Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Omvårdnad med inriktning vetenskaplig metod I
Engelsk benämning
Nursing Science- Methodology I
Kurskod
OM131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2013-05-22
Gäller från
2013-09-02
Behörighetskrav
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111A, OM112A samt OM113A vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 31-60 hp. Kursen kan även ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska kunna förstå, granska och diskutera grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder med avseende på omvårdnad som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, forskningsetik, samt deskriptiv statistik. Sjuksköterskans omvårdnadsarbete belyses utifrån olika forskningsperspektiv samt utifrån aktuella folkhälsoproblem som beskrivs i senaste utgåvan av Socialstyrelsens folkhälsorapport. Omvårdnadshandledning ingår.
2. Litteraturstudie, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen utvecklas förmågan att identifiera, granska och diskutera ett omvårdnadsproblem utifrån vetenskapligt perspektiv med koppling till omvårdnadens sex kärnkompetenser. Litteraturstudien syftar i första hand till att fördjupa studentens kunskaper om omvårdnadsfältet som praktiskt verksamhet och teoretiskt kunskapsfält och i andra hand till att vara en förberedelse inför framtida examensarbete. I samarbete med bibliotekspersonal sker en genomgång av hur tillförlitlig och lämplig kunskap och fakta kan sökas i tillgängliga databaser.
Lärandemål
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. beskriva och tillämpa olika kvantitativa och kvalitativa begrepp och metoder inom omvårdnadsforskning,
2. använda grundläggande epidemiologiska och statistiska begrepp samt redogöra för deskriptiva statistiska resultat,
3. beskriva, granska och tolka forskningsrön i samband med kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder inom folkhälsoproblem som berör omvårdnad, och
4. beskriva och relatera forskningsetiska principer med fokus på omvårdnadsforskning.
2. Litteraturstudie, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en litteraturstudie utifrån en självständigt formulerad frågeställning med koppling till någon eller några av de sex kärnkompetenserna inom omvårdnad,
2. granska och diskutera kvantitativa och kvalitativa metoder och teorier inom omvårdnadsforskning, och
3. granska och diskutera - i respondent- - och opponentskap såväl det egna arbetet som andra studenters litteraturstudier.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer i vilka studenternas lärande fokuseras. Gällande lärandemål 2 och 3 sker detta genom förberedande arbete i grupp med avslutande muntlig presentation i seminarieform. Föreläsningar ges med anknytning till samtliga lärandemål i delkurs 1. Föreläsningarna förekommer i båda delkurserna men i störst utsträckning i delkurs 1 och förutsätter förberedande inläsning och är tänkta att inkludera och till viss del bygga på studenternas frågor och aktivitet under föreläsningarna.) Läraktivitet kring lärandemål 1, 2 och 3 sker också i form av artikelgranskningar samt genom individuellt arbetet med kvalitativ innehållsanalys. I delkurs 2 kompletteras arbetsformerna för litteraturstudien, som skrivs parvis, med lärarledd resurshandledning, litteratursökning i samarbete med bibliotekarie samt genom aktiva forskares inspirationsföreläsningar. Viktigt pedagogiskt moment är ett kamratgranskningsseminarium, där studenterna i mindre grupper får bedöma och lära av varandras arbeten. Denna aktivitet följs upp av lärarhandledning där ouppklarade frågor kan tas upp. Pedagogiska hänsyn prioriteras också vid den slutliga granskningen av litteraturstudierna vid opponent- respondentseminarium tillsammans med examinator. Detta seminarium utgör främst en pedagogisk aktivitet där studenterna ges möjlighet till diskussion av litteraturstudiens samtliga delar. Introduktionsmöte och vissa seminarier är obligatoriska i kursen. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment kan efter samråd med examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras.
Bedömningsformer
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7,5 hp
Lärandemål 2 och 3 examineras genom studenternas muntliga presentationer vid seminarium efter grupparbeten kring ett folkhälsoproblem. Bedömningen av presentationerna sker genom en i förväg utdelad matris och kan ge betyget U eller G. Bedömningen av de kvalitativa delarna av lärandemål 3 och 4 görs genom en individuell inlämningsuppgift med betygsnivåerna U och G. De kvantitativa inslagen i lärandemål 1, 2 och 3 bedöms genom individuell skriftlig tentamen i slutet av delkurs 1.
2. Litteraturstudie, 7,5 hp
I den parvis genomförda litteraturstudien bedöms lärandemål 51 och 62 utifrån en i förväg utformad matris. Granskning och diskussion av egna och andra studenters litteraturstudier examineras i samband med ett avslutande seminarium. Lärandemål 51 och 62 bedöms också genom en individuell inlämning av självvärdering avseende arbetet med litteraturstudien. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ejlertsson G, (2012) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 120 av 275 s.
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Hälsa och samhälle, Malmö Högskola.
Olsson, H, Sörensen, S. (2011). Forskningsprocessen - kvantitativa och kvalitativa perspektiv. Tredje upplagan. Stockholm: Liber. 186 s.
alternativt
Polit DF & Beck TC, (2013) Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 8th edition. Wolters Kluwer/Lippincott Williams & Wilkins.
Litteraturen kompletteras med vetenskapliga artiklar under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter varje delkurs. Resultatet återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.