Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Engelsk benämning
Nursing Science and Management
Kurskod
OM132B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-10
Gäller från
2018-03-26
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111B och OM112A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60 hp. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper i ledarskap, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation för att kunna leda det patientnära omvårdnadsarbetet. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla kunskaper i grupprocessens betydelse för handledning.
Innehåll
Innehållet i kursen är fördelat på två delkurser. I den första delkursen behandlas ledarskaps- och organisationsteorier, gruppsykologi samt hälso- och sjukvårdsorganisation. I delkursen ingår även kärnkompetenserna förbättringskunskap för kvalitetsutveckling, säker vård och samverkan i team. I den andra delkursen behandlas grupprocesser i relation till handledning.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 2 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1.
Kursen består av 2 delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Delkursens innehåll
Delkursen belyser hälso- och sjukvårdens politiska och ekonomiska förutsättningar samt etiska och hälso- och sjukvårdsekonomiska prioriteringar. Organisationsteori samt hälso- och sjukvårdens organisation behandlas. Lagstiftning om hälso- och sjukvård diskuteras. Dessutom studeras lagstiftning om arbetsmiljö, arbetsrätt samt diskriminering. Ledarskapsteori studeras och olika aspekter kring sjuksköterskans ansvar för att leda det patientnära omvårdnadsarbetet belyses. Ledarskap och organisation behandlas ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Dessutom behandlas kvalitetsutveckling, förbättringskunskap, riskanalys samt patientsäkerhet. Gruppsykologi och gruppdynamiska processer presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Kommunikation och samarbete i grupp tränas genom praktiskt tillämpning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion, organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet samt faktorer som påverkar arbetsmiljön,
2. förklara hur etiska, politiska, och ekonomiska förutsättningar styr och påverkar hälso- och sjukvård på olika nivåer,
3. identifiera olika gruppsykologiska begrepp och med utgångspunkt från dessa kunna reflektera och relatera till konkreta, patientnära omvårdnadssituationer samt olika modeller inom kommunikation, problemlösning och konflikthantering,
4. redogöra för författningar med relevans för området samt reflektera över hur dessa påverkar den egna yrkesutövningen,
5. förklara hur genusaspekter påverkar hälso- och sjukvårdens organisation, ledning och arbetsförhållande,
6. identifiera olika redskap som används vid metod- och kvalitetsutveckling, förbättringsarbete, riskanalys och patientsäkerhetsarbete, och
7. samarbeta i grupp samt kommunicera och presentera såväl muntligt som skriftligt en framställning som utgår från centrala begrepp inom ledarskapsteori, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation kopplat till en konkret situation från vårdområdet.
Delkursens arbetsformer
Kunskapsinhämtning sker genom egna studier (lärandemål 1-7), föreläsningar (lärandemål 1-3, 5-7), processinriktade gruppövningar (lärandemål 1-7) och seminarier (lärandemål 1-7). Under delkursens gång arbetar studenterna i grupp med en tillämpningsuppgift där en given problemställning, som presenterats av verksamhetsföreträdare, analyseras och bearbetas med utgångspunkt från lärandemål 1-3 och 7. Studenterna har under detta arbete tillgång till handledning. Seminarier, processinriktade gruppövningar och redovisningar är obligatoriska och preciseras i studiehandledning. Eventuell frånvaro från seminarium med fokus på lagstiftning sker genom skriftlig kompensation i samråd med examinator. Student som ej deltar aktivt i gruppens process med tillämpningsuppgiften får ta igen detta arbetsmoment vid nästa kurstillfälle. Frånvaro från redovisning av tillämpningsuppgiften kompenseras genom extra seminarietillfälle i samråd med examinator. Vid eventuell frånvaro från processinriktade gruppövningar sker muntlig komplettering i samråd med examinator.
Delkursens bedömningsformer
Delkursen examineras i två moment, en tillämpningsdel om 6 hp och en teoretisk del, om 8 hp. Lärandemål 1-3 och 7 examineras genom att varje student deltar i utarbetandet av en skriftlig redovisning av tillämpningsuppgift som redovisas muntligt och bedöms enligt fastställda kriterier i studiehandledningen. Fokus i bedömningen ligger på muntlig och skriftlig redovisning och tillämpning av centrala begrepp inom ledarskapsteori, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation. Studentens prestationer vid processinriktade övningar bedöms individuellt enligt fastställda kriterier i studiehandledningen. Lärandemål 4 examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen samt aktivt deltagande vid minst 2 valbara seminarier enligt bedömningskriterier i studiehandledningen. Fokus i bedömningen ligger på muntlig och skriftlig redovisning och studentens förmåga att identifiera och tillämpa grundläggande bestämmelser rörande arbetsliv och hälso- och sjukvård. Ovanstående moment omfattar 6 hp. Bedömningen av studentens prestationer sker även genom individuell skriftlig tentamen, omfattande 8 hp (lärandemål 1-3, 5-6). Fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att visa förståelse för kursens bärande begrepp inom ledarskapsteorier, gruppsykologi och hälso- och sjukvårdsorganisation. För Godkänt betyg på delkursen krävs Godkänt resultat på samtliga examinationer i delkursen samt att alla obligatoriska arbetsformer har genomförts. För Väl Godkänt betyg på delkursen krävs att samtliga kriterier för godkänt betyg är uppfyllda samt att betygskriterierna för Väl Godkänt betyg avseende den individuella skriftliga tentamen, omfattande 8 hp har uppnåtts.
2. Handledning III, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar gruppsykologi och gruppdynamiska processer vilka presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Vidare behandlas även grupprocessens betydelse för handledning. Fortsatt obligatorisk grupphandledning i omvårdnad ingår enligt progressionsspåret för denna aktivitet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva grupprocessens betydelse för handledningssituationer
Delkursens arbetsformer
Lärandemål 1 uppnås genom föreläsning och obligatorisk grupphandledning i omvårdnad. Eventuell frånvaro från grupphandledning kompenseras i samråd med handledare i grupphandledningen och sker genom en skriftlig uppgift.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig tentamen där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att beskriva grupprocessens betydelse för handledningssituationer. För godkänt betyg krävs att samtliga obligatoriska moment har genomförts samt att kriterierna för godkänt betyg har uppnåtts.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnad med inriktning ledarskap, 14 hp
Berlin J, Kastberg G, (2011) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Blomquist K, Peterson P, (2014) Vårdkedjans aktörer och organisering. I: Ehrenberg, A Wallin L, (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. 2:a uppl. Lund, Studentlitteratur. 26 s
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Idvall E, Andersson A-C, (2014) Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. I: Ehrenberg A, Wallin L, (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling (2:a uppl). Lund: Studentlitteratur. 35 s.
Marquis BL, Huston C Jorgensen, (2017) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application (9th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. (internationella upplagan, ISBN 9781496361400), 610 s. av 734 s.
Strömberg H, Eriksson H, (red) (2017). Genusperspektiv på vård och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 222 s.
Svedberg L, (2016) Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap (5.e upplagan). Lund: Studentlitteratur. 312 s. av 359 s.
Svensk sjuksköterskeförening, (2016) Värdegrund för omvårdnad. > https://www.swenurse.se/< PDF (2017-08-19) 20s.
Werntoft E, (2014) Styrning och prioriteringar i vården. I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund, Studentlitteratur. 25 s
Öhrn A, (2014) Patientsäkerhet. I: Ehrenberg A, Wallin L, (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling (2:a uppl.). Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med lagar, vetenskapliga artiklar, aktuella rapporter och offentliga dokument omfattande ca. 100 s.
2. Handledning III, 1 hp
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1. 32 s.
Svedberg L, (2016) Gruppsykologi - Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. 56 s. av 359 s.
Vetenskapliga artiklar och rapporter kan tillkomma, cirka 100 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.