Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Medicinsk vetenskap I
Engelsk benämning
Biomedical Science I
Kurskod
OM112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2006-11-22
Fastställandedatum
2021-10-20
Gäller från
2022-01-17
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig basala medicinska kunskaper som grund för sjuksköterskans huvudområde omvårdnad inom människokroppens anatomi och fysiologi, farmakologi, mikrobiologi samt de förändringar som uppstår i kroppen vid det normala åldrandet. Kursen syftar vidare till att studenten ska visa kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen för att främja en hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser.
Delkurser
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas utifrån vetenskaplig grund och evidensbaserat förhållningssätt med stöd av medicinsk terminologi, grundläggande kemi och fysik, humana cellers fysiologiska processer med temperaturreglering samt uppbyggnad av vävnader och organ till organsystem. Organsystem som behandlas är cirkulationssystemet med blodet, huden, skelettet, musklerna, matspjälkningssystemet med omsättningen av kolhydrater, proteiner och fetter. Vidare behandlas; ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv, mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara den humana cellens strukturer och processer,
2. förklara fysiologiska processer och anatomiska strukturer i människokroppen, och
3. förklara funktioner och egenskaper hos mikroorganismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa i relation till ekologisk hållbarhet, säker vård och sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
Samtliga lärandemål tränas genomgående i delkursen genom att studenten läser in kurslitteratur samt deltar vid föreläsningar och workshops.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen. Fokus vid bedömning ligger även på visad förmåga att förklara funktioner och egenskaper hos aktuella mikroorganismer, samt ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv metoder för att förebygga smitta och smittspridning, samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas utifrån vetenskaplig grund och evidensbaserat förhållningssätt med stöd av medicinsk terminologi, andningssystemet, nervsystemet med sinnena, njurarna och urinvägarna samt syra-basreglering. Vidare behandlas farmakologi, användning av FASS, hantering och iordningsställande av ordinerat läkemedel för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara fysiologiska processer och anatomiska strukturer i människokroppen,
2. förklara läkemedels administreringsvägar, beredningsformer, läkemedelsbiverkningar och läkemedlens förändrade funktioner hos äldre, farmakokinetiska och farmakodynamiska begrepp för att i vårdteamet kunna bidra till att individualisera läkemedelsbehandlingen, och
3. förklara läkemedelshantering och iordningställande samt använda FASS avseende läkemedelshantering för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
Samtliga lärandemål tränas genomgående i delkursen genom att studenten läser in kurslitteratur samt deltar vid föreläsningar och workshops.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen, dels på visad förmåga att förklara farmakokinetiska och –dynamiska begrepp, hantering av läkemedel och deras egenskaper och administreringsformer. Fokus för bedömning av studentens prestationer ligger även på visad förmåga att förklara användning av FASS i samband med läkemedelshantering och säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas utifrån vetenskaplig grund och evidensbaserat förhållningssätt, med stöd av medicinsk terminologi, endokrina systemet, fortplantningssystemet samt immunsystemets funktioner och mekanismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Vidare behandlas förändringar i människokroppens funktioner och egenskaper i samband med det normala åldrandet för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara fysiologiska processer och anatomiska strukturer i människokroppen,
2. förklara funktioner och processer i immunsystemet, och
3. förklara vad det normala åldrandet innebär för människokroppens funktioner och egenskaper utifrån ett jämställdhetsperspektiv.
Delkursens arbetsformer
Samtliga lärandemål tränas genomgående i delkursen genom att studenten läser in kurslitteratur samt deltar vid föreläsningar och workshops.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband, dels på funktioner och processer i immunsystemet samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen och förmåga att förklara vad den normala åldrande processen innebär för kroppens anatomi och fysiologi.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på individuell skriftlig tentamen. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen.
För betyget godkänd på hela kursen krävs minst betyget godkänd i alla delkurser. För betyget väl godkänd krävs betyget väl godkänd i alla delkurser.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
Bjålie J, Haug E, Sand O, Sjaastad Ö, Toverud K, (2021) Människokroppen. Stockholm: Liber 688 s.
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 100 s.
Malmquist, J & Lundh, B (2020). Medicinska ord: det medicinska språket: termer, definitioner, samband. Sjunde upplagan Lund: Studentlitteratur. 546 s.
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. 516 s.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): >www.fass.se< HTML
Thoresen H, Simonsen T, (red) (2021) Illustrerad farmakologi. Lund: Studentlitteratur. 472 sidor.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk, H,(red.) (2017) Omvårdnad & äldre. Lund: Studentlitteratur 704 s.
Ericson E, Ericson T, (2018) Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. 516 s.
Vetenskapliga artiklar och annan litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att kursvärdering genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs muntligt under kursens gång. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.