Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Preklinisk Omvårdnad
Engelsk benämning
Preclinical Nursing
Kurskod
OM113A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-12-02
Gäller från
2016-01-18
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 1-30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för att kunna förstå och ha förmåga att utföra grundläggande omvårdnad och medicinsk teknik, med tillämpning av ett empatiskt och etiskt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande och ergonomisk medvetenhet. Studenten ska förberedas för att i kommande verksamhetsförlagda utbildning kunna ge en personcentrerad, evidensbaserad och för patienten säker vård.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Grundläggande teoretiska strukturer, 2.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till omvårdnadsprocessen som modell för planering av omvårdnad samt omvårdnadsdokumentation i samband med denna. Aktuell lagstiftning inom området behandlas. Områden från delkurs 2 och 3 exemplifieras.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för omvårdnadsprocessen och använda omvårdnadsdokumentation när patienten behöver stöd i det dagliga livet relaterat till nedsatt egenvårdsförmåga,
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet genomförs undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och enskilda studier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras genom enskild skriftlig tentamen.
2. Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar ergonomiska principer, patientobservationer, kommunikation, empatiskt och etiskt förhållningssätt, aseptiska och hygieniska principer, utsöndringar, näringstillförsel, vätsketillförsel, patientens personliga hygien, sänglägeskomplikationer, läkemedelshantering samt grundläggande medicinska tekniker.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra omvårdnadsåtgärder och grundläggande medicinsk-tekniska arbetsuppgifter samt hantera läkemedelsordinationer, och
2. utföra personcentrerad vård och tillämpa ett empatiskt och etiskt förhållningssätt , ett aseptiskt handlande och med ergonomisk medvetenhet.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1 och 2 genomförs undervisningen i form av föreläsningar, enskilda studier, praktiska övningar samt fältstudier. Arbete sker såväl enskilt som i grupp med attrapper och fiktiva patienter. Obligatoriska moment är fältstudier samt praktiska övningar inför examination i kliniskt träningscentrum, se studiehandledningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras individuellt genom aktivt deltagande i prekliniska övningar, fältstudieseminarium samt examination i kliniskt träningscentrum (OSCE, objective structured clinical examination), se kriterier i studiehandledningen.
3. Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelshantering, läkemedelsberäkning, patientsäkerhet, hjärt-lungräddning, sårbehandling, samt avancerade medicinska tekniker.
Delkursens lärandemål
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera avancerade medicinsktekniska arbetsuppgifter med aseptik och patientens säkerhet i fokus, samt genomföra beräkning och hantering av läkemedel.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemålet genomförs undervisningen i form av föreläsningar, enskilda studier, praktiska instruktioner och övningar samt seminarier. Arbete sker såväl enskilt som i grupp med attrapper och fiktiva patienter. Obligatoriska moment är praktiska övningar inför examination i kliniskt träningscentrum, se studiehandledningen.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras individuellt genom aktivt deltagande i prekliniska övningar, samt examination i kliniskt träningscentrum (OSCE, objective structured clinical examination), se kriterier i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamenstillfällen, på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat . Omtentamen relaterat till examination i kliniskt träningscentrum sker i överenstämmelse mellan lärare och student.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser.
1. Grundläggande teoretiska strukturer, 2,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för omvårdnadsprocessen och använda omvårdnadsdokumentation när patienten behöver stöd i det dagliga livet relaterat till nedsatt egenvårdsförmåga,
2. Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra omvårdnadsåtgärder och grundläggande medicinsktekniska arbetsuppgifter samt hantera läkemedelsordinationer.
2. utföra personcentrerad vård och tillämpa ett empatiskt förhållningssätt , ett aseptiskt handlande och med ergonomisk medvetenhet.
3. Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera avancerade medicinsktekniska arbetsuppgifter med aseptik och patientens säkerhet i fokus, samt genomföra beräkning och hantering av läkemedel.
Arbetsformer
1. Grundläggande omvårdnad – omvårdnadsprocessen, 2,5 hp
I delkurs 1 bygger undervisningen på föreläsningar och enskilda studier.
2. Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
I delkurs 2 bedrivs undervisningen i form av föreläsningar, enskilda studier, seminarier, arbete såväl enskilt som i grupp med attrapper och fiktiva patienter samt fältstudier.
3. Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
I delkurs 3 är arbetsformerna föreläsningar, enskilda studier, seminarier samt arbete såväl enskilt som i grupp med attrapper och fiktiva patienter.
Bedömningsformer
1.Grundläggande omvårdnad – omvårdnadsprocessen, 2,5 hp
Delkurs 1 examineras genom enskild skriftlig tentamen.
2.Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
Delkurs 2 examineras genom deltagande i och utförande av praktiska övningar samt examination i kliniskt träningscentrum.
3.Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
Delkurs 3 examineras genom deltagande i och utförande av praktiska övningar samt examination i kliniskt träningscentrum.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att delkurs 1 är bedömd som väl godkänd. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med examinatorn
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamenstillfällen, på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat . Omtentamen relaterat till OSCE sker i överenstämmelse mellan lärare och student.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Boman, L & Wikström, C (2014) Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur. Ca 240 sid av 273 s.
Edberg, A-K & Wijk, H (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. 2:a upplagan Lund: Studentlitteratur AB. Ca 340 s av 812 s.
Ehrenberg, A & Wallin, L (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 110 s av 540 s.
Friberg, F & Öhlén, J (red) (2014) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 30 s av 632 s.
Olsen, L A & Hälleberg Nyman, M (2015). Säker läkemedelsberäkning: dos, styrka, mängd. Stockholm: Natur & kultur. Ca 60 s av 228 s.
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.