Kursplan våren 2015
Kursplan våren 2015
Benämning
Omvårdnad med inriktning vetenskaplig metod I
Engelsk benämning
Nursing Science- Methodology I
Kurskod
OM131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-07
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111A, OM112A samt OM113A vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 31-60 hp. Kursen kan även ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska kunna förstå, granska och diskutera grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder med avseende på omvårdnad som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder samt forskningsetik. Omvårdnaden belyses utifrån dessa två forskningsperspektiv samt i relation till aktuella folkhälsoproblem. Omvårdnadshandledning ingår.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. Beskriva och tillämpa kvantitativa begrepp och metoder relaterat till omvårdnad samt för dessa relevanta forskningsetiska principer
2. Beskriva och tillämpa kvalitativa begrepp och metoder relaterat till omvårdnad samt för dessa relevanta forskningsetiska principer,
3. Använda grundläggande epidemiologiska och statistiska begrepp samt redogöra för deskriptiva statistiska resultat,
4. Använda grundläggande begrepp för kvalitativ metod samt redogöra för innehållsanalysens resultat, och
5. . Reflektera och diskutera behovet av ytterligare kunskap i relation till omvårdnad avseende de vanligaste folkhälsoproblemen.
Delkursens arbetsformer
Föreläsningar i denna delkurs bygger på studenternas förberedande inläsning och avser att bearbeta och problematisera frågor kring lärandemål 1, 2, 3, 4 och 5. Lärandemål 1, 2, 3, och 4 fördjupas genom artikelgranskning i seminarieform. Lärandemål 4 och 5 realiseras genom studenternas parvisa arbete med kvalitativ innehållsanalys och forskningsetiska principer.
Lärandemål 5 realiseras ytterligare genom ett strukturerat grupparbete med avslutande presentation i ett lärarlett seminarium.
Delkursens bedömningsformer
De kvantitativa delarna i lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom individuell skriftlig tentamen i slutet av delkurs 1. Lärandemål 2, 4 och 5 examineras genom studenternas muntliga presentationer vid seminarium efter grupparbeten kring ett folkhälsoproblem. Bedömningen av presentationerna sker genom en i förväg utdelad matris och kan ge betyget U eller G. Bedömningen av lärandemål 5 samt de kvalitativa delarna av lärandemål 1, 3 och 4 görs genom en inlämningsuppgift som studenterna skriver i par.
2. Litteraturstudie, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen utvecklas förmågan att identifiera, granska och diskutera ett omvårdnadsproblem utifrån vetenskapligt perspektiv med koppling till omvårdnadens sex kärnkompetenser. Litteraturstudien syftar i första hand till att fördjupa studentens kunskaper om omvårdnadsfältet som praktiskt verksamhet och teoretiskt kunskapsfält och i andra hand till att vara en förberedelse inför framtida examensarbete. I samarbete med bibliotekspersonal sker en genomgång av hur tillförlitlig och lämplig kunskap och fakta kan sökas i tillgängliga databaser.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en litteraturstudie utifrån en självständigt formulerad frågeställning med koppling till någon eller några av de sex kärnkompetenserna inom omvårdnad,
2Granska och diskutera kvantitativa och kvalitativa metoder och teorier i relation till omvårdnad,
3. granska och diskutera - i respondent- - och opponentskap såväl det egna arbetet som andra studenters litteraturstudier, och
4. reflektera och diskutera sjuksköterskans behov av kunskap och kompetensutveckling på såväl individuell som generell nivå.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna i delkurs 2 består av föreläsningar, seminarier, databassökningsaktiviteter, kamratgranskningsseminarier samt olika former av lärarhandledning som introducerar, problematiserar och diskuterar lärandemål 1 i olika skeden av studenternas arbete med sin litteraturstudie. Litteraturstudien skrivs företrädesvis i par men det förekommer också enskilda arbeten. Den slutliga granskningen av litteraturstudien i samband med ett lärarlett opponent- respondentseminarium som realiserar delar av delkursens samtliga lärandemål (1,2,3,4). Lärandemål 2,3 och 4 motsvaras av kamratgranskningsseminarier som innebär att studenterna i mindre grupper får granska, bedöma och lära av varandras arbeten. Denna aktivitet följs upp av lärarhandledning där ouppklarade frågor diskuteras och klargörs vilket innebär att lärandemål 2,3 och 4 bearbetas ytterligare. Lärandemål 4 ska beaktas i litteraturstudien och utgöra föremål för diskussion både i samband med handledning och vid slutseminariet. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment kan efter samråd med examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Delkursens bedömningsformer
I den parvis genomförda litteraturstudien bedöms samtliga lärandemål på individuell basis. Möjligheter till detta ges dels genom studenternas inlämning av självvärdering avseende arbetet med litteraturstudien, dels genom den kontinuerliga kontakt mellan lärare och studenter som förekommer under delkursens olika moment men också genom det slutliga seminariet där studenternas individuella prestationer framkommer. Lärandemål 3 och 4 examineras i samband med det avslutande seminarier. Bedömningen av lärandemålen (1,2,3,4) har stöd i bedömningsmatris som återfinns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Lärandemål
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva och tillämpa olika kvantitativa och kvalitativa begrepp och metoder inom omvårdnadsforskning,
2. använda grundläggande epidemiologiska och statistiska begrepp samt redogöra för deskriptiva statistiska resultat,
3. beskriva, granska och tolka forskningsrön i samband med kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder inom folkhälsoproblem som berör omvårdnad, och
4. beskriva och relatera forskningsetiska principer med fokus på omvårdnadsforskning.
2. Litteraturstudie, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en litteraturstudie utifrån en självständigt formulerad frågeställning med koppling till någon eller några av de sex kärnkompetenserna inom omvårdnad,
2. granska och diskutera kvantitativa och kvalitativa metoder och teorier inom omvårdnadsforskning, och
3. granska och diskutera - i respondent- - och opponentskap såväl det egna arbetet som andra studenters litteraturstudier.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer i vilka studenternas lärande fokuseras. Gällande lärandemål 2 och 3 sker detta genom förberedande arbete i grupp med avslutande muntlig presentation i seminarieform. Föreläsningar ges med anknytning till samtliga lärandemål i delkurs 1. Föreläsningarna förekommer i båda delkurserna men i störst utsträckning i delkurs 1 och förutsätter förberedande inläsning och är tänkta att inkludera och till viss del bygga på studenternas frågor och aktivitet under föreläsningarna.) Läraktivitet kring lärandemål 1, 2 och 3 sker också i form av artikelgranskningar samt genom individuellt arbetet med kvalitativ innehållsanalys. I delkurs 2 kompletteras arbetsformerna för litteraturstudien, som skrivs parvis, med lärarledd resurshandledning, litteratursökning i samarbete med bibliotekarie samt genom aktiva forskares inspirationsföreläsningar. Viktigt pedagogiskt moment är ett kamratgranskningsseminarium, där studenterna i mindre grupper får bedöma och lära av varandras arbeten. Denna aktivitet följs upp av lärarhandledning där ouppklarade frågor kan tas upp. Pedagogiska hänsyn prioriteras också vid den slutliga granskningen av litteraturstudierna vid opponent- respondentseminarium tillsammans med examinator. Detta seminarium utgör främst en pedagogisk aktivitet där studenterna ges möjlighet till diskussion av litteraturstudiens samtliga delar. Introduktionsmöte och vissa seminarier är obligatoriska i kursen. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment kan efter samråd med examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Bedömningsformer
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7,5 hp
Lärandemål 2 och 3 examineras genom studenternas muntliga presentationer vid seminarium efter grupparbeten kring ett folkhälsoproblem. Bedömningen av presentationerna sker genom en i förväg utdelad matris och kan ge betyget U eller G. Bedömningen av de kvalitativa delarna av lärandemål 3 och 4 görs genom en individuell inlämningsuppgift med betygsnivåerna U och G. De kvantitativa inslagen i lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom individuell skriftlig tentamen i slutet av delkurs 1.
2. Litteraturstudie, 7,5 hp
I den parvis genomförda litteraturstudien bedöms lärandemål 51 och 62 utifrån en i förväg utformad matris. Granskning och diskussion av egna och andra studenters litteraturstudier examineras i samband med ett avslutande seminarium. Lärandemål 51 och 62 bedöms också genom en individuell inlämning av självvärdering avseende arbetet med litteraturstudien. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ejlertsson G, (2012) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 120 av 275 s.
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö Högskola.
Polit DF & Beck TC, (2014) Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 8th edition. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Litteraturen kompletteras med vetenskapliga artiklar under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter varje delkurs. Resultatet återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.