Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Medicinsk vetenskap I
Engelsk benämning
Biomedical Science
Kurskod
OM112A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-11-03
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1 och är en grundläggande kurs i medicinsk vetenskap inom anatomi, fysiologi, farmakologi och mikrobiologi. Kursen är den första av tre kurser (1 av 3) i medicinsk vetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att student inhämtar grundläggande kunskaper om människokroppens anatomi och dess fysiologiska processer dels inom farmakologi och mikrobiologi samt även utveckla kunskaper om förändringar i människokroppen relaterade till det normala åldrandet. Vidare ska studenten utveckla kunskaper som ger förutsättningar att utföra en säker vård, förstå utveckling av sjukdomstillstånd dess behandlingar samt symtom.
Innehåll
Kursen innehåller tre delkurser.
Bedömningsformer för hela kursen
För hela kursen ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd. Betygen i sätts utifrån fastställda kriterier (se studiehandledning). För godkänd kurs krävs att obligatoriska moment är genomförda och att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i respektive delkurs. Återtagande av frånvaro i obligatoriska moment handläggs i samråd med examinator. För att få tentera en delkurs måste studenten haft teoretisk genomgång av delkursen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs ges möjlighet till två omtentamen på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserat på den kursplan som gällde vid registrering på kursen. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Delkurser
1. Anatomi, fysiologi och den humana cellen, 5 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas cellens funktioner samt uppbyggnad av vävnader och organ upp till organsystemsnivå. Organsystem som presenteras är, huden, cirkulationssystemet med blodet, nervsystemet med sinnesorganen, andningssystemet, skelettet och musklerna, samt förekommande syra-basreglering.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva den humana cellens funktioner, olika vävnader och organ, och
2. beskriva fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: nervsystemet med sinnesorganen, skelett och muskler, cirkulationssystemet med blodet, andningssystemet, utifrån medicinsk terminologi.
Delkursens arbetsformer
För att underlätta måluppfyllelse av lärandemålen i samtliga delkurser erbjuds föreläsningar där kursinnehållet introduceras samt seminarier där studentgrupper tillsammans bearbetar och redovisar kursinnehållet utifrån seminarieuppgifter. Studenten använder även, utöver kurslitteraturen, anatomiska modeller och attrapper för att underlätta måluppfyllelse i delkurs 1 (samtliga lärandemål). Kunskapsinhämtning i övrigt bygger på att studenten självständigt bedriver egna studier.
Delkursens bedömningsformer
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att examinationen är uppfylld med väl godkänt resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemålen examineras genom individuell skriftlig tentamen.
2. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 5 hp
Delkursens innehåll
I kursen behandlas mag-tarmkanalen och matspjälkningen, njurarna och urinvägarna, endokrina systemet, reproduktionssystemet samt förekommande syra-basreglering. Vidare behandlas människokroppens funktioner och förändringar i samband med det normala åldrandet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva fysiologiska processer och ange tillhörande anatomiska strukturer i följande organsystem: mag-tarmkanalen och matspjälkningssystemet, njurar och urinvägar, endokrina systemet samt reproduktionssystemet utifrån medicinsk terminologi, och
2. beskriva vad det normala åldrandet innebär för kroppens anatomi och fysiologi.
Delkursens arbetsformer
För att underlätta måluppfyllelse av lärandemålen i samtliga delkurser erbjuds föreläsningar där kursinnehållet introduceras samt seminarier där studentgrupper tillsammans bearbetar och redovisar kursinnehållet utifrån seminarieuppgifter. Studenten använder även, utöver kurslitteraturen, anatomiska modeller och attrapper för att underlätta måluppfyllelse i delkurs 2 (samtliga lärandemål). Kunskapsinhämtning i övrigt bygger på att studenten självständigt bedriver egna studier.
Delkursens bedömningsformer
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att examinationen är uppfylld med väl godkänt resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemålen examineras genom individuell skriftlig tentamen.
3. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Delkursens innehåll
Inom ämnet farmakologi studeras läkemedlens administreringsvägar och beredningsformer, begreppen farmakodynamik och farmakokinetik samt läkemedelsbiverkningar. Hantering och användning av FASS samt hur läkemedel fungerar hos äldre belyses. Författningar som reglerar hantering av läkemedel och patientsäkerhet berörs. Vidare studeras bakteriologi, virologi och metoder för att förebygga smitta och smittspridning samt gällande smittskyddslagstiftning. Mekanismer och funktioner i ospecifikt och specifikt immunförsvar samt kunskaper kring inflammations- och allergiskareaktioner studeras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. beskriva läkemedlens administreringsvägar, beredningsformer, farmakodynamik, farmakokinetik, läkemedelsbiverkningar samt läkemedlens förändrade funktioner hos äldre i relation till sjuksköterskans ansvar och kompetens,
2. använda FASS och förklara författningar vilka reglerar användning av läkemedel och patientsäkerhet, och
3. beskriva grundläggande funktioner och processer dels i immunförsvaret dels hos mikroorganismer med betydelse för människors hälsa och sjukdom.
Delkursens arbetsformer
För att underlätta måluppfyllelse av lärandemålen i samtliga delkurser erbjuds föreläsningar där kursinnehållet introduceras samt seminarier där studentgrupper tillsammans bearbetar och redovisar kursinnehållet utifrån seminarieuppgifter. Studenten använder även, utöver kurslitteraturen, anatomiska modeller och attrapper för att underlätta måluppfyllelse i delkurs 3 (samtliga lärandemål). Kunskapsinhämtning i övrigt bygger på att studenten självständigt bedriver egna studier.
Delkursens bedömningsformer
För godkänd kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd kurs krävs att examinationen är uppfylld med väl godkänt resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Lärandemålen examineras genom individuell skriftlig tentamen.
Lärandemål
1. Anatomi och fysiologi och den humana cellen, 6 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för den humana cellens funktioner, olika vävnader och organ, och
2. redogöra för fysiologiska processer och tillhörande anatomi i följande organsystem: cirkulationssystemet med blodet, nervsystemet med sinnesorganen, endokrina systemet, reproduktionssystemet, andningssystemet samt i skelett och muskler utifrån medicinsk terminologi.
2. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 4 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för fysiologiska processer och tillhörande anatomi i följande organsystem: matspjälkningssystemet, njurar och urinvägar med vätske- och syra basbalansen utifrån medicinsk terminologi, och
2. redogöra för vad det normala åldrandet innebär för kroppens anatomi och fysiologi.
3. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för läkemedlens administreringsvägar, beredningsformer, farmakodynamik, farmakokinetik, läkemedelsbiverkningar samt läkemedlens förändrade funktioner hos äldre i relation till sjuksköterskans ansvar och kompetens,
2. använda FASS och förklara författningar vilka reglerar användning av läkemedel, patientsäkerhet, och
3. redogöra för grundläggande immunologi samt inflammations- och överkänslighetsreaktioner, bakteriologi och virologi.
Arbetsformer
För att studenten skall kunna uppnå samtliga lärandemålen i delkurs 1-3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar, därefter bearbetar studenten kursinnehållet genom enskilda studier, arbete i grupp och redovisning av seminarieuppgifter. Studenten använder även, utöver kurslitteraturen, anatomiska modeller och attrapper samt ett datoriserat anatomi- och fysiologiprogram för att uppnå lärandemålen. Obligatoriska moment i delkurserna (1-3), vilka ger stöd för att uppnå lärandemålen, är kursintroduktion samt redovisning av seminarieuppgifter. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompenseras för genom beslut av examinatorn.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål i delkurs 1-3 examineras genom enskild skriftlig tentamen. Redovisning av seminarieuppgift utgör tillsammans med individuell skriftlig tentamen underlag för bedömning om lärandemålen i respektive delkurs är uppfyllda. För godkänd delkurs kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda vilket innebär godkänt resultat på samtliga examinationer som ingår i kursen. För väl godkänd delkurs kurs krävs att lärandemålen är uppfyllda med väl godkänt resultat. Detaljerade bedömningskriterier finns i studiehandledningen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamenstillfällen, på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Anatomi, fysiologi och den humana cellen, 5 hp
Henriksson O, Rasmusson M, (2013) Fysiologi: med relevant anatomi. Lund, Studentlitteratur. 302 s.
Lundh B, (2009) Medicinska ord: det medicinska språket, begrepp, definitioner, termer. Lund, Studentlitteratur. 472 s.
Vigué Martin E, (2012) Atlas över människokroppen. Stockholm, Liber AB. 164 s.
2. Anatomi, fysiologi och det normala åldrandet, 5 hp
Henriksson O, Rasmusson M, (2013), Fysiologi : med relevant anatomi. Lund, Studentlitteratur. 302 s.
Larsson M, Rundgren Å, (2010 3:e upplagan). Geriatriska sjukdomar. Lund, Studentlitteratur. 322 s.
Lundh B, (2009) Medicinska ord: det medicinska språket, begrepp, definitioner, termer. Lund, Studentlitteratur. 472 s
Vigué Martin E, (2012). Atlas över människokroppen. Stockholm, Liber AB. 164 s.
3. Farmakologi, immunologi och mikrobiologi, 5 hp
Aarbakke J, Simonsen T, (2011). Illustrerad Farmakologi principer och tillämpningar del 1. Stockholm, Natur & Kultur. 280 s.
Ericson E, Ericson T, (2009 4:e upplagan). Klinisk mikrobiologi. Stockholm, Liber. 400 s.
Farmaceutiska specialiteter i Sverige (FASS): >http://www.fass.se/LIF/startpage?1&userType=0< (2014-01-23)
Läkemedelslagen 1992:859: >http:www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lakemedelslag-1992859_sfs-1992-859/< (2014-01-23)
SOSFS 2007:19. Socialstyrelsens föreskrifter om basal hygien inom hälso- och sjukvården. >http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/8916/2007-10-19_2007_19.pdf < (2014-01-23)
SOSFS 2000:1. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om läkemedelshantering i hälso- och sjukvård. >http:www.socialstyrelsen.se/sosfs/2000-1/< (2014-01-23)
SOSFS 1997:14. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd; Delegering av arbetsuppgifter inom hälso- och sjukvård och tandvård. >http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/1997-14/< (2014-01-23)
Vetenskapliga artiklar och litteratur som kompletterar kurslitteraturen omfattande cirka 50 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs under kursens gång. Denna sammanställs och återkopplas muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i slutet av kursen. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas, och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas muntligt till studenterna som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.