Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Omvårdnad med medicinsk vetenskap II med VFU geriatrik och somatisk vård
Engelsk benämning
Nursing and Biomedical Science II with Clinical Practice- Geriatric and Somatic care
Kurskod
OM121A
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-03-08
Gäller från
2012-01-16
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 16: Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en grundläggande kurs i basal och specifik omvårdnad (nivå 1-30 hp), medicinsk vetenskap (nivå 1-30 hp) och verksamhetsförlagd utbildning (VFU I) (nivå 1-30 hp).
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskap om basal och specifik omvårdnad, hälsobefrämjande och förebyggande arbete, samt patofysiologin vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd utifrån sjuksköterskans yrkesfunktion. I verksamhetsförlagd utbildning (VFU) ska studenten under handledning kunna tillämpa teoretiska kunskaper och grundläggande färdigheter avseende omvårdnad samt basala hygienrutiner inom geriatrisk och somatisk vård.
Innehåll
Kursen består av fyra delkurser:
Delkurser
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Delkursens innehåll
I delkursen diskuteras teoretiska kunskaper i basal och specifik omvårdnad samt epidemiologi, etiologi, patofysiologi, symtom, diagnostik, behandling, prevention och prognos vid vanligt förekommande sjukdomstillstånd inom somatisk och geriatrisk vård. Vidare behandlar delkursen kommunikation, omvårdnadsprocessen, omvårdnadsteori, omvårdnadsdokumentation, pre- och postoperativ vård, blodgruppssystem och transfusioner, sårläkningsprocessen och sårbehandling, vårdrelaterade infektioner, smärta, nutritions- och eliminationsproblem, sänglägeskomplikationer, gerontologi och omvårdnad i livets slut. Begreppen etik, miljö och hälsa analyseras.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tillämpas den basala omvårdnaden såsom patientens behov av personlig hygien, närings- och vätsketillförsel, uttömningar, aktivitet, sömn och vila, respiration, cirkulation och kroppstemperatur. Medicinsk teknik, säkerhetsaspekter och vårdhygienska riktlinjer för patient och personal tillämpas i kapillärprovtagning, venprovtagning, katetrisering av urinblåsan, injektionsgivning perifer venkateter och parenteral nutrition. Studenten tränas i omvårdnadsprocessens olika delar. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på den äldre människan inom geriatrisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen tillämpas den basala omvårdnaden såsom patientens behov av personlig hygien, närings- och vätsketillförsel, uttömningar, aktivitet, sömn och vila, respiration, cirkulation och kroppstemperatur. Bäddning till sängliggande patient och riskidentifiering, medicinsk teknik, säkerhetsaspekter och vårdhygienska riktlinjer för patient och personal tillämpas i kapillärprovtagning, venprovtagning, katetrisering av urinblåsan, injektionsgivning perifer venkateter och parenteral nutrition. Studenten tränas i omvårdnadsprocessens olika delar. Det professionella förhållningssättet avseende kommunikation och bemötande tillämpas. Frågor kring kön, kultur, samhälle och miljö diskuteras med fokus på patienter inom somatisk vård. Författningar relevanta för området tillämpas.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Delkursens innehåll
Delkursens innehåll bygger på SOSFS 2000:1 och omfattar teoretiska övningar gällande beräkningar, iordningställande samt administrering av läkemedelsordinationer.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår tillämpning av handledningsmetodik gällande omvårdnadshandledning och integration av yrkesrelaterad omvårdnadskunskap samt för kunskapsområdet relevant forskning.
Lärandemål
Kursen består av fyra delkurser:
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
– beskriva basal och specifik omvårdnad relaterat till förekommande geriatriska, medicinska och kirurgiska sjukdomstillstånd och dess komplikationer,
- redogöra för begreppen och omvårdnadsåtgärderna avseende kommunikation, stöd, smärta, nutrition och elimination,
- redogöra för förekommande sjukdomstillstånd såsom epidemiologi, etiologi, symtom, diagnostik och behandlingsprinciper utifrån hälsoperspektiv och prevention,
- redogöra för specifik farmakologi relaterat till sjukdomstillstånd inom kursens ram,
- redogöra för författningar kopplade till kursens innehåll, och
- redogöra för omvårdnadsprocessen, omvårdnadsteori och omvårdnadsdokumentation.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och reflektera över etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer,
- genomföra samtal med patienter och närstående samt planera vården utifrån deras individuella behov och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
- under handledning genomföra omvårdnad för vårdtagare/patienter inom geriatrisk vård i samverkan med företrädare för andra professioner och vårdtagaren/patienten, och
- under handledning utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter och tillämpa för området aktuella författningar.
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7,5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och reflektera över etiska frågeställningar i omvårdnadssituationer,
- genomföra samtal med patienter och närstående samt planera vården utifrån deras individuella behov och visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt,
- under handledning genomföra omvårdnad för vårdtagare/patienter inom somatisk vård i samverkan med företrädare för andra professioner och vårdtagaren/patienten,
- under handledning utföra ordinerad medicinsk behandling, medicintekniska arbetsuppgifter och tillämpa aktuella författningar, och
- visa förmåga att informera och undervisa patienter och närstående i basal och specifik omvårdnad relaterat till patientens aktuella sjukdomssituation.
4. Läkemedelsberäkning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna tillämpa läkemedelsberäkning.
5. Omvårdnadshandledning, 1 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera kring teoretisk och tillämpad kunskap inom omvårdnadsvetenskapens praktik och sjuksköterskans yrkesfunktion
Arbetsformer
Arbetsformerna varierar i sin utformning för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion. De består av litteraturstudier med kompletterande föreläsningar, reflektion i grupper, handledning i verksamhetsförlagd utbildning, lärandeseminarier, bearbetning av omvårdnadsdokumentation. Obligatoriska moment i kursen är kursintroduktion, seminarier, omvårdnadshandledning samt verksamhetsförlagd utbildning. Detta utgör tillsammans med tentamen underlag för kursens examination.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer i delkurs ett görs i form av individuell skriftlig tentamen och examinationsseminarier i grupp. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen.
För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med väl godkända resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. I delkurs två examineras studenten skriftligt och i muntliga gruppseminarier.I delkurs tre, examineras omvårdnadsdokumentation, vilken bedöms utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning).
I VFU under delkurs två och tre examineras kunskaper, färdigheter och etiskt förhållningssätt utifrån bedömningsformuläret Assessment of Clinical Education (AssCE).
Godkänd – god förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning. Samtliga 21 punkter ska bedömas med minst god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1.
Väl Godkänd – starkt utvecklad förmåga enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning. Av de 21 punkterna ska minst18 bedömas med starkt utvecklad förmåga och de övriga med god förmåga i relation till utbildningsnivå för år 1.
Underkänd – kriterierna för godkänd enligt bedömningsunderlaget AssCe för klinisk utbildning har inom de angivna tidsramarna ej uppnåtts. Underlag för bedömning saknas därmed. I delkurs fyra examineras läkemedelsberäkning som individuell skriftlig tentamen.
Samtliga i kursen ingående moment skall vara godkända för att kursen i sin helhet ska bedömas som godkänd. För väl godkänt betyg i kursen som helhet krävs betyget väl godkänd i delkurs ett och i en av delkurserna två eller tre samt betyget godkänd i del kurs fyra.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Student som blivit underkänd i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en (1) ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskerar att skadas, kan examinator i samråd med handledare och enhetschef besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Omvårdnad och medicinsk vetenskap, 13 hp
Almås, H (Red) (2001) Klinisk omvårdnad, två delar. Stockholm: Liber. (ca 310 av 1167 s).
Amerine,E, Keirsey,M. (2006) Managing acute diarrhea. Nursing,36,(9), 64hn1-4 (3 s)
Björkman, A-M (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. (311 s).
Björkman, E och Karlsson,K (2008) Medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ca 105 av 367 s).
Ehnfors, M, Ehrenberg, A, Thorell Ekstrand ,I (2000) VIPS-boken om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen.
Stockholm: Vårdförbundet, FOU rapport 48. (352 s).
Ericson, E och Ericson, T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka: Liber. (399s).
Ericson, E och Ericson, T (2008). Medicinska sjukdomar-specifik omvårdnad-Medicinsk behandling-Patofysiologi. Lund: Studentlitteratur. (ca 250 av 747 s.).
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års
utgåva. (ca 50 av 1400 s).
FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna (8 s).
Vårdhandboken www.vardhandboken.se
Järhult, J och Offenbartl, K (2006) Kirurgiboken. Stockholm: Liber.
Larsson, M och Rundgren, Å (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. (ca 140 s av 358 s)
Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB (ca 100 s av 750 s)
Richmond J. (2003) Prevention of constipation through risk management. Nursing Standard, 17,(16), 39-46 (8 s)
Simonsen, T, Aarbakke, J, Hasselström J (2004) Illustrerad Farmakologi sjukdomar och behandling, del 2. Stockholm: Natur & Kultur. (ca 185 s av 416 s).
Socialstyrelsen (2005) Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm. (17 s).
Tew, L. et al (2005) Infection risks associated with urinary catheters. Nursing Standard, 20,(7), 55-61 (7 s)
Östlinder, G (red) (2002) Omvårdnad som akademiskt ämne i forskning, utbildning och patientnära verksamhet. Stockholm: Svensk sjuksköterskeförening, (s 47-64) (18 s).
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
2. Verksamhetsförlagd utbildning inom geriatrisk vård, 7.5 hp
Almås, H (Red)(2001) Klinisk omvårdnad, två delar. Stockholm:Liber. (ca 310 av 1167 s).
Andersson, P, Westergren, A, Karlsson, S,, Rahm Hallberg, I, Renvert, S (2002) Oral health and nutritional status in a group of geriatric rehabilitation Patients. Scandinavien Journal of Caring Science, 16, (3), 311-318 (8 s)
Björkman, A-M (2009) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. (311 s).
Björkman, E och Karlsson K (2008) Medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ca 105 av 367 s)
Vårdhandboken www.vardhandboken.se
Larsson, M och Rundgren, Å (2010) Geriatriska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur. (ca 140 s av 358 s)
Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB (ca 100 s av 750 s)
Simonsen, T, Aarbakke, J, Hasselström J (2004) Illustrerad Farmakologi sjukdomar och behandling, del 2. Stockholm: Natur & Kultur. (ca 185 s av 416 s).
Socialstyrelsen (2005) Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm. (17 s)
Wadensten, B och Carlsson, M (2003) Theorydriven guidelines for practical care of older people, based on the theory of gerotranscendence. Journal of Advanced Nursing. 41,(5), 462-470 (9 s)
3. Verksamhetsförlagd utbildning inom somatisk vård, 7.5 hp
Svenska sjuksköterskeförening (s 47-64) (18 s) Almås H (Red) (2001) Klinisk omvårdnad, två delar. Stockholm:Liber. (ca 310 av 1167 s).
Amerine,E, Keirsey,M. (2006) Managing acute diarrhea. Nursing,36,(9), 64hn1-4 (3 s)
Björkman, A-M (2001) Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. Lund: Studentlitteratur. (311 s)
Björkman, E och Karlsson,K (2008) Medicinsk teknik för sjuksköterskor. Lund: Studentlitteratur. (ca 105 av 367 s)
Dahlberg, K (2002) Vårdlidande – det onödiga lidandet. Vård i Norden, 1 (22) 4-8
(5 s)
Ehnfors, M, Ehrenberg, A, Thorell Ekstrand, I (2000) VIPS-boken om en forskningsbaserad modell för dokumentation av omvårdnad i patientjournalen.
Stockholm: Vårdförbundet, FOU rapport 48. (352 s)
Ericson, E och Ericson, T, (2009) Klinisk mikrobiologi. Nacka: Liber. (399s)
Ericson, E och Ericson, T (2008). Medicinska sjukdomar-specifik omvårdnad-Medicinsk behandling-Patofysiologi. Lund: Studentlitteratur. (ca 250 av 747 s.)
FASS. Läkemedel i Sverige. Kungsbacka: Läkemedelsinformation AB. Senaste års utgåva. (ca 50 av 1400 s)
Vårdhandboken www.vardhandboken.se
Järhult, J och Offenbartl, K (2006) Kirurgiboken. Stockholm: Liber
Raadu, G (red). (senaste upplagan) Författningshandbok för personal inom hälso- och sjukvård. Stockholm: Liber AB (ca 100 s av 750 s)
Richmond J. (2003) Prevention of constipation through risk management. Nursing Standard,17,(16), 39-46 (8 s)
Simonsen, T, Aarbakke, J, Hasselström J (2004) Illustrerad Farmakologi sjukdomar och behandling, del 2. Stockholm: Natur & Kultur. (ca 185 s av 416 s).
Socialstyrelsen (2001) Smärtbehandling i livets slutskede. Stockholm. (68 s)
Socialstyrelsen (2005) Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm. (17 s)
Tew, L. et al (2005) Infection risks associated with urinary catheters. Nursing Standard, 20,(7), 55-61 (7 s)
Östlinder, G (red) (2002) Omvårdnad som akademiskt ämne i forskning, utbildning och patientnära verksamhet. Stockholm
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter hela kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.