Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Engelsk benämning
Nursing Science and Management
Kurskod
OM132B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-05-13
Gäller från
2019-09-02
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i ledarskap, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation för att kunna leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper i grupprocessens betydelse för handledning.
Innehåll
Innehållet i kursen är fördelat på två delkurser. I den första delkursen behandlas ledarskaps- och organisationsteorier inom hälso- och sjukvårdsorganisationer, gruppsykologi, kommunikation samt konflikthantering. I delkursen ingår följande kärnkompetenser: förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård, samt samverkan i team. I den andra delkursen behandlas grupprocesser i relation till handledning.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser hälso- och sjukvårdens politiska och ekonomiska förutsättningar samt etiska och hälso- och sjukvårdsekonomiska prioriteringar. Organisationsteori samt hälso- och sjukvårdens organisation behandlas. Lagstiftning om hälso- och sjukvård, lagstiftning om arbetsmiljö, arbetsrätt samt jämställdhetsarbete och diskriminering diskuteras. Ledarskapsteori tillsammans med teoribildningar kring gruppsykologiska processer, med inriktning mot sjuksköterskans professionella ansvar i att leda det patientnära omvårdnadsarbetet, studeras. Delkursen belyser ävenkonflikthanterings- och kommunikationsmodeller som diskuteras med utgångspunkt från sjuksköterskeprofessionen. Dessutom behandlas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap, riskanalys samt patientsäkerhet. Kommunikation och samarbete i team tränas genom praktiskt tillämpning. Samtliga moment behandlas utifrån ett genus- och jämställdhetsperspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion, organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet samt faktorer som påverkar arbetsmiljön och patientsäkerheten,
2. förklara hur etiska, politiska, och ekonomiska förutsättningar styr och påverkar hälso- och sjukvård på olika nivåer,
3. identifiera olika gruppsykologiska begrepp samt modeller för kommunikation, problemlösning och vålds- och konflikthantering och med utgångspunkt från dessa kunna reflektera och relatera till konkreta, patientnära omvårdnadssituationer,
4. redogöra för lagstiftning med relevans för området samt reflektera över hur denna påverkar den egna yrkesutövningen,
5. förklara hur jämställdhets- och genusaspekter påverkar hälso- och sjukvårdens organisation, ledning och arbetsförhållande,
6. identifiera och tillämpa olika redskap som används vid metod- och kvalitetsutveckling, förbättringsarbete, riskanalys, patientsäkerhetsarbete, och
7. samarbeta i team.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 och 5 bedrivs undervisning i form av föreläsningar. För att uppnå lärandemål 4 ingår två obligatoriska seminarier med fokus på lagstiftning samt en obligatorisk webbaserad individuell uppgift.
För att uppnå lärandemål 6 och 7 samarbetar studenterna i ett team med en tillämpningsuppgift. Bearbetning, analysarbete och presentation av tillämpningsuppgiften utgör tillsammans med lärarledd handledning obligatoriska arbetsformer. Processinriktade gruppövningar samt seminarier stödjer kunskapshämtningen för att uppnå lärandemål 1-7. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen 1-5 examineras individuellt genom skriftlig tentamen omfattande 8 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att visa kunskap om organisationsteorier inom hälso- och sjukvården, ledarskapsteorier, gruppsykologi, modeller för kommunikation och vålds- och konflikthantering. Fokus för bedömningen ligger även på studentens förmåga att visa kunskap om aktuell lagstiftning samt jämställdhets- och genusaspekter på hälso- och sjukvårdens organisation samt kunskap om kärnkompetenser. Lärandemål 6-7 examineras genom en tillämpningsuppgift omfattande 6 hp. Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att samarbete i team med syftet att genomföra tillämpningsuppgiften. Fokus i bedömningen ligger även på studentens förmåga till muntlig och skriftlig redovisning av tillämpningsuppgiften. För betyget godkänt på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga examinationer i delkursen samt att alla obligatoriska moment har genomförts. För betyget väl godkänt på delkursen krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att betygskriterierna för väl godkänt betyg avseende den individuella skriftliga tentamen, omfattande 8 hp har uppnåtts. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
2. Handledning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar gruppsykologi och gruppdynamiska processer vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även grupprocessens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva grupprocessens betydelse för handledningssituationer
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet bedrivs undervisning i form av föreläsning, fortsatt obligatorisk grupphandledning enligt progressionsspåret i omvårdnad ingår, vidare ingår obligatorisk workshop i omvårdnad. Eventuell frånvaro från obligatoriska arbetsformer kompenseras i samråd med examinator om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva grupprocessens betydelse för handledningssituationer. För godkänt betyg krävs att samtliga obligatoriska moment har genomförts samt att kriterierna för godkänt betyg har uppnåtts.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Ahlberg J (2018) Checklistor i vården. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur. 20s
Berlin J, Kastberg G, (2011) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Boström A-M, Nordström G, Wilde-Larsson B (2018) Användning av forskningsresultat i vården. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur 24
Heibert Arnlind M,Davidson T (2018) Hälso-ekonomi i relation till kvalitets- och förbättringsarbete i vården. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur 20s
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Kaiser N, (2018) Social- och gruppsykologi. I: Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 40s
Kaiser N (2018) Utvecklingspsykologi – om trygghet och närhet (2018) I: Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 20s
Kaiser N (2018) Psykologi I perspektiv.I Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 13s
Kaiser N, Lundberg M,(2018) KBT I vardagen (2018) I: Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur. 36s
Kaiser N, Semb O, (2018) Samtalsmetodik. I Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 24s
Larsson G (2018) Att leda förändringsarbete. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur 22s
Larsson G, Wilde-Larsson B (2018) Vårdkvalitet och patienttillfredsställelse. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur 25s
Lindh M, Gustafson P (2018) Säker vård – idag och i morgon. I: Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl.Lund. Studentlitteratur 34s
Lundberg M, Westerberg K (2018) Organisation och ledarskap. I Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 22s
Marquis BL, Huston C Jorgensen, (2017) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application (9th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. (internationella upplagan, ISBN 9781496361400), 734 s.
Rosén M (2018) Systematiska översikter som underlag för kvalitets- och förbättringsarbetet i vården. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur. 20s
Semb O, (2018) Psykodynamiskt perspektiv det omedvetna och mänskligt beteende. I:Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 26 s
Semb O (2018) Existensiell psykologi – mening och frihet. I Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur. 27s.
Strömberg H, Eriksson H, (red) (2017). Genusperspektiv på vård och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 222 s.
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. PDF (2019-04-14) 20s.
Söderhielm T, Sandahl C (2018) Teamarbete och patientsäkerhet. I: Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl.Lund. Studentlitteratur 26s
Thor J (2018) Förbättringsarbete och förändringsprocessen. I Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl..Lund. Studentlitteratur. 19s
Von Pleissen C,Andersson Gäre B (2018) Säkrare vård – från teori till praktik I: Boström A M, Nordström G, Wilde Larsson B, (red) Kvalitetsarbete för bättre och säkrare vård 2:a uppl.Lund. Studentlitteratur 21s
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med lagar, vetenskapliga artiklar, aktuella rapporter och offentliga dokument omfattande ca. 100 s.
2. Handledning III, 1 hp
Kaiser N, (2018) Social- och gruppsykologi. I: Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 40s
Kaiser N (2018) Utvecklingspsykologi – om trygghet och närhet (2018) I: Kaiser N,
Kaiser N, Lundberg M,(2018) KBT I vardagen (2018) I: Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur. 36s
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 20s
Semb O, (2018) Psykodynamiskt perspektiv det omedvetna och mänskligt beteende. I:Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm: Natur&Kultur 26 s
Semb O (2018) Existensiell psykologi – mening och frihet. I Kaiser N, Lundberg M, (red) Psykologi för vårdprofessioner. Stockholm:
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen