Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Sjuksköterskans ansvar att leda patientnära omvårdnad i Öresundsregionen
Engelsk benämning
Nurse Responsibility for Management of Patient Centered Care in the Region of Öresund
Kurskod
OM133A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-09-18
Gäller från
2013-09-19
Behörighetskrav
För studenter antagna till sjuksköterskeutbildningen vid Malmö högskola krävs att kurserna OM 111A, OM 112A, OM113A är godkända.
För danska studenter gäller att kurserna i termin 1 i sjuksköterskeprogrammet vid Professionhöjskolen Metropol i Köpenhamn motsvarande 30hp/credits är godkända
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet omvårdnad på nivå 31-60 hp/credits och är en valbar kurs för studenter i sjuksköterskeprogrammets tredje termin som även kan ingå i en kandidatexamen.
Syfte
Kursen anordnas i samarbete mellan Malmö högskola och Professionhöjskolen Metropol i Köpenhamn. Syftet är att studenterna utvecklar kunskap i relation till att leda det patientnära omvårdnadsarbetet för att därigenom öka möjligheter att verka som sjuksköterska i Öresundsregionen.
Innehåll
I kursen belyses sjuksköterskans arbete med att leda det patientnära omvårdnadsarbetet inom svensk och dansk hälso- och sjukvård. Vidare behandlas organisationsteori samt hälso- och sjukvårdens organisation relaterat till sjuksköterskans arbetsledande funktion inom tvärprofessionella vårdteam utifrån gruppsykologiska begrepp baserat på aktuell forskning och evidensbaserad kunskap. Sjuksköterskans omvårdnadsarbete diskuteras utifrån skillnader mellan Danmark och Sverige avseende lagstiftning, politik, ekonomi, kultur och etik. Undervisningen genomförs på svenska och danska. Studenterna erbjuds språkundervisning inom ramarna för kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion,
2. redogöra för organisationens betydelse och faktorer som påverkar arbetsmiljön,
3. redogöra för hur politik, lagstiftning, hälsoekonomi, kultur och etik påverkar hälso- och sjukvård och dess organisering i Danmark och Sverige samt dessa faktorers betydelse för hälsofrämjande och förebyggande kliniskt omvårdnadsarbete,
4. redogöra för sjuksköterskans ledarskap, koordinering av förebyggande omvårdnadsåtgärder för personer med komplexa sjukdomstillstånd,
5. diskutera omvårdnadsinsatser för personer med komplexa och kroniska sjukdomstillstånd med utgångspunkt från begreppen genus, klass och etnicitet i Danmark och Sverige, och
6. diskutera sjuksköterskans roll och ledarskapsfunktion i omvårdnadssituationer, utifrån gruppsykologiska begrepp, kvalitetsutveckling, dokumentation och säkerhetsarbete i vården.
Arbetsformer
Kursen genomförs vid Malmö högskola (7,5 hp/credits) och vid Professionhöjskolen Metropol i Köpenhamn (7,5 hp/credits). Undervisningen bedrivs i form av enskilda studier, grupparbeten, gruppövningar och verksamhetsförlagda fältstudier både i Sverige samt i Danmark. Under kursens gång arbetar studenterna både i grupp och i par med tillämpningsuppgifter där problemställningar och fallexempel bearbetas teoretiskt och praktiskt. Kursen bygger på Peer Learning-metodiken där svenska och danska studenter bildar lärande par och där svenska och danska lärare undervisar tillsammans. Studenten får under kursens gång pedagogiskt stöd i form av handledning. Examinationsgrundande seminarier, processinriktade övningar och redovisningar är obligatoriska och preciseras i studiehandledningen.
Bedömningsformer
Redovisningsseminarium och tillämpningsuppgifter i verksamhetsförlagda fältstudier utgör underlag för bedömning om lärandemålen har uppnåtts.
Vid bedömning av lärandemål 1-3 ligger fokus på studenternas förmåga att identifiera rättsliga principer, argumentera för olika problemlösningar samt på förmågan att redogöra för ledning och samordning av omvårdnadsarbetet.
Vid bedömning av lärandemål 4-6 utgör prestationer i kliniska träningscentra samt studentens förmåga att redovisa skriftliga tillämpningsuppgifter underlag för bedömning. Fokus vid bedömningen läggs på förmågan att omsätta omvårdnadsteori i ett omvårdnadsarbete utifrån svensk och dansk praxis. Vidare bedöms studentens förmåga att reflektera över omvårdnadsprocessen, formulera slutsatser och argumentera för olika lösningar samt dess konsekvenser för patientgrupper med komplexa sjukdomstillstånd. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student, som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dychawy Rosner, I (red). (2010). Samarbete för hälsa. Lund: Studentlitteratur. 228 s.
Lindh, M & Sahlqvist, L (2012). Säker vård. Stockholm: Natur och Kultur. 344 s.
Marquis, B,L & Huston., Jorgensen, C (2011). Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application; (7th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. Lippincott Williams and Wilkins, 624 s.
Miller,W,R & Rollnick, S (2002). Motivational interviewing: Preparing People for Change. The Guildford Press, 2002 428 s.
Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s
Raunkiær, M & Holen, M (2012). Primærsektor - Det nære sundhedsvæsen (1. oplag). København: Munksgaard. 364 s.
Socialministeriet (2011). Bekendtgørelsen om lov om social service nr. 81 af 4. februar 2011: 68 s.
Sundhedsstyrelsen. (2011). Styrket indsats for den ældre medicinske patient. Fagligt oplæg til national handlingsplan., København 2011. 78 s
Svedberg, L (4:e upplagan). Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 384 s.
Svensk sjuksköterskeförening (2010). Värdegrund för omvårdnad. Stockholm: Svensk sjuksköterskeförening (SSF). 20 s. Finns på webbadress: www.swenurse.se
Svensk sjuksköterskeförening (2009) Kvalitetsindikatorer inom omvårdnad. Gothia förlag. 176 s. www.swenurse.se
Vinge, S., Sandberg Buch, M., Kjellberg, J., Kürstein Kjellberg, P., Susanne Reindahl Rasmussen, S & Brandhøj Wiuff , M (2011). Forebyggelse af indlæggelser. SFI - Projekt 3511, december 2011. Köpenhamn: Dansk Sundhetsinstitut. 53 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med lagar, vetenskapliga artiklar, aktuella rapporter och offentliga svenska och danska dokument.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativt kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.