Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Medicinsk vetenskap I
Engelsk benämning
Biomedical Science I
Kurskod
OM112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2018-05-24
Gäller från
2018-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska inhämta grundläggande kunskaper om människokroppens anatomi och dess fysiologiska processer dels inom farmakologi och mikrobiologi samt om förändringar i människokroppen relaterade till det normala åldrandet. Studenten ska även inhämta kunskaper som kan främja en hållbar utveckling.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurserna ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd i samtliga delkurser.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurser
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande kemi och fysik, humana cellers fysiologiska processer med temperaturreglering samt uppbyggnad av vävnader och organ till organsystem. Organsystem som behandlas är cirkulationssystemet med blodet, huden, skelettet, musklerna, matspjälkningssystemet med omsättningen av kolhydrater, proteiner och fetter. Vidare behandlas; ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv, mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara fysiologiska processer samt ange tillhörande anatomiska strukturer i de humana cellerna,
2. förklara fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: skelettet och musklerna, cirkulationssystemet och blodet, i matspjälkningssystemet, , utifrån medicinsk terminologi, och
3. förklara funktioner och egenskaper hos mikroorganismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa i relation till ekologisk hållbarhet, säker vård och sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen. Fokus vid bedömning ligger även på visad förmåga att förklara funktioner och egenskaper hos aktuella mikroorganismer, samt ur ett ekologiskt hållbarhetsperspektiv mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning, samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas andningssystemet, nervsystemet med sinnena, njurarna och urinvägarna samt syra-basreglering. Vidare behandlas farmakologi, användning av FASS, hantering och iordningsställande av ordinerat läkemedel för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: andningssystemet, nervsystemet med sinnena, njurarna och urinvägarna samt syra-basreglering utifrån medicinsk terminologi,
2. förklara läkemedels administreringsvägar, beredningsformer, läkemedelsbiverkningar och läkemedlens förändrade funktioner hos äldre, farmakokinetiska och –dynamiska begrepp för att i vårdteamet kunna bidra till att individualisera läkemedelsbehandlingen, och
3. använda FASS avseende läkemedelshantering. och säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen, dels på visad förmåga att förklara farmakokinetiska och –dynamiska begrepp, hantering av läkemedel och deras egenskaper och administreringsformer. Fokus för bedömning av studentens prestationer ligger även på visad förmåga att förklara användning av FASS i samband med läkemedelshantering och säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas endokrina systemet, fortplantningssystemet samt immunsystemets funktioner och mekanismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Vidare behandlas förändringar i människokroppens funktioner och egenskaper i samband med det normala åldrandet för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. förklara fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: endokrina systemet samt fortplantningssystemet utifrån medicinsk terminologi,
2.förklara funktioner och processer i immunsystemet, och
3.förklara vad det normala åldrandet innebär för människokroppens funktioner och egenskaper.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att förklara fysiologiska funktioner, förlopp och samband dels funktioner och processer i immunsystemet samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen och förmåga att förklara vad den normala åldrande processen innebär för kroppens anatomi och fysiologi. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
Heise Löwgren C, (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 100 s.
Lundh B, (2009) Medicinska ord: det medicinska språket, begrepp, definitioner, termer. Lund, Studentlitteratur. 472 s.
Bjålie J, Haug E, Sand O, Sjaastad Ö, Toverud K, (2007) Människokroppen. Stockholm: Liber 544 s.
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Ericson E, Ericson T, (2009). Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. Ca. 200 s av 400 s.
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Aarbakke J, Simonsen T, (2016). Illustrerad Farmakologi principer och tillämpningar del 1. Stockholm, Natur & Kultur. Ca. 200 av 280 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): >www.fass.se< HTML (2016-10-13)
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
.
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Blomqvist K, Edberg A-K, Ernsth Bravell M, Wijk, H,(red.) (2017). Omvårdnad & äldre. Lund: Studentlitteratur 704 s.
Ericson E, Ericson T, (2009). Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. Ca. 200 s av 400 s.
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs under kursens gång. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen.
Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.