Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Omvårdnad med VFU inom kvinno- och barnhälsovård/sjukvård, psykiatri, primärvård samt hälsopedagogik
Engelsk benämning
Nursing Science and Clinical Practice: Women/Children's Health/Unhealth, Psychiatry, Community Care and Health Pedagogy
Kurskod
OM141A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-09-22
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
För tillträde till termin 4 skall kurserna OM111A, OM112A, OM113A samt kurs OM121A vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syfte
Kursen ska leda till fördjupade kunskaper, färdigheter och förhållningssätt avseende sjuksköterskans bedömning och behandling av individens totala livssituation och dess påverkan på fysisk och psykisk hälsa under livets olika åldrar, faser och sjukdomstillstånd.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat över 7 delkurser. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att även utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 12 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där undervisning under kvällar, nätter och helger ingår (delkurs 1,2,4,5). Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik ingår i samtliga delkurser och diskuteras kritiskt i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll. Även mänskliga rättigheter belyses i delkurs 1, 2, 4 och 5.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1-5 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 6 och 7 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen för momenten i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). För godkänd kurs krävs att obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i två av de skriftliga tentamina i delkurserna 1-3 samt för skriftlig respektive muntlig tentamen i delkurs 4 och 5.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamen på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat. Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur återtagning ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Delkurser
1. Kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller anatomi, fysiologi, patologi och omvårdnad relaterat till fertil ålder, graviditet, förlossning, barnsängstid, klimakterium, sexuellt överförbara sjukdomar samt gynekologiska sjukdomar. Psykisk ohälsa under graviditet och våld mot kvinnor belyses. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. I delkursen ingår 64 timmars VFU fördelade på 2 veckor inom obstetrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med kvinnor i olika åldrar och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara gynekologiska/obstetriska hälsoproblem samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende kvinnors reproduktiva fysiska och psykiska hälsa i olika åldrar med hänsyn till mänskliga rättigheter,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende graviditet, förlossning och barnsängstid, och
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på sexualitet och reproduktion med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 1-3), obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion (lärandemål 1-3), obligatoriskt reflektionsseminarium (lärandemål 1-3) och obligatorisk VFU (lärandemål 1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att korrekt förklara hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa (3 hp). Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom obstetrisk vård (2 hp). Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, anhöriga/närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom obstetrisk vård. Betygen fastställs utifrån bedömningskriterier (se studiehandledning).
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Kursen innehåller hälsofrämjande och förebyggande åtgärder och omvårdnad vid akuta ohälsoproblem och barnolycksfall samt långvarig ohälsa hos barn och ungdomar. Barn och ungdomars fysiska, psykiska och sociala utveckling behandlas. Vidare diskuteras mänskliga rättigheter utifrån etiska frågeställningar, konventioner och författningar. I delkursen ingår 64 timmar VFU fördelade på två veckor inom barnhälsovård och barnsjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med barn, ungdomar och deras föräldrar.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara symtom och reaktioner samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder för barn och ungdomar med akut eller långvarig ohälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende barns och ungdomars hälsa/ohälsa, och
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på barn och ungdomars hälsa/ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar (lärandemål 1-3), obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion (1-3), obligatoriskt reflektionsseminarium (1-3) och obligatorisk VFU (1-3). Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att korrekt förklara hälsoproblem samt identifiera omvårdnadsbehov avseende barn och ungdomars hälsa och ohälsa (3 hp). Lärandemål 2 examineras genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom barnhälsovård och barnsjukvård (2 hp). Färdigheter, professionellt och etiskt förhållningssätt i det korta mötet med patienter, anhöriga/närstående och vårdpersonal bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och sjukvård. Betygen fastställs utifrån bedömningskriterier (se studiehandledning).
3. Hälsopedagogik, 3 hp
Delkursens innehåll
Teorier och modeller i hälsopedagogiskt arbete presenteras. Betydelsefulla begrepp för pedagogiskt hälsoarbete såsom attityder, värderingar, kommunikation, information och undervisning behandlas. Vidare presenteras betydelsen av synen på hälsa och sjukdom i sjuksköterskans pedagogiska arbete. Etiska frågeställningar i hälsofrämjande arbete lyfts fram, värderas och diskuteras, liksom strategier för planering, genomförande och kritisk granskning av pedagogiska interventioner.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. reflektera över hur pedagogiska interventioner, kommunikation och etiskt förhållningssätt påverkar interaktionen med andra, och
2. planera, genomföra och kritiskt granska pedagogiska interventioner utifrån ett personcentrerat förhållningssätt.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, kommunikationsövningar och obligatoriskt grupparbete med uppföljande obligatoriskt seminarium som stöd för att uppnå lärandemålen 1 och 2. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 och 2 genom att studenter i grupp skriftligt presenterar en pedagogisk intervention där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att föra relevanta resonemang kring pedagogiska interventioner avseende information, undervisning, hälsosamtal och rådgivning utifrån ett personcentrerat förhållningssätt. Studenterna bedöms individuellt och betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). Studenterna examineras även med en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att redogöra för hälsopedagogiska interventioner utifrån ett personcentrerat förhållningssätt (3 hp).
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I kursen diskuteras befolkningens psykiska hälsa, hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende psykisk hälsa och ohälsa samt mänskliga rättigheter. Omvårdnaden vid psykos, affektiv sjukdom, ångest, ångesttillstånd, alkohol – och kemiskt beroende, kris och krisförlopp samt självmord och självmordsförsök behandlas liksom medicinska, psykologiska och pedagogiska behandlingsmetoder samt farmakologisk behandling vid psykisk sjukdom och ohälsa. Vidare belyses aktuella lagar och författningar samt närståendes situation vid psykiatriska sjukdomstillstånd. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom sluten psykiatrisk vård alternativt öppen psykiatrisk vård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende psykisk ohälsa,
2. beskriva och förklara behandling och rehabilitering vid psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. tillämpa och dokumentera omvårdnad under handledning avseende psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa ur ett patientsäkert perspektiv, samt samverka såväl med vårdteamet som med andra personalgrupper,
4. identifiera, beskriva och kritiskt bedöma omvårdnadsbehovet utifrån omvårdnadsprocessen med fokus på psykisk ohälsa och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter samt mänskliga rättigheter, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området psykisk hälsa och ohälsa.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar samt obligatorisk VFU och övningar med patientfall i virtuell miljö som även de är obligatoriska. Den virtuella patienten är ett interaktivt pedagogiskt verktyg där studenten möter patienter i ett webbaserat simuleringsprogram, ”Den virtuella patienten”. Genom att träna på patientfallen övar studenten kommunikation med patienter med olika psykiatriska sjukdomstillstånd liksom att identifiera, beskriva och kritiskt bedöma omvårdnadsbehovet utifrån omvårdnadsprocessen (lärandemål 4). Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5.
Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från övriga obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom psykiatrisk omvårdnad (4 hp). Kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete samt det professionella förhållningssättet bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE)-formulärets kriterier. Lärandemål 1, 2 och 4 examineras individuellt i en skriftlig tentamen där studentens kunskaper angående psykiatriska sjukdomstillstånd, behandling, rehabilitering samt bedömning av omvårdnadsbehov fokuseras. Tentamen baseras på patienterna i den virtuella patienten (4 hp). Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
5. Primärvård, 7 hp
Delkursens innehåll
I delkursen belyses evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. I kursen diskuteras hälsofrämjande och förebyggande åtgärder avseende folkhälsoproblem och folksjukdomar utifrån människors olika livsvillkor och förutsättningar samt mänskliga rättigheter. Friskfaktorer/skyddsfaktorer behandlas särskilt gällande tobaksprevention, fysisk aktivitet, kostvanor, stress, osteoporos och sömn. Teorier och modeller vid förändring av levnadsvanor behandlas också. Vidare diskuteras etiska frågeställningar och kulturella skillnaders inverkan på vård och författningar. I delkursen ingår 128 timmars VFU fördelade på fyra veckor inom öppen hälso- och sjukvård. Professionellt förhållningssätt, kommunikation och bemötande tränas i mötet med patienter och deras närstående.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva och förklara förebyggande och hälsofrämjande åtgärder och etiska frågeställningar avseende vuxna individers fysiska och psykiska hälsa med hänsyn till mänskliga rättigheter,
2. kommunicera, planera och samverka med patient och närstående samt andra personalgrupper i vårdteamet och i vårdkedjan,
3. tillämpa och dokumentera under handledning omvårdnad ur ett patientsäkert perspektiv avseende preventivt arbete relaterat till livsstilsförändringar utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
4. identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, utifrån personens omvårdnadsbehov med fokus på livsstil och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom området primärvård.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar, obligatorisk VFU med tillhörande obligatoriskt reflektionsseminarium med fokus på studenternas erfarenheter från VFU. Centrala begrepp som diskuteras på reflektionsseminariet är bland annat telefonrådgivning, personcentrerad vård, samverkan i team samt kulturella och etiska aspekter. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-5. Eventuell frånvaro från VFU kompenseras enligt information under rubriken rätt till omtentamen ovan. Eventuell frånvaro från obligatoriskt reflektionsseminarium kompenseras i samråd med examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte reflektionsseminariet kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom öppen hälso- och sjukvård (4 hp). Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån AssCE formulärets kriterier. Lärandemål 1 och 2 examineras även i seminarium genom muntlig examination, där fokus ligger på det hälsofrämjande perspektivet och egenvårdsrekommendationer. Vikt läggs även vid att studenter skall skapa och visa förståelse för sjuksköterskans centrala roll och arbetsuppgifter i vårdteamet däribland att konsultera eller hänvisa till andra vårdgivare vid behov, och när egenvårdsrekommendationer inte räcker till. Studenten skall vara väl insatt i de livsstilsrekommendationer som har framträdande fokus under kursens teoretiska undervisning. Dessa rekommendationer ska ges med hänsyn till Malmö högskolas värdegrund samt patientens familj och livssituation (3 hp). Studenten bedöms individuellt utifrån en bedömningsmatris. Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
6. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent och medicinska gaser.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet som individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att utföra läkemedelsberäkningar. För godkänt betyg ska samtliga uppgifter vara korrekt uträknade och uträkningarna ska vara redovisade.
7. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår tillämpning av handledningsmetodik för omvårdnadshandledning och integration av yrkesrelaterad omvårdnadskunskap samt för huvudområdet relevant forskning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. kritiskt bearbeta och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till sjuksköterskans yrkesfunktion.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår fortsatt utveckling av sjuksköterskans profession genom omvårdnadshandledning i grupp som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemålet genom aktivt deltagande där varje student presenterar och reflekterar kring upplevda omvårdnadssituationer samt genom individuell skriftlig examination där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga kritiskt resonera om omvårdnad i relation till sjuksköterskans yrkesfunktion.
Lärandemål
Kursen består av 7 delkurser:
1. Kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara gynekologiska/obstetriska hälsoproblem samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende kvinnors reproduktiva fysiska och psykiska hälsa i olika åldrar,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende graviditet, förlossning och barnsängstid, och
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på sexualitet och reproduktion med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara symtom och reaktioner samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder för barn och ungdomar med akut eller långvarig ohälsa,
2. tillämpa omvårdnad under handledning avseende barns och ungdomars hälsa/ohälsa, och
3. kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen och dokumentera omvårdnadsbehovet ur ett patientsäkert perspektiv med fokus på barn och ungdomars hälsa/ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
3. Hälsopedagogik, 3 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva lärande relaterat till attityder, värderingar, empowerment och copingstrategier, och
2. planera, ge exempel på genomförande och utvärdering av undervisning utifrån identifierade individuella resurser, lärandebehov och lärstilar.
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva och förklara psykiatriska sjukdomstillstånd samt förebyggande och hälsofrämjande åtgärder avseende psykisk ohälsa,
2. beskriva och förklara behandling och rehabilitering vid psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa,
3. tillämpa och dokumentera omvårdnad under handledning avseende psykiatriska sjukdomstillstånd och psykisk ohälsa ur ett patientsäkert perspektiv, samt samverka såväl med vårdteamet och med andra personalgrupper, och
4. utifrån omvårdnadsprocessen identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsbehovet med fokus på psykisk ohälsa med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
5. Primärvård, 7 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva och förklara förebyggande och hälsofrämjande åtgärder och etiska frågeställningar avseende vuxna individers fysiska och psykiska hälsa,
2. kommunicera, planera och samverka med patient och närstående samt andra personalgrupper i vårdteamet och i vårdkedjan,
3. tillämpa och dokumentera under handledning omvårdnad ur ett patientsäkert perspektiv avseende preventivt arbete relaterat till livsstilsförändringar, och
4. identifiera, beskriva och kritiskt bearbeta omvårdnadsprocessen, utifrån personens omvårdnadsbehov med fokus på livsstil och med hänsyn tagen till fysiska, psykiska, sociala, etiska och kulturella aspekter.
6. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande: enhetsomvandling, relationsberäkning gällande verksam substans, spädningsberäkningar, infusionshastighet, procent, och medicinska gaser
7. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. kritiskt bearbeta och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till sjuksköterskans yrkesfunktion.
Arbetsformer
Arbetsformerna i kursen syftar till att integrera teoretisk och klinisk kunskap samt förtydliga omvårdnadsprocessen och bygger på studentaktivitet samt egna studier. All verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är obligatorisk.
1. Kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
I delkurs 1 ingår föreläsningar, obligatoriskt reflektionsseminarium och VFU.
Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-3.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
I delkurs 2 ingår föreläsningar, obligatorisk verksamhetsanpassad introduktion, obligatoriskt reflektionsseminarium och VFU.
Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-3.
3. Hälsopedagogik, 3 hp
I delkurs 3 ingår föreläsningar och obligatoriska grupparbete med uppföljande seminarium som stöd för att uppnå lärandemålen 1 och 2.
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
I delkurs 4 ingår föreläsningar samt VFU och övningar med patientfall i virtuell miljö som är obligatoriska. Den virtuella patienten är ett interaktivt pedagogiskt verktyg där studenten möter patienter i ett webbaserat simulerings-program. Med patientfallen övar studenten kommunikation med patienter med olika psykiatriska sjukdomstillstånd. Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-4.
5. Primärvård,7 hp
I delkurs 5 ingår föreläsningar, obligatoriskt reflektionsseminarium och VFU.
Samtliga moment i delkursen ger stöd för att uppnå lärandemålen 1-4.
6. Läkemedelsberäkning, 1 hp
I delkurs 6 ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
7. Omvårdnadshandledning, 1 hp
I delkurs 7 ingår fortsatt utveckling av sjuksköterskans profession genom omvårdnadshandledning som ger stöd för att uppnå lärandemålet i delkursen.
Bedömningsformer
För hela kursen och i delkurs 1-5 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 6 och 7 ges betygen Underkänd och Godkänd. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs betyget Väl godkänd i delkurs 4 och 5 samt i två av kurserna 1-3. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). För godkänd kurs krävs att obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator. För att få tentera en delkurs måste studenten ha genomgått aktuell VFU samt haft teoretisk genomgång av delkursen.
1. Kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
I delkurs 1 examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen. Lärandemål 2 examineras genom bedömning av studentens prestationer i VFU. Färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån fasställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom obstetrisk vård.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
I delkurs 2 examineras lärandemål 1 och 3 genom individuell skriftlig salstentamen. Lärandemål 2 examineras genom bedömning av studentens prestationer i VFU. Färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån fastställt Bedömningsunderlag – verksamhetsförlagd utbildning inom barnhälsovård och sjukvård.
3. Hälsopedagogik, 3 hp
I delkurs 3 examineras lärandemål 1 och 2 genom att studenterna i grupp utarbetar en hälsopedagogisk plan som examineras skriftlig och muntlig. Studenterna bedöms individuellt och betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
I delkurs 4 examineras lärandemål 1-4 genom bedömning av studentens prestationer i VFU. Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formulärets fastställda kriterier. Lärandemål 1, 2 och 4 examineras även med ett interaktivt webbaserat datorprogram, den virtuella patienten, i datorsal på Malmö högskola.
5. Primärvård, 7 hp
I delkurs 5 examineras lärandemål 1-4 genom bedömning av studentens prestationer i VFU. Kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån AssCE formulärets fastställda kriterier. Lärandemål 1 och 2 examineras även genom muntlig examination utifrån en bedömningsmatris.
6. Läkemedelsberäkning, 1 hp
I delkurs 6 examineras lärandemålet genom skriftlig individuell tentamen och 100 procents rätt krävs för att studenten ska vara godkänd.
7. Omvårdnadshandledning, 1 hp
I delkurs 7 examineras lärandemålet genom studentaktivt deltagande där varje student presenterar och reflekterar kring upplevda omvårdnadssituationer. Examination sker också genom skriftlig examinationsuppgift.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamen på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur återtagning ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam litteratur för samtliga delkurser:
*Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell-Ekstrand I, (2013) Nya VIPS-boken Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur. *FASS, www.
FASS.se
*Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. Ca 50 s.
*Vårdhandboken, www.vardhandboken.se.
Vetenskapliga artiklar och rapporter tillkommer
1. Kvinnors reproduktiva hälsa och ohälsa, 5 hp
Borgfeldt C, Åberg A, Anderberg E, Andersson U-B, (2010) Obstetrik och gynekologi - Klinik och vård. Lund: Studentlitteratur. Ca 270 s av 376 s.
Mykleburst Sörensson E, (2011) Omvårdnad vid bröstcancer. I: Almås H, Stubberud D-G, Grönstedt R, (Red.) Klinisk omvårdnad del 2. Stockholm: Liber. Ca 5 s av 534 s. .
Socialdepartementet, Regeringskansliet faktablad (1999) Kvinnofrid, en sammanfattning av regeringens proposition 1997/98. >http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/25122< 2014-01-30.
2. Barn och ungdomars hälsa och ohälsa, 5 hp
Hallström I, Lindberg T, (2015) Pediatrisk omvårdnad. Stockholm: Liber, ca 80s.
Rikshandboken barnhälsovården > http:www.rikshandboken-bhv.se/< 2014-01-30.
Utrikesdepartementets informationsskrift. Mänskliga rättigheter. Konventionen om barns rättigheter (2006) > http:www.regeringen.se/sb/d/108/a/40998< 2014-01-30.
3. Hälsopedagogik, 3 hp
Holm Ivarsson B, (2009) MI, motiverande samtal: praktisk handbok för hälso- och sjukvården: fysisk aktivitet, kost & övervikt, riskbruk av alkohol, tobaksbruk. Stockholm: Gothia, 63 s.
Sandberg, H (2014) Sjuksköterskans samtal. Professionalitet och medmänsklighet. Lund: Studentlitteratur. 368 s.
4. Psykisk hälsa och ohälsa, 8 hp
Allgulander, C, (2014) Klinisk psykiatri. Lund: Studentlitteratur.387 s.
Salander- Renberg E, Sunnqvist C, Westrin Å, Wærn M, Jokinen J, Runeson B, (2013) Suicidnära patienter: kliniska riktlinjer för utredning och vård. Stockholm: Svenska Psykiatriska Föreningen och Gothia Fortbildning, 91 s. > http://www.svenskpsykiatri.se/kliniska_riktlinjer.html< 2014-01-14.
Simonsen T, Aarbakke J, Hasselström J, (2012) Illustrerad farmakologi del 2. Stockholm: Natur och Kultur, 22 s.
Skärsäter, I, (2014) Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå. Lund: Studentlitteratur, 300 s.
5. Primärvård, 7 hp
Arnetz B, Ekman R, (2013) Stress: gen, individ, samhälle. Stockholm: Liber, 343 s.
Cederholm T, Rothenberg E (2015) Mat och Hälsa- En klinisk handbok. Lund: Studentlitteratur, 248 s.
Holm Ivarsson B, (Red) (2012) Stödja patienter att sluta röka och snusa. Lund: Studentlitteratur, 304 s.
Ingstad K, Albinsson G, Arnesson K (2015) Sociologi för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur, 243 s.
Ståhle, A (red) (2008) FYSS 2008 Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling. >fyss.se/wp-content/uploads/2011/02/FYSS-2008-hela-boken.pdf< 2014-01-30.
Tiedman, M (Red) (2010) Hälsa & livsstil: Forskning & praktiska tillämpningar. Lund: Studentlitteratur, ca 200 s.
Willman A, Gustafsson B, (2015) Hälsofrämjande Omvårdnad- Bekräftande vägledning för att skapa sin egen hälsa. Lund: Studentlitteratur. 280 s.
Åkerstedt T, (2002) Sömnens betydelse för hälsa och arbete. Järvsö: Bauer Bok , 118 s.
6. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Björkman A-M, (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur, 117 s.
Alternativt
Olsen L A, Hälleberg Nyman M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
7. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Carper B A, (1978) Fundamental Patterns of Knowing in Nursing. Science, 1, 13-24.
Lilja-Andersson P, Hommel A, (2012) Vården inifrån – när sjuksköterskan blir patient. Stockholm: Natur och Kultur, 177 s.
Lindell L, (2003) Omvårdnadshandledning – en möjlig väg till reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Rapport. Malmö högskola.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärdering genomförs. Två summativa kursvärderingar genomförs under kursen, en efter halva kursen och den andra i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.