Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Omvårdnad med inriktning mot ledarskap
Engelsk benämning
Nursing Science and Management
Kurskod
OM132A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-08-06
Gäller från
2013-11-11
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs att kurserna OM111A, OM112A, OM113A är godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 31-60 hp, som även kan ingå i en kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall förstå hälso- och sjukvård ur ett politiskt, organisatoriskt, ekonomiskt och gruppsykologiskt perspektiv. Studenten ska utveckla beredskap för att kunna leda det patientnära omvårdnadsarbetet samt kunna samverka i teamet och möta förändringar i arbetslivet.
Innehåll
Kursen belyser hälso- och sjukvårdens politiska och ekonomiska förutsättningar samt etiska och hälso- och sjukvårdsekonomiska prioriteringar. Organisationsteori samt hälso- och sjukvårdens organisation behandlas. Lagstiftning kring hälso- och sjukvård diskuteras. Dessutom studeras lagstiftning kring arbetsmiljö, arbetsrätt samt diskriminering. Ledarskapsteori studeras och olika aspekter kring sjuksköterskans ansvar för att leda det patientnära omvårdnadsarbetet belyses. Ledarskap och organisation behandlas ur ett genusvetenskapligt perspektiv. Dessutom behandlas kvalitetsutveckling och riskanalys. Gruppsykologi och gruppdynamiska processer presenteras och diskuteras med utgångspunkt från såväl grupp som individ. Kommunikation och samarbete i grupp tränas genom praktiskt tillämpning. Omvårdnadshandledning ingår. Kursen examineras i två moment, en tillämpningsdel och en teoretisk del, om vardera 7,5 hp
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten, utifrån ett omvårdnadsperspektiv, kunna:
1. ha insikt om sjuksköterskans arbetsledande och samordnande funktion, organisationens betydelse för omvårdnadsarbetet samt faktorer som påverkar arbetsmiljön,
2. förklara hur etiska, politiska, och ekonomiska förutsättningar styr och påverkar hälso- och sjukvård på olika nivåer,
3. identifiera olika gruppsykologiska begrepp och med utgångspunkt från dessa kunna reflektera och relatera till konkreta, patientnära omvårdnadssituationer samt ha kännedom om olika modeller inom kommunikation, problemlösning och konflikthantering,
4. visa kännedom om författningar med relevans för området samt reflektera över hur dessa påverkar den egna yrkesutövningen,
5. förklara hur genusaspekter påverkar hälso- och sjukvårdens organisation, ledning och arbetsförhållande,
6. identifiera olika redskap som används vid metod- och kvalitetsutveckling, förbättringsarbete, riskanalys och patientsäkerhetsarbete, och
7. visa förmåga till kommunikation, muntlig och skriftlig framställning samt att samarbeta i grupp.
Arbetsformer
Kunskapsinhämtning sker genom individuella litteraturstudier och deltagande i den undervisning som meddelas i form av föreläsningar, gruppövningar och seminarier (lärandemål 1-7). Under kursens gång arbetar studenterna i grupp med en tillämpningsuppgift där en given problemställning, som presenterats av verksamhetsföreträdare, analyseras och bearbetas med utgångspunkt från kursens innehåll (lärandemål 1 - 4, 7). Studenterna har under detta arbete tillgång till handledning. Omvårdnadshandledning, examinationsgrundande seminarier, processinriktade övningar och redovisningar är obligatoriska och preciseras i studiehandledning.
Bedömningsformer
Varje student deltar i utarbetandet av en skriftlig tillämpningsuppgift och i gruppens muntliga presentation av detsamma. Detta bedöms vid examinationsseminarium (lärandemål 1-4, 7). Författningsavsnittet examineras genom en individuell skriftlig hemtentamen samt aktivt deltagande vid valbara fördjupningsseminarier (lärandemål 4). Fokus i bedömningen ligger på muntlig och skriftlig redovisning och tillämpning av kursens centrala begrepp.
Processinriktade övningar är obligatoriska och studentens deltagande i dessa bedöms. Ovanstående moment omfattar 7,5 hp. Bedömningen av studenternas prestationer sker även genom individuell skriftlig tentamen, omfattande 7,5 hp (lärandemål 1-3, 5-6).
För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående moment.
För Väl Godkänt betyg på kursen krävs att betygskriterierna för Väl Godkänt betyg enligt specifikation i studiehandledningen är uppfyllda.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle efter samma regel. Om kursen upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider. Student som ej fullgör sin del av tillämpningsuppgiften ges möjlighet att återta denna del av kursen kommande termin.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Berlin, J. & Kastberg, G (2011) Styrning av hälso- och sjukvård. Malmö: Liber. 210 s.
Idvall, E & Olsson, J (2009) Kvalitetsutveckling inom omvårdnad. I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 35 s.
Marquis, BL & Huston C Jorgensen (2014) Leadership roles and management functions in Nursing. Theory and Application; (8th ed). Philadelphia: Wolters Kluwer Health. Lippincott Williams and Wilkins (internationella upplagan, ISBN 9781469855714), 636 s.
Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Valda delar. 50 s.
Strömberg, H. & Eriksson, H (red) (2010). Genusperspektiv på vård och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 206 s.
Svedberg, L (2012) Gruppsykologi - om grupper, organisationer och ledarskap. (5.e upplagan) Lund: Studentlitteratur. 359 s.
Svensk sjuksköterskeförening (2010). Värdegrund för omvårdnad. (finns på svensk sjuksköterskeförenings hemsida).
Öhrn, A (2009) Patientsäkerhet. I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med lagar, vetenskapliga artiklar, aktuella rapporter och offentliga dokument.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av näst-kommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.