Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Preklinisk Omvårdnad
Engelsk benämning
Preclinical Nursing
Kurskod
OM113A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-07-05
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 1-30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för att kunna förstå och ha förmåga att utföra grundläggande omvårdnad och medicinsk teknik. Detta ska ske med tillämpande av ett empatiskt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande, ergonomisk medvetenhet och ett för patienten säkert sätt, för att förberedas för kommande verksamhetsförlagda utbildning.
Innehåll
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
1. Grundläggande teoretiska strukturer, 2.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen är en introduktion till omvårdnadsdokumentation och omvårdnadsprocessen som modell för planering av omvårdnad. Aktuell lagstiftning inom området behandlas.
2. Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar ergonomiska principer, patientobservationer, kommunikation, empatiskt bemötande, etiskt förhållningssätt, aseptiska och hygieniska principer, utsöndringar, näringstillförsel, vätsketillförsel, sänglägeskomplikationer samt grundläggande medicinska tekniker.
3. Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
Delkursens innehåll
Delkursen omfattar läkemedelshantering, läkemedelsberäkning, patientsäkerhet, hjärt-lungräddning, sår- och sårvård, förbandsläggning, avancerade medicinska tekniker och författningar.
Lärandemål
Kursen består av tre delkurser.
1. Grundläggande teoretiska strukturer, 2,5 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdokumentation när patienten behöver stöd i det dagliga livet på grund av nedsatt egenvårdsförmåga,
2. Grundläggande medicinska tekniker, 3 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra omvårdnadsåtgärder och grundläggande medicinsktekniska arbetsuppgifter samt hantera läkemedelsordinationer.
2. visa förståelse för och färdighet i att tillämpa ett empatiskt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande och med ergonomisk medvetenhet.
3. Avancerade medicinska tekniker, 2 hp
Efter genomgången delkurs ska studenten kunna
1. utföra och dokumentera avancerade medicinsktekniska arbetsuppgifter med aseptik och patientens säkerhet i fokus, samt genomföra beräkning och hantering av läkemedel.
Arbetsformer
I samtliga delkurser bygger undervisningen på föreläsningar och enskilda studier. Delkurs 2 och 3 innefattar även seminarier, arbete i grupp, arbete med attrapper och fiktiva patienter samt fältstudier.
Bedömningsformer
Första delkursen examineras genom enskild skriftlig tentamen. Delkurs 2 examineras genom deltagande i och utförande av praktiska övningar samt examination i kliniskt träningscentrum. Delkurs 3 examineras genom deltagande i och utförande av praktiska övningar samt examination i kliniskt träningscentrum.
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. För väl godkänd kurs krävs att delkurs 1 är bedömd som väl godkänd. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med kursledningen
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamenstillfällen, på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider .
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björkman A-M. (2009). Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur AB. ca 100 av 312 s.
Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 370 sid av 852 sid.
Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 130 sid av 512 sid.
Friberg, F & Öhlén, J (red) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur AB. Ca 85 sid av 478 sid.
Svenska rådet för hjärt- lungräddning (2011) S-HLR. HLR för sjukvårdspersonal. www.hlr.nu
Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se.
Aktuella författningar, vetenskapliga artiklar och aktuellt informationsmaterial tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.