EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2021

Kursplan våren 2021

Benämning

Samverkan i komplexa system

Engelsk benämning

Collaboration in Complex Systems

Kurskod

OL612A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2020-01-20

Fastställandedatum

2019-12-10

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Kurserna OL610A Det offentliga ledarskapet 15 hp samt minst 7,5 hp slutförda inom kursen OL611A Organisering i förändring 15 hp.

Huvudområde

Ledarskap och organisation

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet Ledarskap och organisation på avancerad nivå (A1F).

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och färdigheter rörande samverkan över organisationsgränser och samverkan mellan politiska nivåer inom offentlig sektor. Efter genomgången kurs ska studenten ha utvecklat en djupare förståelse av den komplexitet som samverkan innebär, samt ha utvecklat sin förmåga att arbeta i miljöer som kräver flexibilitet och förhandling.

Innehåll

  • Politisk styrning av samverkan
  • Ledarskap i samverkansprocesser
  • Relationen styrning uppifrån och samverkan på bredden
  • Ansvarsfrågor i samverkansprojekt
  • Konfliktfyllda situationer i samverkansprocesser

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
  1. visa kunskap om när och varför organisationer samverkar
  2. visa kunskap om och visa förståelse av de problem som samverkan kan leda till och vilka strategier som finns för att bemästra dessa problem
  3. visa kunskap om ledarskapets roll i samverkansprocesser
  4. visa förståelse av den politiska styrningens roll i olika samverkansprojekt
  5. kunna göra bedömningar av organisatorisk samverkan som arbetsmetod
  6. kunna reflektera kring relationen mellan politiska roller och tjänstemannaroller i samverkansprocesser
  7. kunna analysera samverkansprojekt i praktiken
  8. visa förmåga att förhålla sig till olika aktörers förutsättningar för samverkan, exempelvis vad gäller ekonomi, huvudmannaskap, professionell bakgrund, reglering och organisatoriska rutiner
  9. kunna värdera de förutsättningar för samverkan som politiken ger
  10. visa förmåga att ta hänsyn till etiska aspekter och offentlig reglering i samverkansprocesser
  11. visa förmåga att reflektera kring ledares ansvar i samverkansprocesser

Arbetsformer

Arbetsformerna omfattar föreläsningar, lärarledda och studentledda seminarier samt case-arbete som genomförs i grupp.

Bedömningsformer

  • Case-uppgift som utförs i grupp och som redovisas muntligt vid obligatoriskt seminarium (7,5 hp, U/G) (Lärandemål: 2-3, 5, 7-8, 11)
  • Individuell uppgift som redovisas skriftligt (7,5 hp, U/VG) (Lärandemål: 1-4, 6, 8-11)
För betyget godkänt på hela kursen fordras att båda examinationerna bedöms som godkända. För väl godkänt på kursen fordras att case-uppgiften bedöms som godkänd, samt att den individuella uppgiften bedöms som väl godkänd.

Kurslitteratur och övriga läromedel

  • Ahrne, G. & Brunsson, N. (2008). Meta-organizations. Edward Elgar, Cheltenham. (187 s) ISBN 978 1 84980 886 6 (paperback).
  • Czarniawska, B. (2015) En teori om organisering. Studentlitteratur
  • Hedlund, G. & Montin, S. (red). (2009). Governance på svenska. ISBN 978-91-7335-021-1 Stockholm : Santérus Academic Press Sweden. (210 s).
  • Löfström, M. (2010). Samverkan och gränser: studier av samverkansprojekt i offentlig sektor. Diss. Göteborgs universitet, Göteborg. (111 s).
Utöver angiven litteratur tillkommer artiklar och avhandlingar.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.