Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Omvårdnad med inriktning vetenskaplig metod I
Engelsk benämning
Nursing Science- Methodology I
Kurskod
OM131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-11-25
Gäller från
2012-09-02
Behörighetskrav
För tillträde till termin 3 ska kurserna OM111A, OM112A samt OM113A vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 31-60 hp. Kursen kan även ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursen fokuserar på vetenskapliga metoder inom omvårdnad. Kursens syfte är att studenten ska kunna förstå, granska och diskutera grundläggande kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder med avseende på omvårdnad både som praktisk verksamhet och som teoretiskt kunskapsfält.
Innehåll
Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, forskningsetik, samt deskriptiv statistik. Sjuksköterskans omvårdnadsarbete belyses utifrån olika forskningsperspektiv. Omvårdnadshandledning ingår.
2. Litteraturstudie, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen utvecklas förmågan att identifiera, granska och diskutera ett omvårdnadsproblem utifrån vetenskapligt perspektiv. Litteraturstudien syftar i första hand till att fördjupa studentens kunskaper om omvårdnadsfältet som praktiskt verksamhet och teoretiskt kunskapsfält och i andra hand till att vara en förberedelse inför framtida examensarbete. Genomgång av litteratursökning och omvårdnadshandledning ingår.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser:
1. Vetenskapliga metoder inom omvårdnad, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- beskriva och tillämpa olika kvantitativa och kvalitativa begrepp och metoder inom omvårdnadsforskning,
- hantera grundläggande statistiska begrepp och redogöra för deskriptiva statistiska resultat,
- beskriva, granska och tolka forskningsrön i samband med kvantitativa och kvalitativa vetenskapliga metoder, och
- beskriva och relatera forskningsetiska principer med fokus på omvårdnadsforskning.
2. Litteraturstudie, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- planera och genomföra en litteraturstudie utifrån en självständigt formulerad frågeställning inom omvårdnadsfältet,
-granska och diskutera kvantitativa och kvalitativa metoder och teorier inom omvårdnadsforskning, och
- i respondent - och opponentskap kritiskt granska och diskutera såväl det egna arbetet som andra studenters litteraturstudier.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer i vilka studenternas lärande fokuseras. I delkurs 1 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, seminarier, grupparbeten och litteraturstudier. I delkurs 2 kompletteras arbetsformerna för litteraturstudien, som skrivs parvis, med lärarledd resurshandledning, litteratursökning i samarbete med bibliotekarie och inspirationsföreläsningar. Introduktionsmöte och vissa seminarier är obligatoriska i kursen. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment skall i samråd med kursansvarig en skriftlig ersättningsuppgift göras. Omvårdnadshandledning ingår.
Bedömningsformer
Lärandemålen examineras genom obligatoriska skriftliga och muntliga tillämpningsuppgifter samt individuell skriftlig tentamen i delkurs 1 och parvis skriftligt utformad litteraturstudie i delkurs 2. Delkurs 2 examineras i seminarieform genom presentation av egen och kritisk granskning av andra studenters litteraturstudier. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med mycket goda resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ejlertsson, G (2003) Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur. 120 av 275 s.
Granskär, M & Höglund-Nielsen, B (red.) (2008) Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur. 210 s.
Hellström, L. (2007) Anvisningar för skrivande studenter. Hälsa och samhälle, Malmö Högskola.
Olsson H, Sörensen S (2011) Forskningsprocessen – kvantitativa och kvalitativa perspektiv. Tredje upplagan. Stockholm: Liber. 186 s.
Litteraturen kompletteras med vetenskapliga artiklar under kursens gång.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs efter varje delkurs. Resultatet återkopplas till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.