Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Samverkan i komplexa system
Engelsk benämning
Collaboration in Complex Systems
Kurskod
OL612A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-10
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Kurserna OL610A Det offentliga ledarskapet 15 hp samt minst 7,5 hp slutförda inom kursen OL611A Organisering i förändring 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Ledarskap och organisation
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå (A1F).
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter rörande samverkan över organisationsgränser och samverkan mellan politiska nivåer inom offentlig sektor. Efter genomgången kurs ska studenten ha utvecklat en djupare förståelse av den komplexitet som samverkan innebär, samt ha utvecklat sin förmåga att arbeta i miljöer som kräver flexibilitet och förhandling.
Innehåll
- Politisk styrning av samverkan
- Ledarskap i samverkansprocesser
- Relationen styrning uppifrån och samverkan på bredden
- Ansvarsfrågor i samverkansprojekt
- Konfliktfyllda situationer i samverkansprocesser
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om när och varför organisationer samverkar
- visa kunskap om och visa förståelse av de problem som samverkan kan leda till och vilka strategier som finns för att bemästra dessa problem
- visa kunskap om ledarskapets roll i samverkansprocesser
- visa förståelse av den politiska styrningens roll i olika samverkansprojekt
- kunna göra bedömningar av organisatorisk samverkan som arbetsmetod
- kunna reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i samverkansprocesser
- kunna analysera samverkansprojekt i praktiken
- visa förmåga att förhålla sig till olika aktörers förutsättningar för samverkan, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
- kunna värdera de förutsättningar för samverkan som politiken ger
- visa förmåga att ta hänsyn till etiska aspekter och offentlig reglering i samverkansprocesser
- visa förmåga att reflektera kring ledares ansvar i samverkansprocesser
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.
Bedömningsformer
- Case-uppgift som utförs i grupp och som redovisas muntligt vid obligatoriskt seminarium (7,5 hp, U/G) (Lärandemål: 2-3, 5, 7-8, 11)
- Individuell uppgift som redovisas skriftligt (7,5 hp, U/VG) (Lärandemål: 1-4, 6, 8-11)
För betyget godkänt på hela kursen fordras att båda examinationerna bedöms som godkända. För väl godkänt på kursen fordras att case-uppgiften bedöms som godkänd, samt att den individuella uppgiften bedöms som väl godkänd.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Ahrne, G. & Brunsson, N. (2008). Meta-organizations. Edward Elgar, Cheltenham. (187 s) ISBN 978 1 84980 886 6 (paperback).
- Czarniawska, B. (2015) En teori om organisering. Studentlitteratur
- Hedlund, G. & Montin, S. (red). (2009). Governance på svenska. ISBN 978-91-7335-021-1 Stockholm : Santérus Academic Press Sweden. (210 s).
- Löfström, M. (2010). Samverkan och gränser: studier av samverkansprojekt i offentlig sektor. Diss. Göteborgs universitet, Göteborg. (111 s).
Utöver angiven litteratur tillkommer artiklar och avhandlingar.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.