Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Engelsk benämning
Nursing Science and Management
Kurskod
OM132B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2021-12-15
Gäller från
2022-03-28
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i ledarskap, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation för att kunna leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper i gruppdynamiska processer betydelse för handledning.
Innehåll
IInnehållet i kursen är fördelat på två delkurser. I den första delkursen behandlas ledarskaps- och organisationsteorier inom hälso- och sjukvårdsorganisationer, gruppsykologi, kommunikation samt konflikthantering. I delkursen ingår följande kärnkompetenser: förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård, personcentrerad vård samt samverkan i team. I den andra delkursen behandlas grupprocesser i relation till handledning.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser hälso- och sjukvårdens styr- och organisationsmodeller, ekonomiska förutsättningar samt etiska och hälso- och sjukvårdsekonomiska prioriteringar. Lagstiftning om hälso- och sjukvård, lagstiftning om arbetsmiljö, arbetsrätt samt jämställdhetsarbete och diskriminering diskuteras. Modeller för ledarskap samt gruppsykologi med inriktning mot allmänsjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet studeras. Delkursen belyser även problemlösning, konflikthantering och kommunikationsmodeller som diskuteras med utgångspunkt från sjuksköterskeprofessionen. Dessutom tränas och tillämpas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap, riskanalys för en säker och personcentrerad vård. Kommunikation och samarbete i team tränas genom praktisk tillämpning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion, organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet samt faktorer som påverkar arbetsmiljön och patientsäkerheten,
2. förklara hur etiska, ekonomiska och samhälleliga förutsättningar styr och påverkar hälso- och sjukvård på olika nivåer,
3. förklara olika gruppsykologiska teorier samt modeller för problemlösning, konflikthantering och kommunikation, och med utgångspunkt från dessa kunna reflektera och relatera till konkreta, patientnära omvårdnadssituationer,
4. redogöra för lagstiftning med relevans för området samt reflektera över hur denna påverkar den egna yrkesutövningen,
5. förklara hur jämställdhets- och genusaspekter påverkar hälso- och sjukvårdens hållbarhet, organisation, ledning och arbetsförhållanden,
6. identifiera, tillämpa och presentera ett förbättringsarbete och kvalitetsutveckling för en säker och personcentrerad vård, och
7. samarbeta i team.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 och 5 bedrivs undervisning i form av föreläsningar. För att uppnå lärandemål 4 ingår två obligatoriska seminarier med fokus på lagstiftning samt en obligatorisk individuell inlämningsuppgift.
För att uppnå lärandemål 6 och 7 samarbetar studenterna i ett team med tillämpningsuppgift i form av case. Bearbetning, analysarbete och presentation av tillämpningsuppgiften utgör tillsammans med lärarledd handledning obligatoriska arbetsformer. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1-3 och 5 examineras individuellt genom skriftlig tentamen omfattande 8 hp. Lärandemål 4 examineras genom obligatorisk skriftlig individuell inlämningsuppgift omfattande 1 hp.
Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att visa kunskap om modeller för sjuksköterskans arbetsledande funktion samt organisatoriska faktorer som påverkar, dels gruppsykologiska teorier. Fokus för bedömningen ligger även på studentens förmåga att visa kunskap om aktuell lagstiftning samt jämställdhets- och genusaspekter på hälso- och sjukvårdens organisation.
Lärandemål 6–7 examineras genom en tillämpningsuppgift omfattande 5 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att samarbeta i team med syftet att genomföra tillämpningsuppgiften. Fokus för bedömningen ligger även på studentens förmåga att visa kunskap om kommunikationsmodeller för, problemlösning och konflikthantering samt på studentens förmåga till muntlig och skriftlig redovisning av tillämpningsuppgiften. För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i delkursen samt att alla obligatoriska moment har genomförts. För betyget väl godkänt på delkursen krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att betygskriterierna för väl godkänt betyg avseende den individuella skriftliga tentamen, omfattande 8 hp har uppnåtts. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
2. Handledning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen fokuserar gruppdynamiska processer inom gruppsykologin vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även gruppdynamikens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet bedrivs undervisning i form av föreläsning och fortsatt obligatorisk grupphandledning enligt progressionsspåret i omvårdnad ingår. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras genom en individuell skriftlig uppgift enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
på studentens förmåga att beskriva gruppdynamikens betydelse för handledningssituationer. För godkänt betyg för delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen samt att samtliga obligatoriska moment har genomförts. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Berlin J, Kastberg G, (2021) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Ehrenberg A, Wallin L (red.) (2019) Omvårdnadens grunder – Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 483 s.
Friberg F, Öhlén J, (red) (2019) Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 711 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Kaiser N, Lundberg M, (red) (2018) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur & Kultur. 327s.
Marquis BL, Huston C Jorgensen, (2017) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application (9 th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. (internationella upplagan, ISBN 9781496361400), 300 s.
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20s.
Wheelan SA, (2017) Att skapa effektiva team: En handledning för ledning och medlemmar. Lund: Studentlitteratur, 5:e upplagan. 192s.
Alternativt
Wheelan SA, (2017) Creating Effective Teams - A Guide for Members and Leaders (5th Ed). SAGE Publications, Inc. 168p.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras vetenskapliga artiklar, lagar och annan litteratur, omfattande ca. 150 s.
2. Handledning III, 1 hp
Forsyth DR, (2009) Group Dynamics (5th Ed). London: Cengage Learning. Kap. 6. Totalt 14 sidor. Sidan 144-157.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.