Kursplan våren 2024
Kursplan våren 2024
Benämning
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Engelsk benämning
Nursing Science and Management
Kurskod
OM132B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-05-23
Gäller från
2023-08-28
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper kring det ledarskap som sjuksköterskan utför i sin profession. Vidare syftar kursen till att studentens ska utveckla kunskaper om hälso- och sjukvårdsorganisation, ledarskapsteori, gruppsykologi och lagstiftning för att kunna leda omvårdnadsarbetet. Studenten ska även inhämta kunskap i hur sjuksköterskan arbetar i team och hur kvalitetsutveckling av omvårdnad genomförs.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser hur hälso- och sjukvårdens organisation styrs, samt lagstiftning om hälso- och sjukvård och arbetsmiljö. Arbetsrätt, jämställdhet och hot och våld inom hälso- och sjukvård, diskuteras. Modeller för ledarskap samt gruppsykologi med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet studeras. Delkursen belyser även kompetens för arbete i team och det interprofessionella samarbetet, vilket även tränas genom praktisk tillämpning. Dessutom tränas och tillämpas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap inom omvårdnad, utifrån ledarskap och kärnkompetenserna.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1.beskriva sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad och olika ledarskapsteorier och modeller samt hur dessa påverkar omvårdnadsarbetet,
2. förklara styrning och ledarskap av hälso- och sjukvårdsorganisation på olika nivåer och hur detta påverkar arbetsmiljö, jämställdhet och patientsäkerhet,
3. beskriva teorier och modeller för gruppsykologi, grupputveckling och kommunikation för att tillämpa dessa i samarbete i team och förstå sjuksköterskans del av det interprofessionella samarbetet i hälso- och sjukvård,
4. redogöra för lagstiftning med relevans för området sjuksköterskans ledarskap av omvårdnad samt reflektera över hur denna påverkar den egna yrkesutövningen, och
5. Identifiera och presentera ett förbättringsarbete och kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvård kopplat till vårdens kärnkompetenser och ledarskap.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 bedrivs undervisning i form av föreläsningar. För att uppnå lärandemål 4 ingår två obligatoriska seminarier med fokus på lagstiftning samt en obligatorisk individuell inlämningsuppgift.
För att uppnå lärandemål 3 och 5 samarbetar studenterna i team med tillämpningsuppgifter i form av case. Bearbetning, analysarbete och presentation av tillämpningsuppgiften utgör tillsammans med lärarledd handledning obligatoriska arbetsformer
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1-3 examineras individuellt genom skriftlig tentamen omfattande 8 hp. Lärandemål 4 examineras genom obligatorisk skriftlig individuell inlämningsuppgift omfattande 1 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att visa kunskap om modeller för sjuksköterskans arbetsledande funktion samt organisatoriska faktorer som påverkar och gruppsykologiska teorier. Fokus för bedömningen ligger även på studentens förmåga att visa kunskap om aktuell lagstiftning samt patientsäkerhet och jämställdhets- och arbetsmiljöaspekter gällande hälso- och sjukvårdens organisation.
Lärandemål 5 examineras genom en skriftlig tillämpningsuppgift omfattande 5 hp där bedömning sker av studentens förmåga att identifiera, presentera och reflektera kring ett förbättringsarbete och kvalitetsutveckling inom hälso- och sjukvård kopplat till vårdens kärnkompetenser och ledarskap.
För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i delkursen samt att alla obligatoriska moment har genomförts. För betyget väl godkänt på delkursen krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att betygskriterierna för väl godkänt betyg avseende den individuella skriftliga tentamen, omfattande 8 hp har uppnåtts. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
2. Handledning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar på gruppdynamiska processer inom gruppsykologin vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även gruppdynamikens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet bedrivs undervisning i form av föreläsning och fortsatt obligatorisk grupphandledning enligt progressionsspåret i omvårdnad ingår.
Delkursens bedömningsformer
Fokus på bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer. För godkänt betyg för delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen samt att samtliga obligatoriska moment har genomförts. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Hommel A, Andersson Å, (red.) (2023). Kvalitetsutveckling inom omvårdnad: Sjuksköterskans professionella ansvar. Studentlitteratur: Lund. 2: a upplagan. s 136.
Svedberg L (2021) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Studentlitteratur: Lund. 7:e upplagan. s. 326.
Ödegård S (red.) (2019). Säker vård: nya perspektiv på patientsäkerhet. Liber: Stockholm. s 313
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20 s.
Wheelan SA, (2022) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
2. Handledning III, 1 hp
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. 701 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.