och kritiskt bedöma omvårdnadsbehovet utifrån omvårdnadsprocessen med fokus på psykisk ohälsa och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter samt mänskliga rättigheter avseende mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området psykisk hälsa och ohälsa.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, obligatorisk VFU, obligatoriskt reflektionsseminarium i omvårdnadsprocessen och övningar med patientfall i virtuell miljö. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5.
Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom psykiatrisk omvårdnad (4 hp). Kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete samt det professionella förhållningssättet bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE)-formulärets kriterier. Lärandemål 1, 2 och 4 examineras individuellt i en skriftlig tentamen där studentens kunskaper angående psykiatriska sjukdomstillstånd, behandling, rehabilitering samt bedömning av omvårdnadsbehov fokuseras. Tentamen baseras på patientfall (4 hp). Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
5. Primärvård, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I delkursen diskuteras informatik/eHälsa, triagering, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende folkhälsoproblem samt fysisk och psykisk hälsa/ohälsa utifrån människors olika livsvillkor och förutsättningar samt mänskliga rättigheter i relation till jämlik hälsa. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård och författningar. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom öppen hälso- och sjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende vuxna individers fysiska och psykiska hälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter,
2. kommunicera, bedöma, planera och samverka med patient och närstående samt andra personalgrupper i vårdteamet och i vårdkedjan, samt utföra och följa upp patientens vård och behandling
3. tillämpa omvårdnad under handledning ur ett patientsäkert perspektiv avseende preventivt arbete relaterat till fysisk och psykisk hälsa/ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som beprövad erfarenhet och informatik/eHälsa,
4. identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, utifrån personens omvårdnadsbehov och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området primärvård.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, obligatorisk VFU, workshop med fokus på omvårdnad och medicinsk vetenskap i primärvården med fokus på studenternas erfarenheter från VFU. Centrala begrepp som diskuteras på workshopen är bland annat, informatik/eHälsa, personcentrerad vård, samverkan i team och triagering. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5. Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom öppen hälso- och sjukvård (4 hp). Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån AssCE formulärets kriterier. Lärandemål 1 - 4 examineras genom individuell skriftlig tentamen, där fokus ligger på patientmötet och omvårdnadsarbetet i öppen hälso- och sjukvård (3 hp). Bedömning sker utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar kopplat till iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent och medicinska gaser.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och resurstillfällen i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade på tentamen samt stämma överens med det angivna svaret.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam kurslitteratur för samtliga delkurser
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell-Ekstrand I, (2013) Nya VIPS-boken Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur. 235 s.
FASS, www.FASS.se Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen)
Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Ca 50 s.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. 374 s.
Sinisalo, E & Moser Hällen, L ( Red.) 2018. Våld i nära relationer Socialt arbete i forskning, teori och praktik. Stockholm: Liber AB. 382 s.
Vårdhandboken.
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer i delkurs 1-5
1. Kvinnors sexuella och reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
Borgfeldt C, Sjöblom, I, Strevens, H, Wangel, A-M (2019) Obstetrik och gynekologi för sjuksköterskor. Upplaga 5. Lund: Studentlitteratur, 256 s.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Hallström I, Lindberg T, (2015) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber, ca 80s.
Inera AB, (2015) Rikshandboken i barnhälsovård.
Utrikesdepartementets informationsskrift, (2006) Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter
3. Handledning IV, 4 hp
Holm Ivarsson B, (2012) MI, motiverande samtal: praktisk handbok för hälso- och sjukvården: fysisk aktivitet, kost & övervikt, riskbruk av alkohol, tobaksbruk. Stockholm: Gothia, 63 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 62 s.
Sandberg H, (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. 368 s.
Sandberg H, (2017) Pedagogik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. 359 s
Tveiten S, (2018) Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur. 256 s.
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Allgulander C, (2019) Klinisk psykiatri. (4:e uppl) Lund, Studentlitteratur. 432 s.
Björkdahl A. (1999). Psyk-VIPS att dokumentera psykiatrisk omvårdnad enligt VIPS-modellen. Lund Studentlitteratur. 201 s.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning, 91 s.
Simonsen T, Hasselström J, (2016) Illustrerad farmakologi del 2. Stockholm: Natur och Kultur Akademisk, 29 s.
Skärsäter, I., & Wiklund Gustin, L. (2019). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grund nivå. (3e uppl.). Lund: Studentlitteratur, ca 600 s
5. Primärvård, 7 hp
Bökberg, C. (Red) (2013) Omvårdnad i primärvården. Lund: Studentlitteratur. 288 s.
Eklundh, T. (2013) Psykiatri för primärvården. Lund: Studentlitteratur. 335 s.
Martin, L. (2018) Informatik i vården. Lund: Studentlitteratur. 294 s.
6. Läkemedelsberäkning II, 1 hp
Björkman A-M, (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur, 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M, (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. Två summativa kursvärderingar genomförs under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.