Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Medicinsk vetenskap I
Engelsk benämning
Biomedical Science I
Kurskod
OM112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-11-09
Gäller från
2017-01-16
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten inhämtar grundläggande kunskaper om människokroppens anatomi och dess fysiologiska processer dels inom farmakologi och mikrobiologi samt även utveckla kunskaper om förändringar i människokroppen relaterade till det normala åldrandet.
Innehåll
Kursens innehåll är fördelat på tre delkurser.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen och i delkurserna ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygen i delkurserna sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledningen). För att erhålla betyget Godkänd på hela kursen krävs att alla lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. För att erhålla betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs betyget Väl Godkänd i samtliga delkurser.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurser
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas cellens funktioner samt uppbyggnad av vävnader och organ upp till organsystemsnivå. Organsystem som behandlas är huden, cirkulationssystemet med blodet, skelettet och musklerna, mag-tarmkanalen och matspjälkningen. Vidare behandlas mikrobiologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva den humana cellens funktioner, olika vävnader och organ,
2. beskriva fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: skelett och muskler, cirkulationssystemet med blodet, mag-tarmkanalen och matspjälkningen, utifrån medicinsk terminologi, och
3. beskriva funktioner och egenskaper hos mikroorganismer med betydelse för människors hälsa och ohälsa i relation till säker vård och sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att beskriva fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen dels på visad förmåga att beskriva funktioner och egenskaper hos aktuella mikroorganismer. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas andningssystemet, nervsystemet med sinnesorganen, njurarna och urinvägarna samt vätske- och syra-basreglering. Vidare behandlas farmakologi, användning av FASS, hantering och iordningsställande av ordinerat läkemedel för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: andningssystemet, nervsystemet med sinnesorganen, njurarna och urinvägarna samt vätske- och syra-basreglering utifrån medicinsk terminologi,
2. beskriva läkemedels administreringsvägar, beredningsformer dess farmakodynamik, farmakokinetik samt läkemedelsbiverkningar och läkemedlens förändrade funktioner hos äldre, och
3.använda FASS avseende läkemedelshantering och säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att beskriva fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen dels på visad förmåga att beskriva hantering av läkemedel och deras egenskaper och administreringsformer. Fokus för bedömning av studentens prestationer ligger även på visad förmåga att beskriva användning av FASS i samband med läkemedelshantering och säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas endokrina systemet, reproduktionssystemet samt funktioner och mekanismer i immunförsvaret med betydelse för människors hälsa och ohälsa för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens. Vidare behandlas förändringar i människokroppens funktioner och egenskaper i samband med det normala åldrandet för en säker vård i relation till sjuksköterskans ansvar samt kompetens.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: endokrina systemet samt reproduktionssystemet utifrån medicinsk terminologi samt med betydelse för människors hälsa och ohälsa i relation till säker vård och sjuksköterskans ansvar samt kompetens,
2.beskriva funktioner och processer i immunförsvaret, och
3.beskriva vad det normala åldrandet innebär för människokroppens funktioner och egenskaper.
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 -3 erbjuds föreläsningar, enskilda studier och seminarier som stöd för kunskapsinhämtning.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålen examineras i form av en individuell skriftlig tentamen (5 hp). Fokus vid bedömningen av studentens prestationer ligger dels på visad förmåga att beskriva fysiologiska funktioner, förlopp och samband samt att kunna ange relevanta anatomiska strukturer i människokroppen dels på visad förmåga att beskriva vad den normala åldrande processen innebär för kroppens anatomi och fysiologi. Betygen sätts utifrån fastställda betygskriterier (se studiehandledningen)
Kurslitteratur och övriga läromedel
Gemensam litteratur för delkurserna 1, 2 och 3
Henriksson O, Rasmusson M, (2013 3:e upplagan) Fysiologi: med relevant anatomi. Lund, Studentlitteratur. 302 s.
Heise Löwgren, C (red). (senaste upplagen) Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 100 s.
Lundh B, (2009) Medicinska ord: det medicinska språket, begrepp, definitioner, termer. Lund, Studentlitteratur. 472 s.
Vigué Martin E, (2012 2:a upplagan). Atlas över människokroppen. Stockholm, Liber AB. 164 s.
1. Anatomi, fysiologi, den humana cellen och mikrobiologi, 5 hp
Ericson E, Ericson T, (2009 4:e upplagan). Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. Ca. 200 s av 400 s.
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
2. Anatomi, fysiologi och farmakologi, 5 hp
Aarbakke J, Simonsen T, (2016 4:e upplagan). Illustrerad Farmakologi principer och tillämpningar del 1. Stockholm, Natur & Kultur. Ca. 200 av 280 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): >http://www.fass.se/LIF/startpage;jsessionid=kdm-TE_gfwaiedumQ-4DFUJ-DoPmXYJgU3fNcUgFGtHqEKJ1AlJE!-647368616?userType=0 < (2016-10-13)
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
3. Anatomi, fysiologi, det normala åldrandet och immunologi, 5 hp
Larsson M, Rundgren Å, (2010 3:e upplagan). Geriatriska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. Ca 50 av 322 s.
Ericson E, Ericson T, (2009 4:e upplagan). Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. Ca. 200 s av 400 s.
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs under kursens gång. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska
studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.