Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Omvårdnad - begrepp och teorier
Engelsk benämning
Nursing Science - Concepts and Theories
Kurskod
OM111A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2011-06-22
Gäller från
2011-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2. Eller: Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A.
Meritpoäng inför urval enligt områdesbehörighet 16/A14.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i sjuksköterskeprogrammet termin 1 och är en grundläggande kurs inom huvudområdet omvårdnad 1-30 hp som även kan ingå i en kandidatexamen i omvårdnad.
Syfte
Kursen är en introduktionskurs i ämnet omvårdnad som presenterar grundläggande kunskaper om omvårdnadens begrepp och teorier. Den syftar till att studenten utvecklar förhållningssätt som är grundade i etik och en grundläggande förståelse för forskningsprocessen inom omvårdnadsområdet.
Innehåll
Kursen behandlar omvårdnadens framväxt och utveckling med beaktande av ett genusteoretiskt perspektiv. Grundläggande omvårdnadsteoretiska modeller, begrepp och värderingar studeras och granskas. Omvårdnadsetiska perspektiv och förhållningssätt behandlas. Hälsobegreppets betydelse för omvårdnad diskuteras. Kunskaps- och vetenskapsteoretiska perspektiv presenteras översiktligt. Forskningsprocessen introduceras. En grundläggande introduktion till de författningar som berör sjuksköterskans yrkesutövning ges.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- identifiera och beskriva grundläggande begrepp, etiska principer och värderingar samt teorier om omvårdnad som teoretiskt och praktiskt fält,
- redogöra för olika perspektiv på begreppet hälsa med särskild tonvikt på sambandet mellan hälsa och omvårdnad i ett livsförloppsperspektiv,
- identifiera olika aspekter på etnicitet-, genus och jämställdhet med relevans för omvårdnad,
- översiktligt redogöra för kunskaps- och vetenskapsteoretiska riktningar med relevans för omvårdnadsområdet samt kunna identifiera forskningsprocessens olika faser och mot bakgrund av dessa kritiskt värdera och granska vetenskaplig litteratur, och
- identifiera och redogöra för författningar som berör sjuksköterskans yrkesfunktion.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier och seminarier där diskussion och fördjupning kring litteraturen sker för att stimulera till ett reflekterande och kritiskt förhållningssätt. Av de schemalagda momenten är kursintroduktion och seminarier obligatoriska.
Bedömningsformer
Bedömningen av studenternas prestationer sker utifrån obligatoriska enskilda skriftliga tentamina, samt utifrån ett aktivt deltagande vid förekommande obligatoriska seminarier.
För Godkänt betyg på kursen krävs Godkänt resultat på samtliga i kursen ingående delmoment samt att övriga kurskrav är uppfyllda. (Kurskrav – se studiehandledning).
För Väl Godkänt betyg på kursen krävs att betygskriterierna för Väl Godkänt betyg enligt specifikation i studiehandledningen är uppfyllda.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs eller del av kurs, ges möjlighet till två omtentamenstillfällen, på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edberg, A-K & Wijk, H (red) (2009) Omvårdnadens grunder - Hälsa och ohälsa: Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 852 s.
Ehrenberg, A & Wallin, L (red) (2009) Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur. ca 100 av 512 s.
Friberg, F & Öhlén, J (red) (2009) Omvårdnadens grunder - Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur. ca 150 av 478 s.
Olsson, H & Sörensen, S. (2007) Forskningsprocessen: kvalitativa och kvantitativa perspektiv. Stockholm: Liber. 190 s.
Raadu G Författningshandbok för personal inom Hälso - och sjukvård. Stockholm: Liber AB. Utkommer varje år. ca 50 av 725 s.
Sarvimäki, A & Stenbock-Hult, B (2008) Omvårdnadens etik – Sjuksköterskan och det moraliska rummet. Stockholm: Liber. 120 av 187 s.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs i kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
När kursen inte längre ges eller kursinnehållet väsentligen ändrats har studenten rätt att en gång per termin under en tvåterminsperiod examineras enligt den kursplan som gällde vid registreringen.