Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Engelsk benämning
Nursing and Biomedical Science II with Clinical Practice- Geriatric and Somatic care
Kurskod
OM121A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-01
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen utgör den andra terminen på sjuksköterskeprogrammet och är en grundläggande kurs i huvudområdet omvårdnad på nivå 1-30 hp samt medicinsk vetenskap på nivå 1-30 hp.
Syfte
Kursen ska leda till att studenten utvecklar kunskap om omvårdnad utifrån kärnkompetenserna avseende hälsofrämjande och förebyggande arbete vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd.
Innehåll
Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande där reflektion ingår som metod för att utveckla empatiskt och etiskt förhållningssätt. Av terminens 20 veckor är 10 veckor verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där utbildning under kvällar, nätter och helger kan ingå. Kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, säker vård och informatik diskuteras i förhållande till omvårdnadsprocessen och sjuksköterskans roll.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurs 1-3 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. I delkurs 4 och 5 ges betygen Underkänd och Godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För godkänd kurs krävs att obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget Väl godkänd för delkurs 1 samt i en av delkurserna 2 eller 3. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges på schemat. Vid utebliven närvaro vid examinationsseminarium ges möjlighet till omexamination via uppföljningsseminarium.
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur återtagning ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, klinisk adjunkt och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Delkurser
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet inom omvårdnadsämnet som integreras med medicinsk vetenskap. Etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandling, specifik farmakologi, prevention och prognos vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom somatisk och geriatrisk vård behandlas. Utifrån ett personcentrerat förhållningssätt diskuteras omvårdnadsprocessen med fokus på kommunikation, dokumentation, pre- och postoperativ vård, stöd, smärta, nutritions- och eliminationsproblem. Omvårdnadsteorier och gerontologi samt omvårdnad i livets slut belyses. Kursen innehåller även kunskap om författningar, transfusionsmedicin, sårvård och vårdrelaterade infektioner. Begreppen etik, miljö och hälsa analyseras i relation till omvårdnadsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva vanligt förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess komplikationer utifrån såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
2. redogöra för begrepp och omvårdnadsåtgärder avseende kommunikation, stöd, smärta, nutrition och elimination vid sjukdomstillstånd under ett livsförlopp och vid livets slut utifrån ett personcentrerat synsätt,
3. redogöra för förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd såsom epidemiologi, etiologi, symtom, diagnostik, behandlingsprinciper och specifik farmakologi utifrån hälsoperspektiv och prevention,
4. redogöra för författningar kopplade till kursens innehåll, och
5. redogöra för omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdokumentation utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-5 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, enskilda litteraturstudier, lärandeseminarium i grupp samt i reflektionsgrupper. Seminarium med fokus på stroke/diabetes och patientsäkerhet är obligatoriskt. Vid frånvaro görs kompletterande inlämningsuppgift. Patientfall bearbetas enligt casemetodiken där analytisk förmåga och problemlösning tränas.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras i form av en enskild individuell skriftlig tentamen, (10 hp). Lärandemål 1 – 3 och 5 med fokus på stroke och diabetes (1 hp) examineras genom en individuell skriftlig tentamen i anslutning till lärandeseminarium i ämnet. Lärandemål 1 – 3 och 5 med fokus på elimination (1 hp) examineras genom en skriftlig grupptentamen där varje student bedöms individuellt. Lärandemål 2 och 4 med fokus på patientsäkerhet (1hp) examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen). Omexamination sker enligt fastställda tider.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom geriatrisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik och vårdhygienska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom geriatrisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom geriatrisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU inom geriatrisk vård för att uppnå lärandemål 1-5. Samtal med en äldre vårdtagare utifrån ett personcentrerat perspektiv genomförs. För att träna lärandemål 1 och 2 skriver studenten en reflektion kring samtalet med fördjupning i etiska frågeställningar kring en omvårdnadssituation. Studenten gör även en specifik uppgift (se studiehandledningen) beträffande nutrition och decubitus för att träna lärandemål 1 och 3. Ovan beskrivna moment är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom geriatrisk vård där kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) formuläret). Betyget sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen)
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår 160 timmars VFU inom somatisk vård fördelade på fem veckor där omvårdnad tillämpas utifrån ett personcentrerat förhållningssätt med utgångspunkt från patientens behov, resurser och medicinska tillstånd. Evidensbaserad vård samt vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras och tillämpas. Omvårdnadsprocessens olika delar tränas utifrån ett etiskt och patientsäkert perspektiv. Medicinsk teknik, riskbedömning och vårdhygienska riktlinjer tillämpas. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas i samverkan med patient, närstående och olika professioner. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på patienten inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och beskriva etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
2. kommunicera och samverka med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån personens individuella behov baserad på såväl evidensbaserad kunskap som vetenskap i relation till beprövad erfarenhet,
3. utföra och dokumentera under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom somatisk vård i samverkan i team med andra professioner, vårdtagare/patient och närstående,
4. utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter under handledning och tillämpa för området aktuella författningar samt kunna hantera informatik i vården, och
5. visa självkännedom och empatisk förmåga, samt visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens inom somatisk vård.
Delkursens arbetsformer
Delkursen omfattar VFU på somatisk vårdavdelning för att uppnå lärandemål 1-5. Student genomför ett fördjupat samtal med en patient utifrån omvårdnadsprocessen för att träna lärandemål 1- 3.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1-5 genom individuell bedömning av studentens prestationer i VFU inom somatisk vård där kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms utifrån AssCe-formuärets kriterier. Lärandemål 3 examineras även genom individuell skriftlig omvårdnadsdokumentation enligt VIPS-modellen utifrån omvårdnadsprocessens olika delar. Betygen sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen).
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursens omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande; enhetsomvandling; relationsberäkning gällande verksam substans; spädningsberäkningar; infusionshastighet.
Delkursens arbetsformer
I delkursen ingår föreläsningar och övningar i läkemedelsberäkning som ger stöd för att uppnå lärandemål 1 i delkursen.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras lärandemål 1 som individuell skriftlig tentamen och 100 procents rätt krävs för att studenten ska vara godkänd.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Delkursens innehåll
Omvårdnadshandlednings teori och praktik introduceras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. reflektera kring och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till den egna kunskaps- och kompetensutvecklingen samt sjuksköterkans profession.
Delkursens arbetsformer
Studenten har föreläsningar i omvårdnadshandlednings teori samt olika typer av kunskap, kompetens och lärande som följs av gruppreflektioner för att uppnå lärandemålet.
Delkursens bedömningsformer
I delkursen examineras omvårdnadshandledning genom obligatorisk närvaro och individuell skriftlig examination. Vid frånvaro gör studenten en kompletterande inlämningsuppgift.
Lärandemål
Kursen består av fem delkurser:
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva evidensbaserad omvårdnad relaterat till förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess komplikationer,
2. redogöra för begreppen och omvårdnadsåtgärderna avseende kommunikation, stöd, smärta, nutrition och elimination vid geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd från ett personcentrerat synsätt,
3. redogöra för förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd såsom epidemiologi, etiologi, symtom, diagnostik och behandlingsprinciper utifrån hälsoperspektiv och prevention,
4. redogöra för specifik farmakologi relaterat till sjukdomstillstånd inom kursens ram,
5. redogöra för författningar kopplade till kursens innehåll, och
6. redogöra för omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdokumentation.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och reflektera över etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer,
2. genomföra samtal med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån deras individuella behov och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
3. genomföra under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom geriatrisk vård i samverkan med företrädare för andra professioner och vårdtagaren/patienten samt hantera informatik i vården, och
4. utföra under handledning ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter och tillämpa för området aktuella författningar.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. identifiera och reflektera över etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer,
2. genomföra samtal med patienter och närstående samt planera personcentrerad vård utifrån deras individuella behov och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
3. genomföra under handledning omvårdnad med ett patientsäkerhetsperspektiv utifrån omvårdnadsprocessen för vårdtagare/patienter inom somatisk vård i samverkan med företrädare för andra professioner och vårdtagaren/patienten samt hantera omvårdnadsdokumentation och informatik i vården, och
4. utföra under handledning utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter och tillämpa för området aktuella författningar.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa läkemedelsberäkning gällande; enhetsomvandling; relationsberäkning gällande verksam substans; spädningsberäkningar; infusionshastighet.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. reflektera kring och relatera till teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnad i relation till sjuksköterskans yrkesfunktion.
Arbetsformer
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
För att uppnå samtliga lärandemål bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, enskilda litteraturstudier, lärandeseminarium i grupp samt i reflektionsgrupper. Patientfall bearbetas enligt casemetodiken där analytisk förmåga och problemlösning tränas.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Studenten har fem veckors handledd verksamhetsförlagd utbildning. Uppföljningssamtal sker mellan adjunkt/lektor, studenten och den handledande sjuksköterskan vid flera tillfällen där lärandemålen och studentens prestationer och möjligheter att uppnå dessa diskuteras. Studenten genomför ett fördjupat samtal med en äldre vårdtagare utifrån ett personcentrerat perspektiv där de fördjupar sig i etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer samt skriver reflektioner runt detta för att uppnå lärandemål 1och 2. Studenten gör även en specifik uppgift beträffande nutrition och decubitus i samverkan med adjunkt och vårdpersonal för att uppnå lärandemål 1 och 3.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Studenten har fem veckors handledd VFU. En sjuksköterska från verksamheten samt en adjunkt/lektor från högskolan samarbetar kontinuerligt under kursen tillsammans i kliniska lärarpar, och med studenten för att uppnå samtliga lärandemålen. Uppföljningssamtal och reflektionsseminarier sker vid flera tillfällen där lärandemålen och studentens prestationer och möjligheter att uppnå dessa diskuteras. Peer learning förekommer ute i praktiken där studenterna mer strukturerat lär av varandra samt använder varandra som resurser. Metoden innebär att studenterna har uppgifter att lösa, diskutera och reflektera över i samband med patientknutet omvårdnadsarbete innan de diskuterar detta med den handledande sjuksköterskan för att uppnå samtliga lärandemål. Student genomför ett fördjupat samtal med en patient utifrån omvårdnadsprocessen som dokumenteras enligt VIPS-modellen för att uppnå lärandemål 1- 3.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Studenten har föreläsningar om läkemedelsberäkning samt schemalagd resurstid där de bereds möjlighet att få fördjupad individuell undervisning för att uppnå lärandemålet.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Studenten har föreläsningar i omvårdnadshandlednings teori samt olika typer av kunskap, kompetens och lärande som följs av gruppreflektioner för att uppnå lärandemålet.
Bedömningsformer
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i nedanstående kurser. För väl godkänd kurs krävs att samtliga lärandemålen är uppfyllda med väl godkända resultat.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Lärandemål 1-6 examineras i form av en enskild skriftlig tentamen. Lärandemål 1 – 4, 6 examineras genom två skriftliga gruppexaminationer. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Lärandemålen i delkurs två examineras under VFU inom geriatrisk vård där kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms och betygsätts utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE-formuläret). Godkänd innebär god förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning där samtliga 21 punkter ska bedömas med minst god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1. Väl Godkänd innebär starkt utvecklad förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning. Av de 21 punkterna ska minst18 bedömas med starkt utvecklad förmåga och de övriga med god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1. Underkänd innebär att kriterierna för godkänd enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning inte har uppnåtts.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Lärandemålen i delkurs tre examineras under VFU inom somatisk vård där kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt bedöms och betygsätts utifrån AssCE-formuläret. Godkänd innebär god förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning. Där samtliga 21 punkter ska bedömas med minst god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1. Väl Godkänd innebär starkt utvecklad förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning. Av de 21 punkterna ska minst18 bedömas med starkt utvecklad förmåga och de övriga med god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1. Underkänd innebär att kriterierna för godkänd enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning inte har uppnåtts.
Utöver denna sker examination och bedömning av studentens teoretiska kunskaper genom skriftlig omvårdnadsdokumentation utifrån omvårdnadsprocessen.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
I delkurs fyra examineras läkemedelsberäkning som enskild skriftlig tentamen och 100 procents rätt krävs för att studenten ska vara godkänd.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
I delkurs fem examineras omvårdnadshandledning genom obligatorisk närvaro och skriftlig examination. Vid frånvaro gör studenten en kompletterande inlämningsuppgift.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges på schemat. Utebliven närvaro vid examinationsseminarium ges möjlighet till omtentamen via uppföljningsseminarium
Ingen ledighet beviljas under VFU. Vid frånvaro under VFU ska klinisk adjunkt som är ansvarig för bedömningen, handledare och student komma överens om hur återtagning ska ske. Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid.
Kurslitteratur och övriga läromedel
*Almås H, (red.) (2011) Klinisk omvårdnad del 1 och 2 Stockholm: Liber. ca 310 av 1167 s.
*Bjuväng A, Kjellberg M, Rehle H, Åkesson U, (2006) Klinisk kemi och klinisk fysiologi. Lund: Studentlitteratur. 232 s.
*Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2013) Nya VIPS-boken. Välbefinnande, integritet, prevention, säkerhet. Lund: Studentlitteratur AB. 235 s.
*Ericson E, Ericson T, (2012). Medicinska sjukdomar-specifik omvårdnad-Medicinsk behandling-Patofysiologi. Lund: Studentlitteratur. ca 250 av 747 s.
*FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva.
*Olsen L A, Hälleberg Nyman M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
*Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB.
*Simonsen T, Hasselström J, (2012) Illustrerad Farmakologi sjukdomar och behandling, del 2. Stockholm: Natur & Kultur. ca 185 s av 416 s.
*Vårdhandboken, www.vardhandboken.se
* Ingår i delkurs 1, 2 och 3. Vetenskapliga artiklar som anges i studiehandledningen tillkommer i samtliga delkurser.
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka: Liber. 399 s.
Järhult J, Offenbartl K, (2013) Kirurgiboken. Stockholm: Liber. ca 200 av 608 s.
Larsson M, Rundgren Å, (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. ca 140 s av 358 s.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Larsson M, Rundgren Å, (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. ca 140 s av 358 s.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Ericson E, Ericson T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka: Liber. 399 s.
Järhult J, Offenbartl K, (2013) Kirurgiboken. Stockholm: Liber. ca 200 av 608 s.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Olsen L A, Hälleberg Nyman M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 228 s.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Carper B A, (1978) Fundamental Patterns of Knowing in Nursing Science, 1(1), 13-24.
Lindell L, (2003) Omvårdnadshandledning – en möjlig väg till reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Rapport. Malmö högskola.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.