Kursplan hösten 2011
Kursplan hösten 2011
Benämning
Preklinisk Omvårdnad
Engelsk benämning
Preclinical Nursing
Kurskod
OM113A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-06-07
Gäller från
2011-08-29
Behörighetskrav
Kursens förkunskapskrav är grundläggande behörighet samt områdesbehörighet 16: Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet och är en kurs inom huvudområdet omvårdnad på nivå 1-30 hp som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursens syfte är att studenten ska tillägna sig kunskaper och färdigheter för att kunna förstå och ha förmåga att utföra grundläggande omvårdnad och medicinsk teknik. Detta ska ske med tillämpande av ett empatiskt förhållningssätt, ett aseptiskt handlande, ergonomisk medvetenhet och ett för patienten säkert sätt, för att förberedas för kommande verksamhetsförlagda utbildning.
Innehåll
Moment 1, 5,5 hp
Patientdatalag, Omvårdnadsprocessen, Dokumentation, Ergonomiska principer, Patientobservationer, Kommunikation, Etiskt förhållningssätt, Aseptiska och hygieniska principer, Utsöndringar, Näringstillförsel, Vätsketillförsel, Sänglägeskomplikationer, Grundläggande medicinska tekniker, Läkemedelshantering,, Författningar och Patientsäkerhet.
Moment 2, 2 hp
Hjärt-lungräddning, Sår- och sårvård, Förbandsläggning, Avancerade medicinska tekniker och Författningar.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
- visa förståelse för och färdigheter i att arbeta med omvårdnadsprocessen och dokumentation när patienten behöver stöd i i det dagliga livet på grund av nedsatt egenvårdsförmåga,
- reflektera över hur det är att vara beroende av andra vid nedsatt egenvårdsförmåga i det dagliga livet,
- visa förståelse för och färdigheter i att utföra samt dokumentera medicintekniska uppgifter, utföra hjärt-lungräddning samt redogöra för grundläggande principer för beräkning och hantering av läkemedel, och
- visa förståelse för och färdigheter i att tillämpa ett empatiskt förhållningssätt och ett aseptiskt handlande på ett för patienten säkert sätt och med ergonomisk medvetenhet,
Arbetsformer
Undervisningen bygger på föreläsningar, studentaktiva arbetsformer vilka innefattar seminarier, arbete i grupp, arbete med attrapper och fiktiva patienter, fältstudier samt enskilda studier. Examinationsgrundande seminarier, redovisningstillfällen och praktiska övningar är obligatoriska.
Bedömningsformer
Bedömningen av studentens färdigheter i att utföra samt dokumentera medicintekniska uppgifter sker genom rollspel. Även bedömningen av färdigheter i att tillämpa ett empatiskt förhållningssätt och ett aseptiskt handlande på ett för patienten säkert sätt och med ergonomisk medvetenhet sker genom rollspel. Kunskaper om omvårdnadsprocessen, kommunikation, författningar och läkemedelshantering bedöms genom enskilda skriftliga och muntliga examinationer samt genom rollspel. För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. För väl godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med mycket goda resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav inom en period av tre år. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt på fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, P (2009) Munhälsa. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 35 s.
Baggens, C & Sandén (2009) Omvårdnad genom kommunikativa handlingar. I.: Friberg, F & Öhlén, J (red) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 36 s.
Björkman A-M. (2009). Läkemedelsberäkning och läkemedelshantering. 2:a upplagan. Lund: Studentlitteratur. ca 100 av 312 s.
Björvell, C & Thorell-Ekstrand (2009) Omvårdnadsåtgärder . I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 25 s.
Carlsson, E (2009) Kommunikation. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 28 s.
Ekman, I (2009) Symtom och tecken på ohälsa. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 18 s.
Florin, J (2009a) Omvårdnadsprocessen. I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 35 s.
Florin, J (2009b) Omvårdnadsbehov och omvårdnadsdiagnostik. I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 38 s.
Gånemo, A & Lindholm, C (2009) Hud och sår. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 54 s.
Henoch, I. (2009) Andning. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 24 s.
Lindahl, B m fl (2009) Kroppen, kroppslig vård och hygien. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Nyström, M (2009) Vårdrelationer i vardagsliv med vacklande hälsa. I: Friberg, F & Öhlén, J (red) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 18 s.
Rydholm Hedman, A-M (2009) Aktivitet, rörelse och rörlighet. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
30 s.
Socialstyrelsen; Aktuella författningar.
Snellman, I (2009) Vårdrelationer – en filosofisk belysning. I: Friberg, F & Öhlén, J (red) Omvårdnadens grunder. Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Sund-Levander, M (2009) Kroppstemperatur. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Stenzelius, K & Bengtsson, M (2009) Elimination. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 54 s.
Strömberg, A (2009) Cirkulation. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 30 s.
Svenska rådet för hjärt-lungräddning (2006) MiniAnne – En andra chans. Intensivträning i HLR. www.hlr.nu
Anmärkning: Utbildningsmaterial; docka samt dvd-material. Vårdhandboken, www.vårdhandboken.se.
Westergren, A (2009) Nutrition och ätande. I: Edberg, A-K & Wijk, H (red) Omvårdnadens grunder. Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur. 36 s.
Öhrn, A (2009) Patientsäkerhet . I: Ehrenberg, A & Wallin, L (red) Omvårdnadens grunder. Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. 32 s.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som reflektionsunderlag tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter varje delkurs slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.